علت پوسیدگی فرش و روش های برطرف کردن آن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یکی از صحنه‌های نه چندان خوشایند برای خانوم‌ها، مشاهده پوسیدگی‌های پراکنده در فرش زیر پایشان است که هم ظاهر بدی برای خانه بوجود می‌آورد و هم هزینه های هنگفتی را برای جایگزینی فرش نو روی دست صاحب خانه می‌گذارد. اما علت پوسیدگی فرش چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

علت پوسیدگی فرش و روش های برطرف کردن آن

در واقع اینگونه نیست که فرش ها به طور خود به خود پوسیده شوند! علت اصلی پوسیدگی فرش‌ها عدم مراقبت و نگهداری صحیح و اصولی از آن‌ها است. لازم است بدانید که شیوه نگهداری از فرش ماشینی با دستبافت نیز تفاوت‌هایی با هم دارند .

علت پوسیدگی فرش چیست؟

همانطور که گفته شد نگهداری نادرست از فرش‌ها منجر به پوسیدگی آن‌ها خواهد شد اما منظور از نگهداری درست چیست؟

اگر فرش به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد و نور و دمای مناسب به آن نرسد از کیفیت فرش کاسته شد و به مرور فرش شما ظاهر غیرزیبایی پیدا می‌کند و حتی ممکن است بوی نامطبوعی را در فضای خانه پخش کند. اما استفاده درست از فرش گاه می‌تواند آن‌را به یک سرمایه برای شما تبدیل کند،  بطوریکه سال‌ها بتوانید از آن استفاده کنید.

روش‌های برطرف کردن پوسیدگی فرش

اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که پوسیدگی فرش‌ها بیشتر در نواحی نزدیک گلدان‌ها، جلوی حمام،  سرویس‌های بهداشتی و ... و در آشپزخانه نزدیک به سینک ظرفشویی و یا نزدیک ماشین لباسشویی اتفاق می‌افتد. پوسیدگی‌فرش‌ها به دو دسته‌ی  پوسیدگی سطحی و پوسیدگی‌ عمقی تقسیم‌بندی می‌شوند که در پوسیدگی عمقی، فرش به طور کامل سوراخ یا پاره شده است.

در صورتیکه پوسیدگی فرش شما از نوع عمیق باشد کار زیادی نمی‌توان برای آن انجام داد. اما اگر بخشی از فرش شما به صورت محدود پوسیده است، رفوگری یا تعمیر فرش می‌تواند گزینه مناسبی برای آن باشد.  که این روش قادر است ریشه‌ها، پارگی‌ها و آسیب ناشی از پوسیدگی را ترمیم کند و اینکار حتما باید  توسط یک رفوگر ماهر انجام شود.

گاه نیز ممکن است علت پوسیدگی فرش، انواع خاصی از قارچ‌ها باشند که اگر در مواجه با آب قرار بگیرند، روی سطح فرش قابل مشاهده می‌باشند. در این صورت برای برطرف کردن پوسیدگی فرش خود می‌توانید از محلول‌های پاک کننده برای حذف قارچ‌ها استفاده کنید تا پیش از گسترش پوسیدگی  و نابودی فرش شما، از بین بروند.

برای جلوگیری از ایجاد آسیب و پوسیده شدن فرش خود حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • دقت داشته باشید که سطح زیر فرش صاف، تمیز و خشک باشد.
  • به هیچ عنوان فرش را روی گچ، آهک و یا خاک پهن نکنید.
  • فرش منزلتان را هر چند وقت یکبار جابجا کنید و اجازه دهید هوادهی آن‌ها به صورت کامل انجام شود.
  • پس از شستشوی فرش، پیش از پهن کردن آن از خشک شدن کامل فرش خود اطمینان حاصل کنید.

 

نتیجه علت پوسیدگی فرش و روش‌های رفع آن

برای محافظت از فرش خود و جلوگیری از پوسیدگی در آن کافی‌ست مراقبت‌های ساده‌ای را به طور دوره‌ای انجام دهید تا بتوانید چندین سال از آن‌ها استفاده کنید. مانند دور نگه داشتن فرش از رطوبت و جابجا کردن آن‌ها در فاصله چند ماه.

اگر پاسخ سوال‌های خود را از این مقاله دریافت کردید،  با به اشتراک گذاشتن نظرات و پیشنهادات خود  در افزایش کیفیت مطالب ما را یاری کنید.


مطالب مرتبط