ایده‌هایی برای ست‌کردن فرش و پرده + نکات ضروری

ایده‌هایی برای ست‌کردن فرش و پرده + نکات ضروری

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ست‌کردن فرش و پرده نقش چشمگیری در طراحی دکوراسیون منزل دارد؛ چرا که هر دو فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. طی این فرایند ایده‌هایی مثل تناسب در جنس پرده و فرش، انتخاب رنگ پرده از روی رنگ دوم یا سوم فرش، استفاده از رنگ‌های هم خانواده، استفاده از پرده سفید و... به شما کمک می‌کند دکوراسیون بهتری داشته باشید تا از فضای اتاق استفاده بهینه را ببرید و زیبایی بصری را نیز در نظر بگیرید.

ایده‌هایی برای ست‌کردن فرش و پرده + نکات ضروری

فرش و پرده هرکدام به‌تنهایی از مهم‌ترین وسایل در منزل هستند؛  به‌طوری‌که هماهنگی آن‌ها در کنار مبلمان می‌تواند زیبایی منزل شما را تضمین کند. از طرف دیگر ناهمخوانی این وسایل نیز می‌تواند علاوه بر جلوه نامناسب منزل، فضای شما را کوچک‌تر نشان دهد و چشم را خسته کند. ازاین‌رو در این مطلب ۷ ایده برای ست کردن فرش و پرده ارائه کرده‌ایم تا دچار اشتباهات رایج در این فرایند نشوید. در ادامه با فرش شاهکار مشهد همراه باشید.

نکات و ایده‌هایی برای ست‌کردن فرش و پرده

در این قسمت با ارائه ۷ ایده جهت ست‌کردن فرش و پرده در دکوراسیون منزل پرداخته‌ایم. قبل از ورود به مبحث اصلی بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در این فرایند بهتر است ابتدا فرش و سپس پرده را انتخاب کنید تا دیزاین بهتری داشته باشید.

استفاده از پرده و فرش سفید یا کرمی

سفید و کرمی جزو رنگ‌هایی هستند که به‌آسانی در کنار سایر رنگ‌ها قرار می‌گیرند و لازم نیست برای ست‌کردن آن‌ها زحمت زیادی بکشید. استفاده از فرش و پرده کرم به شما این امکان را می‌دهد در انتخاب رنگ مبل و بقیه لوازم منزلتان گزینه‌های زیادی داشته باشید. همچنین رنگ‌های روشن مانند سفید و کرمی،  به بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا کمک زیادی می‌کنند.

ست‌کردن پرده و فرش با طرح متفاوت

ازآنجایی‌که پرده و فرش هر دو طیف وسیعی از فضای خانه را می‌پوشاندند، هر دو جزو اولین وسایلی هستند که به چشم می‌خورند. ازاین‌رو لازم است طرح این دو را متفاوت انتخاب کنید تا در طولانی‌مدت چشم از دیدن طرح‌های یکسان خسته نشود.  برای مثال اگر فرش خود را با طرح‌های درشت انتخاب کرده‌اید بهتر است پرده‌ای با طرح‌های ریز را با آن ست کنید. این مسئله در انتخاب رنگ نیز صادق است. به‌جز رنگ‌های خنثی، بهتر است فرش و پرده را با رنگ‌های یکسان انتخاب نکنید.

 ست‌کردن پرده با فرش‌های پر نقش‌ونگار

اگر فرش خود را پرکار و دارای نقش‌های زیاد انتخاب کرده‌اید؛ بهتر است در انتخاب پرده به سراغ طرح‌های خلوت با رنگ‌های روشن بروید. استفاده از طرح‌های شلوغ و تودرتو هم برای فرش و هم برای پرده باعث می‌شود فضای منزل شما کوچک‌تر به نظر برسد و چشم سریع خسته شود.

ست‌کردن پرده سفید

اگر برای ست‌کردن فرش و مبل به دنبال ساده‌ترین گزینه هستید، پرده سفید را انتخاب کنید. سفید از جمله رنگ‌هایی است که به‌آسانی در کنار سایر رنگ‌ها هماهنگ می‌شود و ست‌کردن آن هیچ دردسری برای شما ندارد. پرده سفید تقریباً با تمام ‌رنگ‌های فرش به‌خوبی ست می‌شود و از سوی دیگر نور مناسبی را به فضای خانه می‌رساند.

ست‌کردن با رنگ‌های هم خانواده

رنگ‌های هم خانواده همواره انتخابی امن برای دیزاین هستند. چه در انتخاب لباس و چه در انتخاب وسایل منزل رنگ‌هایی که طیف نزدیکی به هم دارند زیبایی دکوراسیون و استایل شما را تضمین می‌کنند. برای مثال انتخاب فرش سرمه‌ای با پرده آبی روشن یا بنفش و نیلی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

انتخاب رنگ پرده از روی طرح‌ فرش

یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب رنگ پرده، انتخاب آن از روی رنگ‌های فرش است. در نظر داشته باشید برای این انتخاب بهتر است رنگ غالب یا رنگ زمینه فرش را انتخاب نکنید. رنگ‌های دوم یا سوم فرش غالباً بهترین انتخاب برای رنگ پرده هستند و هارمونی زیبایی را می‌سازند.

استفاده از جنس متناسب با هم در فرش و پرده

جنس پرده حتماً باید با جنس فرش همخوانی و تناسب داشته باشد. اگر از فرش‌های کلاسیک و ضخیم با پرز بلند استفاده می‌کنید لازم است والان‌های پرده را از جنس‌های ضخیم مثل ژاکارد یا مخمل انتخاب کنید. اگر فرش شما ضخامت کمی دارد و دارای طرح‌های مدرن و فانتزی است پرده‌های حریر و نازک انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. در نتیجه از تناسب جنس پرده و فرش نباید غافل شوید.

جمع‌بندی نکات ست‌کردن پرده و فرش

در این مطلب به ۷ ایده برای ست‌کردن فرش و پرده پرداختیم. همان‌طور که گفته شد،  بهتر است در این فرایند ابتدا فرش را خریداری کنید چرا که قیمت بالاتری دارد و فرش است که تعیین می‌کند نقش و رنگ پرده چه باشد. اما اگر قصد دارید ترتیب را در فرایند بهم بزنید،  بهتر است به سراغ پرده‌های ساده با رنگ‌های کرمی روشن یا سفید بروید تا مطمئن باشید که با بسیاری از فرش‌ها همخوانی لازم را دارند.


مطالب مرتبط