تفاوت فرش سنتی با فرش مدرن چیست؟ مقایسه انواع فرش را اینجا بخوانید

تفاوت فرش سنتی با فرش مدرن چیست؟ مقایسه انواع فرش را اینجا بخوانید

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فرش‌ها از جنبه‌های مختلفی با هم متفاوت هستند، طرح و نقش، وزن، ابعاد و... از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌توان انواع فرش را با هم مقایسه کرد. فرش کلاسیک دارای نقش‌های زیاد و منظم با رنگ‌های گرم و ملایم است و تراکم زیادی دارد؛ درحالی‌که فرش‌های مدرن وزن سبکی دارند و در نقشه آن‌ها از 2 الی 3 رنگ استفاده می‌شود؛ همچنین در مقایسه فرش کلاسیک و فرش کودک، اندازه پرز و ابعاد از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع فرش به‌حساب می‌آیند.

تفاوت فرش سنتی با فرش مدرن چیست؟ مقایسه انواع فرش را اینجا بخوانید

تقابل سنت و مدرنیته به همه‌جا حتی زیر پاهایمان نیز رسیده است! در سال‌های اخیر با ورود فرش‌های مدرن به بازار قالی و فرش افراد بسیار زیادی هستند که مایل‌‌اند از این نوع فرش استفاده کنند. قبل از اینکه دکوراسیون منزل خود را بچینید،  بد نیست اطلاعاتی در مورد مقایسه انواع فرش مثل تفاوت فرش کلاسیک و فرش مدرن یا فرش کلاسیک و فرش کودک داشته باشید تا هنگام تصمیم‌گیری بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مطلب از فرش شاهکار مشهد مقایسه انواع فرش را از جنبه‌هایی مثل طرح و نقش، وزن، ابعاد و... انجام داده‌ایم. تا انتها همراه ما باشید.

معرفی انواع فرش‌ها

قبل از اینکه به سراغ تفاوت فرش سنتی و مدرن یا فرش کودک و مدرن برویم، بد نیست معرفی اجمالی از هر مدل داشته باشیم:

فرش کلاسیک یا سنتی

فرش سنتی یا فرش کلاسیک شناخته‌شده‌ترین نوع فرش در بین مردم است. در تمام دنیا زمانی که صحبت از فرش ایرانی به میان می‌آید؛ منظور فرش‌هایی با طرح و نقش سنتی است که با نقشه‌های گل یا بته‌جقه‌های منظم و قاعده‌مند بافته می‌شود.

فرش مدرن

بعد از اینکه فضای خانه‌ها از شکل سنتی و قدیمی خود فاصله گرفت و ایوان و حیاط‌های حوض‌دار جای خود را به تراس و راه‌پله و آسانسور داد، شکل فرش در خانه‌های ایرانی نیز تغییر کرد. فرش‌های مدرن باتوجه‌به دکوراسیون‌های مدرن و فضاهای کوچک طراحی شده و وارد بازار شدند، تا جایی که در بازار فرش امروز، فرش‌های مدرن به‌اندازه فرش‌های کلاسیک محبوب و پرطرف‌دار هستند.

فرش کودک

فرش کودک همان‌طور که از نام آن پیداست برای اتاق کودک طراحی و بافته می‌شود. طرح فرش‌های کودک از هر دو نوع فرش قبلی متفاوت است و معمولاً در نقشه فرش از کاراکترهای کودکانه یا فضاهای انیمیشنی استفاده می‌شود.

در تعریف اجمالی و سریع تفاوت فرش‌های کلاسیک، مدرن و کودک تنها به طرح و نقشه آن‌ها محدود می‌شود؛ اما این فرش‌ها در موارد دیگری مثل رنگ، وزن  و ابعاد نیز با هم متفاوت هستند که در ادامه بیشتر به این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت‌های انواع فرش

تفاوت فرش کلاسیک با فرش مدرن

اولین و اصلی‌ترین تفاوت فرش سنتی با فرش مدرن در طرح و نقشه آن است. فرش‌های کلاسیک و سنتی بیشتر دارای طرح‌های قاعده‌مند با طرح و نقشه‌های پرپیچ‌وخم و پرکار هستند؛ درحالی‌که در فرش‌های مدرن نقش‌ها بسیار کم و خلوت بافته می‌شوند. تفاوت بعدی در رنگ‌های بکار رفته در این دو مدل فرش است. فرش‌های سنتی و کلاسیک بیشتر با رنگ‌های ملایم و گرم بافته می‌شوند درصورتی‌که فرش‌های مدرن و فانتزی بیشتر با رنگ‌های خنثی مثل نقره‌ای یا طوسی وارد بازار می‌شوند. قالی‌های سنتی نسخه‌ای مشابه فرش‌های دستباف هستند، ازاین‌رو سعی می‌شود این فرش‌ها با تراکم بالا وارد بازار شود. تراکم بالا باعث سنگین‌شدن فرش می‌شود. درحالی‌که فرش‌های مدرن وزن کمتری دارند.

تفاوت فرش کلاسیک با فرش کودک

فرش سنتی و فرش کودک به‌جز طرح و نقشه،  از جنبه‌های زیادی با هم متفاوت هستند. مهم‌ترین مسئله در فرش کودک تمیزنگه داشتن آن است و از آن جا که باید زیاد شسته شود،  در نتیجه معمولاً با پرزهای کوتاه بافته می‌شود تا شستشوی آن سخت نباشد. اما فرش‌های کلاسیک به دلیل اینکه در پذیرایی و فضاهای رسمی استفاده می‌شود پرزهای بلندی دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های فرش کلاسیک و فرش کودک ابعاد آن است. فرش کلاسیک معمولاً در 3 سایز 6 متری، 9 متری و 12 متری به بازار عرضه می‌شود؛ درحالی‌که فرش‌های کودک معمولاً زیر 6 متر هستند.

 جمع‌بندی و تفاوت انواع فرش در یک نگاه

نوع فرش

طرح و نقش

وزن

جنس نخ

اندازه پرز

رنگ

ابعاد معمول

کلاسیک ماشینی

پر نقش‌ونگار، دارای طرح‌های سنتی، پرپیچ‌وخم، دارای طرح‌های قاعده‌مند

نخ سنگین و متراکم

اکریلیک، ابریشم مصنوعی، پلی‌استر

متوسط و بلند

گرم و ملایم با تنوع بالا

6 متری

9 متری

12 متری

مدرن

دارای طرح‌های خلوت با پیچ‌وتاب کم

نخ‌های سبک با وزن کم

اکریلیک، ابریشم مصنوعی، پلی‌استر، مرینوس

متوسط و بلند

سرد و خنثی با تعداد رنگ کم

از 1.5 متری تا 12 متری

کودک

 

دارای طرح‌های کودکانه

نخ سبک با وزن کم

اکریلیک، پلی‌استر

متوسط و کوتاه

رنگ‌های شاداب با تعداد بالا

1.5 متری

4 متری

6 متری

 
در انتها سعی کردیم تفاوت انواع فرش را در یک نگاه برای شما عزیزان مشخص کنیم. در نظر داشته باشید؛ مهم‌ترین مسئله هنگام خرید فرش، نوع فضا و دکوراسیونی است که قصد خرید فرش برای آن را دارید. استفاده از فرش‌های کلاسیک و پرطرح و نقش در فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود. همچنین اگر قصد طراحی یک پذیرایی گرم و خانوادگی را دارید، فرش‌های کلاسیک انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسند. اگر شما عزیزان نیز نظر یا پیشنهادی در این تفاوت فرش‌های کلاسیک و مدرن یا انتخاب فرش کودک دارید، از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط