تعمیر نه تعویض! رفوگری فرش چیست و چقدر هزینه دارد؟

تعمیر نه تعویض! رفوگری فرش چیست و چقدر هزینه دارد؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

رفوگری فرش به معنای ترمیم و بهبود آسیب‌های وارده است. اگر فرش شما دچار آسیب‌هایی مثل پارگی، سوختگی، ساییدگی و... شده باشد، با سپردن آن به مراکز قالیشویی یا تعمیر فرش می‌توانید این موارد را رفع کنید. هزینه رفوگری فرش بسته به میزان آسیب‌دیدگی و قیمت فرش متغیر است؛ اما به‌طورکلی مبلغی حدود 100 تا 500 هزار تومان را باید برای رفوی فرش‌های ماشینی در نظر بگیرید. قابل‌ذکر است که رفوی فرش به تجربه و تخصص نیاز دارد و گاه از ماشین‌ها و ابزارهای خاصی برای این کار استفاده می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم این کار را در منزل انجام ندهید و آن را به دست افراد کاربلد بسپارید.

تعمیر نه تعویض! رفوگری فرش چیست و چقدر هزینه دارد؟

فرش جزو وسایل گران‌قیمت و آسیب‌پذیر در منزل به‌حساب می‌آید و تعویض آن می‌تواند هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. ازاین‌رو تعمیر یا رفوگری فرش می‌تواند راهکاری عالی برای کم‌کردن هزینه‌های ترمیم و بهبود فرش باشد. در ادامه مطلب همراه فرش شاهکار مشهد باشید تا در مورد انواع آسیب‌های فرش و رفوی آن‌ها صحبت کنیم و از هزینه آن مطلع شویم.

رفوگری فرش

فرش از جمله وسایلی است که در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد و از آن جا که قیمت آن بالاست، نگهداری، ترمیم و تعمیر آن اهمیت زیادی دارد. دراین‌خصوص به فرایند تعمیر و ترمیم فرش توسط متخصصان این حوزه رفوگری گفته می‌شود. هر زمان فرش شما دچار آسیب‌هایی مثل چروکیدگی، پارگی، پوسیدگی، ساییدگی، سوختگی یا بیدخوردگی شود، می‌توانید با مراجعه به مراکز تعمیر فرش یا قالیشویی فرش خود را ترمیم کنید. گفتنی است که مواردی مثل تعمیر ریشه، تعمیر شیرازه یا ترمیم رنگ نیز زیرمجموعه فرایند رفوگری فرش قرار می‌گیرند و قابل ترمیم هستند.

رفوگری فرش چطور انجام می‌شود؟

پ

  1. ابتدا لازم است آلودگی، کثیفی و غبار از فرش شسته شود.
  2. اگر فرش با مواد شیمیایی مثل رنگ یا اسید آسیب‌دیده است ابتدا باید فرش شسته شود.
  3. برای اینکه فرش دچار چروک یا شکستگی نشود باید فرش را داخل قاب نگهدارنده قرارداد.
  4. اگر نیاز است باید گره‌های قسمت آسیب‌دیده باز شود و فرش مجدد با همان رنگ و نقشه قبلی بافته شود.
  5. در انتها اگر نیاز بود لازم است فرش ترمیم رنگ شود تا از قسمت آسیب‌دیدگی اثری باقی نماند.

هزینه رفوگری فرش چقدر است؟

هزینه رفوگری یا ترمیم فرش به عوامل مختلفی بستگی دارد. مشخصاً هرقدر قیمت فرش بالاتر باشد، هزینه رفوگری آن نیز بیشتر است. در نتیجه برای فرش‌های دستبافت و نفیس هزینه رفوگری فرش بیشتر خواهد بود. همچنین میزان آسیب‌دیدگی فرش نیز در هزینه رفوگری آن تأثیرگذار است. با این توضیحات این هزینه برای فرش‌های ماشینی بین 100 تا 500 هزار تومان متغیر خواهد بود. در مورد فرش‌های ماشینی، رفوگری معمولاً با دستگاه و ماشین انجام می‌شود. اما فرش‌های دستبافت و نفیس حتماً باید توسط افراد خبره و متخصص این حوزه ترمیم شوند.

آیا رفوگری فرش در منزل ممکن است؟

از آن جا که رفوگری فرش به ابزارهایی مثل درفش، موم، انبر و... نیاز دارد، بهتر است از ترمیم‌های خودسرانه خودداری کنید تا قبل از آسیب‌های جدی و غیرقابل‌جبران، فرش توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه تعمیر شود.

نتیجه‌گیری

اگر فرش شما دچار آسیب شده باشد، بهتر است به‌جای تعویض آن از خدمات رفوگری و ترمیم و مرمت فرش استفاده کنید. آسیب‌هایی مثل پارگی، ساییدگی، رنگ‌پریدگی، سوختگی، دررفتگی ریشه یا شیرازه از مواردی هستند که با رفوگری می‌توانید آن‌ها را رفع کنید. اگر شما نیز توصیه یا پیشنهادی در این مورد دارید با ما در ارتباط باشید.


مطالب مرتبط