دلایل زرد شدن فرش بعد از شسته شدن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

با ورود به هر خانه‌ای اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند فرش‌ها می‌باشند. بنابراین مراقبت و نگهداری از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. زردن شدن فرش‌ها پس از شستن، یکی از دغدغه‌های اصلی که افرادبا آن مواجه می‌شوند است. در ادامه این مطلب شما را با علت‌ ایجاد این مشکل آشنا خواهیم کرد.

دلایل زرد شدن فرش بعد از شسته شدن

این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید که پس از شستن فرش‌ها با مشکل زرد شدن فرش‌ها روبه‌رو شوند؛ طوری که انگاراصلا آن‌ها را شسته نشده‌اند. این یکی از ایرادات شستن فرش‌ها در منزل است. تغییر رنگ فرش‌ها بیشتر در شست‌و‌شوی سنتی اتفاق می‌افتد؛ زیرا در قالیشویی‌ها با استفاده از دستگاه‌ها فرایند شست‌وشو و خشک شویی به بهترین نحو انجام می‌شود.  از مهمترین علت تغییر رنگ می‌توان به شست‌وشوی نامناسب فرش و عدم خروج کامل آب از آن اشاره کرد. ماندن آب در فرش و خشک شدن با همان آب، باعث زرد شدن فرش و ریشه‌های آن می‌شود. شستن فرش تنها به معنای آب کشی نیست بلکه باید از یک سری تجهیزات مانند لگن، پارو، کاسه و غیره استفاده کرد؛ تا آب موجود در الیاف فرش را به خوبی  از آن خارج کند.

 با این وجود؛ ماندن آب تنها علت تغییر رنگ فرش‌ها نیست.  یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ فرش، استفاده از شوینده نامناسب در شستن فرش‌ها می‌باشد. استفاده از شوینده قوی باعث از بین رفتن الیاف و و نخ‌های ظریف فرش و در نتیجه باعث زردن شدن فرش‌ها می‌شود. بنابراین برای شستن فرش‌ها،  از مواد شوینده که خاصیت اسیدی بالا دارند هرگز استفاده نکنید.

 از دیگر دلایل زرد شدن فرش پس از شستن، خشک نشدن مناسب آن است. اگر بلافاصله پس از شستن آن را آویزان نکنیم و اجازه ندهیم آب آن به خوبی خارج شود؛ باعث زرد شدن آن می‌شود. همچنین گردگیری نکردن فرش پیش از شستن نیز باعث نفوذ آلودگی‌ها به نخ و الیاف فرش و به دنبال آن باعث تغییر رنگ فرش به زرد می‌شود.

روش‌های از بین بردن زردی فرش پس از شست‌وشو

اولین روش برای از بین بردن زردی فرش پس از شستشو، شستن دوباره آن است. این روش در حالت کلی پاسخگو می‌باشد؛ اما روش بسیار سخت و وقت‌گیری است. اگر لکه‌های زرد بخش‌هایی از فرش مانده‌است می‌توانید از مخلوط نمک و سرکه یا جوش شیرین و سرکه برای رفع آن استفاده کنید. به طوری که با آغشته کردن این ترکیب‌ها به تکه‌ پارچه‌ای، به بخش‌هایی از فرش که لک زرد دارند بمالید. هر دو این ترکیب باعث رفع زردی فرش می‌شوند.

 مخلوط جوش شیرین و سرکه نسبت به نمک و سرکه از قدرت پاکسازی بیشتری برخوردار است. لکه های کمرنگ جامانده را می‌توانید با پارچه‌ی مرطوب نیز برطرف سازید. اما راحتترین راه که تنها نیاز به پرداخت هزینه دارد؛ بردن فرش به قالیشویی است. در قالیشویی با وجود دستگاه‌های مناسب فرش‌ها و خشک کردن آن‌ها به را‌حتی از مشکل زرد شدن فرش‌ها راحت شوید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با علت زرد شدن فرش‌ها و روش‌های مقابله با آن آشنا کردیم. همانطور که اشاره کردیم؛ شستن صحیح فرش از مهمترین دلایل عدم تغییر رنگ آن است. با توجه به نکاتی که در این مقاله اشاره شد، با رعایت آن‌ها می‌توانید طول عمر فرش خود را افزایش دهید و زیبایی آن را تا مدت‌ها حفظ کنید. آماده پذیرش نظرات و انتقادات شما هستیم.


مطالب مرتبط