فرش دستباف با فرش ماشینی چه تفاوتی دارد و معیارهای تشخیص آن چیست؟

فرش دستباف با فرش ماشینی چه تفاوتی دارد و معیارهای تشخیص آن چیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فرش دستباف با فرش ماشینی چه تفاوتی دارد و معیارهای تشخیص آن چیست؟

هنر انسانی یا نظم ماشینی؟  کدام یک را ترجیح می‌دهید؟  زمانی که صحبت از فرش و قالی می‌شود، یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در مورد آن مطرح است،  دستباف یا ماشینی بودن آن است.  این مسئله می‌تواند نحوه کاربرد و قیمت یک فرش را از فرش به عرش برساند!  در نتیجه بسیار ضروری است که با تفاوت‌های فرش دستباف و فرش ماشینی آشنا باشید و فرق آن‌ها را بدانید.  در این مطلب از فرش شاهکار مشهد در مورد تشخیص فرش دستباف از ماشینی و تفاوت‌های اصلی آن‌ها با هم می‌خوانیم.

تشخیص فرش ماشینی از دستبافت با 4 معیار مهم


 
فرش‌های دستباف و ماشینی در موارد بسیار  زیادی با هم متفاوت هستند، به‌طوری‌که خبرگان و متخصصان فرش با‌ یک نگاه می‌توانند تشخیص دهند که یک فرش با دستگاه‌های ماشینی بافته شده است یا با چاقو و زحمت انسانی. اما در مورد افرادی که در این حوزه متخصص نیستند نیز این مسئله کار دشواری نیست. در ادامه 4 معیار مهم در مورد تفاوت فرش دستی با فرش ماشین را عنوان کرده‌ایم که می‌تواند در این تشخیص به شما کمک کند.

قیمت

قیمت،  اصلی‌ترین معیاری است که فرش دستی را از فرش ماشینی متمایز می‌کند.  همان‌طور که می‌دانید قیمت فرش‌های دستباف چندبرابر قالی‌های ماشینی است و این مسئله به ‌زحمت تولید و تاروپود تشکیل‌دهنده فرش برمی‌گردد.  بد نیست بدانید در ابعاد یکسان قیمت یک فرش دستباف حدود 2.5 برابر فرش ماشینی است.

متریال بافت

نخ استفاده شده در بافت قالی‌های دستباف عمدتاً ابریشم،  پنبه یا کنف است و از مواد طبیعی تشکیل شده است.  این در حالی است که فرش‌های ماشینی از نخ‌های پلی‌استر،  اکریلیک،  ابریشم مصنوعی و...  بافته می‌شوند. 


پشت فرش 

مشخصاً در فرش‌های ماشینی نظم و هماهنگی بیشتری بین گره‌ها دیده می‌شود و تمام رج‌های فرش به طور منظم کنار هم چیده شده‌اند. اما در فرش‌های دستبافت گره‌های فرش همگی در یک خط نیستند و ممکن است اندازه گره‌ها نیز یکسان نباشد. با پشت‌ورو کردن فرش و دقت در اندازه و ردیف گره‌ها این مسئله کاملاً قابل تشخیص است. 


ریشه فرش

اصالت فرش را از ریشه آن بشناسید! در فرش‌های دستبافت ریشه فرش از دل تاروپود آن بیرون می‌آید. اما در فرش‌های ماشینی ریشه فرش پس از بافت کامل،  به آن دوخته می‌شود و این مسئله تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی را برای شما بسیار آسان می‌کند. 

 

2 تفاوت اصلی فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستبافت

خرید فرش

 

آسیب‌پذیری

یکی از تفاوت‌های اصلی فرش‌های دستی و ماشینی در میزان آسیب‌پذیری آن‌هاست. مواد طبیعی همواره بیش از مواد ساخته شده توسط بشر در کارخانه در معرض آسیب هستند. ازاین‌رو در فرایندهایی مثل شستشو یا خشک‌کردن فرش‌های دستباف باید دقت عمل بالایی داشت. چرا که ممکن است فرش در معرض آنزیم‌های شوینده یا نور مستقیم خورشید مورد آسیب‌های جبران‌ناپذیری قرار گیرد. 

کاربرد

قالی‌های دستبافت معمولاً کالای قیمتی و نفیس به شمار می‌آیند و علاوه بر کف‌پوش منزل، کاربردهای تزئینی نیز دارند. اما به‌ندرت پیش می‌آید که کسی تابلوفرشی از قالی‌های ماشین را قاب بگیرد. اساساً فرش‌های دستباف هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی جایگاه ویژه‌تری بین مردم دارند. 


جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید در مورد فرش‌های دستبافت نباید انتظار یک اثر بی و عیب‌ونقص را داشته باشید و از فرش‌های ماشینی نیز نباید زیبایی چشمگیر و لطافت ابریشمی را متوقع شوید. آگاهی در مورد تفاوت فرش ماشینی و دستبافت به شما کمک می‌کند انتخاب هدفمندتری داشته باشید. در نهایت از خواندن نظرات و تجربیات شما در مورد استفاده از فرش‌های ماشینی و دستبافت و نحوه تشخیص آن‌ها استقبال می‌کنیم. در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. 
 


مطالب مرتبط