فرش ابریشمی ماشینی، انتخابی به‌صرفه برای علاقه‌مندان فرش دستباف

فرش ابریشمی ماشینی، انتخابی به‌صرفه برای علاقه‌مندان فرش دستباف

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فرش ماشینی ابریشمی که به آن فرش بلژیکی نیز گفته می‌شود، از جمله زیباترین فرش‌های ماشینی است که می‌توان در بازار پیدا کرد. درخشندگی نخ، نقش‌ونگار زیبا، شباهت زیاد آن به فرش دستباف، لوکس و مجلل بودن، طیف رنگی متنوع و عدم پرزدهی از بارزترین ویژگی‌های فرش ماشینی ابریشمی یا ابریشم نما است. هنگام خرید باید توجه داشت که این نوع فرش جزو فرش‌های حساس به شمار می‌آید و مراقبت و نگهداری ویژه‌ای می‌طلبد؛ ازاین‌رو نباید با آن شبیه به سایر فرش‌های ماشینی برخورد کرد.

فرش ابریشمی ماشینی، انتخابی به‌صرفه برای علاقه‌مندان فرش دستباف

ابریشم همواره جایگاه ویژه‌ای در قالیبافی و فرش ایرانی داشته است. درگذشته که ابریشم مصنوعی یا ویسکوز در دسترس نبود، فرش‌هایی که در آن‌ها ابریشم به کار برده می‌شد قیمت زیادی داشتند. در دهه‌های اخیر اما به لطف تکنولوژی و تولید ویسکوز یا همان ابریشم مصنوعی،  فرش ابریشمی ماشینی برای دوستداران و علاقه‌مندان به خرید فرش ابریشم گزینه‌ای به‌صرفه به‌حساب می‌آید. در این مطلب از فرش شاهکار مشهد در مورد زیبایی‌های چشمگیر فرش ابریشمی و مهم‌ترین ویژگی‌های آن مطالبی را ارائه کرده‌ایم. همچنین اگر در خرید این مدل فرش تردید دارید حتماً تا انتها همراه ما باشید.

فرش ماشینی ابریشمی و ویژگی‌های آن

ازآنجاکه علاقه ایرانیان به فرش‌های دستباف تمامی ندارد، در فرش‌های ماشینی نیز سعی می‌شود نزدیک‌ترین ویژگی‌ها به فرش دستباف به کار برده شود. فرش ابریشمی ماشینی نتیجه این تلاش‌هاست که با جایگزین‌کردن ابریشم طبیعی شباهت بسیار زیادی با نمونه‌های نفیس و دستباف ابریشمی دارد. فرش ابریشم ماشینی از نخ ویسکوز یا ابریشم مصنوعی بافته می‌شود که زیبایی و استحکام آن بسیار شبیه به ابریشم طبیعی است؛ اما به دلیل تولید صنعتی، هزینه کمتری برای خریدار خواهد داشت.

ویژگی‌های فرش ابریشمی ماشینی

باتوجه‌به توضیحات اولیه، همراه ما باشید تا در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی ابریشمی یا ابریشم گونه یا ابریشم نما را بخوانیم.

درخشندگی ‌‌و نقش‌ونگار زیبا

از جمله ویژگی‌های اصلی ابریشم می‌توان به براق بودن آن اشاره کرد. درگذشته از ابریشم تنها در بافت گل‌های فرش استفاده می‌شد تا جلوه و درخشندگی به گل‌های قالی اضافه شود. با این تفاسیر لازم به توضیح نیست که فرش‌های ابریشمی درخشندگی بالایی دارند و در برابر فرش‌های پشمی، رنگ‌ها بسیار شاداب‌تر و با وضوح بیشتری جلوه می‌کنند. همچنین طرح و نگار فرش‌های ابریشم نما بسیار شبیه به فرش‌های دستباف انتخاب می‌شود و ظرافت و زیبایی زیادی دارد.

شباهت زیاد به فرش دستباف

درگذشته که ابریشم مصنوعی تولید نشده بود، تنها ابریشم موجود در بازار ابریشم طبیعی بود و آن هم تنها در فرش‌های دستباف و نفیس استفاده می‌شد. ازاین‌رو اکثر ما فرش‌های ابریشمی را به‌عنوان فرش دستباف یا نفیس می‌شناسیم. فرش ماشینی ابریشمی نیز تداعی‌کننده فرش‌های دستباف است و حس گران‌قیمت بودن را القا می‌کند. هرچند قیمت این مدل فرش ماشینی از فرش‌های اکریلیک بسیار بالاتر است، اما در مقایسه با فرش‌های ابریشم دستباف قیمت کمتری دارد.

لوکس بودن

همان‌طور که گفتیم فرش ابریشمی در دسته فرش‌های لوکس قرار می‌گیرد. ازاین‌رو نباید آن را شبیه به فرش‌های ماشینی معمولی به کار برد. بسیاری از فرش‌هایی ماشینی ابریشمی حتی به‌عنوان تابلوفرش استفاده می‌شوند و این مسئله زیبایی و مجلل بودن آن را به‌خوبی می‌رساند. در نتیجه حتی اگر فرش ماشینی ابریشم نما را به‌عنوان کف‌پوش خریداری کرده‌اید؛ لازم است از آن در محیط‌های کم رفت‌وآمد استفاده کنید. فرش ابریشمی ماشینی را می‌توانید در دکوراسیون‌های مجلل و رسمی ایرانی به کار بگیرید.

طیف رنگی متنوع

ازآنجاکه جلوه رنگ‌ها در نخ‌های ابریشمی بسیار زیاد است، فرش‌های ابریشمی با تنوع رنگی بالایی بافته می‌شوند. رنگ‌هایی مثل آبی فیروزه‌ای، سرمه‌ای، صورتی و سبز کله غازی از متداول‌ترین رنگ‌ها در بافت فرش ماشینی به شمار می‌آیند.

بدون پرز بودن

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ابریشمی عدم پرزدهی آن است. مسئله پرزدهی فرش یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از افراد با آن مشکل دارند و همواره در صدد رفع پرزهای فرش هستند. فرش ابریشم مصنوعی نه‌تنها پرزدهی ندارد؛ بلکه نسبت به سایز نخ‌های فرش‌بافی ضد حساسیت است و برای افراد حساس می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

فرش ابریشمی ماشینی بخریم یا نه؟

باتوجه‌به توضیحات، احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید که فرش ابریشمی ماشینی برای استفاده معمولی و روتین گزینه مناسبی نیست چرا که قیمت نسبتاً بالایی دارد و در سوی مقابل نسبت به سایر فرش‌ها آسیب‌پذیری بیشتری دارد. به طور مثال تعداد دفعات شستشو در این فرش نباید زیاد باشد چرا که ممکن است شکل اولیه آن از دست برود. در نتیجه اگر به دنبال فرشی لوکس با زیبایی چشمگیر هستید و قصد ندارید به‌اندازه فرش دستباف در خرید هزینه کنید، فرش ماشینی ابریشمی گزینه‌ای عالی به‌حساب می‌آید.


مطالب مرتبط