8 دشمن اصلی فرش را بشناسید! عوامل آسیب‌رسان به فرش چیست؟

8 دشمن اصلی فرش را بشناسید! عوامل آسیب‌رسان به فرش چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برای اینکه به سالم ماندن و زیبایی فرش‌های منزلتان کمک کنید و همچنین درگیر تعویض و خرید فرش‌های جدید برای منزلتان نشوید، لازم است عوامل آسیب‌رسان به فرش و قالی را بشناسید. نور خورشید، قراردادن وسایل سنگین روی فرش، رطوبت، تا زدن فرش، شستشوی زیاد، جاروی بیش از حد، حشرات و حیوانات خانگی 8 عامل مهم در تخریب فرش هستند که با دفع آن‌ها می‌توانید زیبایی و سلامت فرش‌های خود را حفظ کنید.

8 دشمن اصلی فرش را بشناسید! عوامل آسیب‌رسان به فرش چیست؟

فرش نقش بسیار زیادی در زیبایی منزل ایفا می‌کند و سالم نگه‌داشتن آن اهمیت زیادی دارد. زیبایی و سلامت فرش در گرو این مسئله است که آن را از عوامل آسیب‌رسان و مضر دور نگه داشت تا علاوه بر جلوگیری از آسیب، هزینه تعویض فرش نیز به شما تحمیل نشود. در این مطلب با 8 مورد از مهم‌ترین عوامل مخرب برای فرش همراه شما هستیم.  

عوامل آسیب‌رسان به فرش

فرش‌ها به خودی خود از وسایل آسیب‌پذیر در منزل هستند؛ چرا که مدام زیر پا قرار دارند و دائم در معرض آلودگی و فرسودگی هستند. در نتیجه لازم است برای سالم نگه‌داشتن فرش آن را از عوامل آسیب‌رسان دور نگه داریم. در ادامه 8 مورد از عوامل آسیب‌زا به فرش و قالی و راه‌های پیشگیری از آن را آورده‌ایم. 

1.    آفتاب

نور شدید و مکرر آفتاب می‌تواند از جمله عوامل مخرب برای فرش و قالی باشد. اثر نور خورشید عموماً با تغییر رنگ خود را نشان می‌دهد و غیرقابل‌جبران است؛ بنابراین برای سالم ماندن فرش‌ها لازم است حتماً با روش‌هایی مثل استفاده از پرده‌های ضخیم یا روفرشی آن‌ها را از نور خورشید در امان نگه دارید.

2.    پایه وسایل سنگین

حتماً تابه‌حال با این صحنه مواجه شده‌اید که بعد از جابه‌جایی میز یا مبل، اثر پایه‌های آن روی فرش باقی‌مانده و فرورفته است. برای اینکه فرش‌های خود را از پرس‌شدن و فرورفتگی‌های این‌چنینی حفظ کنید، توصیه می‌شود برای وسایل سنگین حتماً از زیرپایه استفاده کنید.

3.    رطوبت 

رطوبت دشمن تاروپود فرش است و می‌تواند آن را به‌کلی نابود کند. اگر فرش شما در منطقه‌ای از منزلتان قرار دارد که مدام در معرض رطوبت و خیسی است، بهتر است هر چه سریع‌تر فرش را جابه‌جا کنید. در غیر این صورت باید انتظار پوسیدگی فرش را داشته باشید. رطوبت بیشتر ممکن است برای فرش‌های آشپزخانه پیش بیاید. 

4.    تا زدن فرش

قالی و فرش معمولاً با اندازه‌های استانداردی وارد بازار می‌شود؛ اما گاها این مشکل پیش می‌آید که اندازه فرش با فضا همخوانی ندارد و افرادی برای حل این مشکل فرش را تا می‌زنند. تا زدن فرش می‌تواند باعث شکستگی یا چروک دائمی فرش شود؛ به‌طوری‌که برای استفاده مجدد از حالت اولیه حتماً باید از رفوگری کمک گرفت.

5.    شستشوی زیاد

مشخصاً شستشوی زیاد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به رنگ فرش وارد کند. اگر فرش شما در محدوده‌ای از منزلتان قرار دارد که در معرض رفت‌وآمد و آلودگی است؛ توصیه می‌شود هر از چند گاهی جای آن را تغییر دهید تا نیاز به شستشوی زیاد نباشد و همچنین استفاده از روفرشی نیز می‌تواند برای حل این مسئله کارساز باشد.

6.    جارو و برس زیاد

جارو و برس زیاد فرش می‌تواند پرزهای آن را از بین ببرد و فرش را ساییده و کهنه جلو دهد. همچنین در مورد فرش‌هایی که پرزهای حلقه‌ای دارند و نخ‌های سطح آن‌ها بریده نیست، برس کشیدن فرش می‌تواند باعث دررفتگی نخ‌های فرش شده و شما را  راهی پیدا کردن جایی برای رفوگری فرشتان کند!

7.    حشرات 

حشرات نیز بخشی از عوامل آسیب‌رسان به فرش هستند که ممکن است برای پیداکردن چاره شما را به دردسر بیندازند. موریانه، کراتین خوار و بید از جمله حشرات مضر و مخرب برای تاروپود فرش و قالی هستند که برای دفع آن‌ها لازم است از سموم مخصوص استفاده کنید.

8.    حیوانات خانگی

اگر در منزلتان از حیوانات خانگی مثل سگ، گربه یا خرگوش نگهداری می‌کنید باید بسیار بیشتر از سایر افراد مراقب فرش‌های خود باشید. پنجه کشیدن روی پرزهای فرش یا شیرازه آن و همچنین جویدن ریشه‌های فرش از جمله آسیب‌هایی است که حیوانات خانگی می‌توانند به فرش‌های شما وارد کنند.  همچنین ریختن خز و مو و ادرار و آلوده‌کردن فرش توسط حیوانات نیز می‌تواند از عمر مفید فرش شما کم کند.

نتیجه‌گیری :

در این مطلب در مورد 8 عامل آسیب‌رسان به فرش و قالی و نحوه مقابله با آن با هم صحبت کردیم. برخی از این عوامل ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به فرش وارد کنند و شما را به فکر تعویض فرش بیندازند و برخی دیگر نیز به‌راحتی قابل ترمیم هستند. در نهایت فراموش نکنید که  بهتر است قبل از اینکه با این آسیب‌ها مواجه شوید از رخ‌دادن آن‌ها پیشگیری کنید.
شما نیز اگر تجربه‌ای در مورد آسیب به فرش یا رفع هر یک از این عوامل دارید، از طریق نظرات این صفحه با ما در ارتباط باشید.


مطالب مرتبط