راهنمای خرید فرش آشپزخانه، قبل از خرید حتماً بخوانید

راهنمای خرید فرش آشپزخانه، قبل از خرید حتماً بخوانید

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آشپزخانه قلب هر خانه است چرا که زمان زیادی از فعالیت‌های روتین و اساسی روزانه مانند پخت‌وپز، شست‌وشو و تمیزکاری‌های اساسی در آن انجام می‌شود. در نتیجه انتخاب فرش مناسب آشپزخانه علاوه بر تأثیر در زیبایی محیط، بر آسایش و راحتی استفاده از این فضا نیز تأثیرگذار است.

راهنمای خرید فرش آشپزخانه، قبل از خرید حتماً بخوانید

اقرار نیست اگر مدعی شویم که آشپزخانه قلب هر خانه است چرا که زمان زیادی از فعالیت‌های روتین و اساسی  روزانه مانند پخت‌وپز، شست و شو و تمیزکاری‌های اساسی در آن انجام می‌شود. در نتیجه انتخاب فرش مناسب آشپزخانه علاوه بر تأثیر در زیبایی محیط، بر آسایش و راحتی استفاده از این فضا نیز تأثیرگذار است. ازاین‌رو نمی‌توان در انتخاب فرش مناسب برای آشپزخانه تنها جنبه ظاهری را در نظر گرفت و لازم است نکات اساسی دیگری را در نظر بگیرید. تا انتها همراه باشید تا برخی نکات ضروری از راهنمای خرید فرش آشپزخانه را باهم بررسی کنیم.

6 نکته‌ی اساسی در انتخاب فرش آشپزخانه

 

همان‌طور که گفتیم علاوه بر زیبایی و جنبه ظاهری برخی موارد مهم دیگر مانند مقاومت در برابر لکه و شستشوی آسان نیز در خرید فرش آشپزخانه مهم است. در اینجا 6 نکته از مهمترین مواردی که هنگام خرید فرش آشپزخانه باید به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

هماهنگ با دکوراسیون و سبک منزل

هنگام خرید فرش آشپزخانه یکی از اساسی‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، سبک منزل و دکوراسیون سایر قسمت‌های خانه است. انتخاب فرش الگوی هماهنگ با سایر عناصر، می‌تواند به زیبایی و هارمونی هرچه بیشتر منزل شما کمک کند. برای دکورهای کلاسیک و سنتی، می‌توانید به سراغ فرش‌های زمینه‌لاکی، طرح‌های سنتی گل و برگ بروید. برای دکورهای مدرن و جدید از فرش‌های خلوت و ساده با طرح‌های هندسی یا خطوط منظم استفاده کنید. همچنین اخیراً فرش‌های آشپزخانه با طرح‌های عناصر آشپزخانه مثل میوه‌ها، المان‌های آشپزی ظرف‌وظروف و... نیز به بازار آماده‌اند که اگر به طرح‌های خاص علاقه دارید می‌تواند سراغ این مدل‌ها نیز بروید.

رنگ مناسب برای فرش آشپزخانه

اولین نکته که برای انتخاب رنگ فرش آشپزخانه باید در نظر گرفت هماهنگی رنگ فرش با سایر المان‌های آشپزخانه است. اگر رنگ کابینت‌ها، دیوارها و پرده‌های آشپزخانه را از طیف رنگ‌های سفید، کرم و خنثی انتخاب کرده‌اید، برای فرش آشپزخانه می‌توانید سراغ رنگ‌های شاد و سرزنده مثل سبز، قرمز و رنگ‌های گرم مثل نارنجی و قهوه‌ای بروید. در تصویر بالا می‌توانید یک نمونه زیبا و عالی از ترکیب فرش آشپزخانه با کابینت سفید را ببینید که در آن از رنگ‌های آجری، نارنجی و کرم به زیبایی استفاده شده است. موضوع مهمی که در مورد رنگ فرش آشپزخانه باید به آن توجه کنید این است که رنگ‌های روشن نیاز به نگهداری بیشتری دارند و ازآنجایی‌که فرش آشپزخانه دائماً در معرض کثیفی است، باید در انتخاب رنگ حتماً این نکته را در نظر داشته باشید.

نمایش لکه و کثیفی

فرش‌هایی با طرح‌های خلوت، کثیفی و ذرات روی فرش را بیشتر از فرش‌های طرح‌دار و شلوغ نشان می‌دهند. در نتیجه اگر سبک و سلیقه‌تان این امکان را می‌دهد، بجای فرش‌های خلوت و ساده از فرش‌های طرح‌دار استفاده کنید. این نکته در مورد رنگ‌های تیره نیز صادق است. هرقدر رنگ فرش آشپزخانه تیره‌تر باشد و طرح‌ها ریزتر و شلوغ‌تر باشد،کثیفی و لکه را کمتر نشان می‌دهد.

شستشو و مقاومت در برابر لکه

برای انتخاب فرش مناسب آشپزخانه حتماً در نظر داشته باشید سراغ مواد مقاوم در برابر لکه بروید. نخ‌های مصنوعی و پلی‌پروپیلن که در تهیه فرش‌های ماشینی استفاده می‌شوند لکه‌پذیری کمتری نسبت به پشم و ابریشم دارند. همچنین از آن جایی که فرش‌های ماشینی مقاومت بیشتری در برابر شستشو دارند، توصیه می‌شود برای فرش آشپزخانه سراغ فرش‌های ماشینی باکیفیت بروید. شستشوی آسان در انتخاب فرش آشپزخانه اهمیت زیادی دارد، همچنین دقت کنید که فرش سبک باشد تا به‌راحتی خشک شود و رطوبت را جذب نکند.

برای حفظ و نگهداری بهتر فرش آشپزخانه بهتر است به این نکات توجه کنید:

  • پس از کثیف‌شدن فرش بلافاصله لکه را تمیز کرده و از محلول‌های پاک‌کننده رقیق استفاده کنید.
  • قبل از انجام کارهایی که احتمال می‌دهید فرش را کثیف کند، از ملحفه یا پارچه محافظ روی فرش استفاده کنید.
  • سعی کنید فضای آشپزخانه را دائماً تمیز و مرتب نگه دارید.

نوع فرش آشپزخانه، فرش، گلیم یا موکت؟

در انتخاب فرش برای آشپزخانه گزینه‌های متنوعی وجود دارد. به‌عنوان فرش آشپزخانه می‌توانید از گلیم فرش، موکت، فرش‌های متری، کناره یا فرش‌های چندتکه استفاده کنید.

اگر به دنبال فرش ارزان برای آشپزخانه هستید می‌توانید سراغ موکت و گلیم فرش بروید. از آنجایی که احتمال کثیف‌شدن فرش آشپزخانه نسبت به سایر فرش‌ها بیشتر است، از فرش‌های پرز کوتاه یا گلیم یا گلیم فرش استفاده کنید تا ذرات ریز بین تار و پود فرش جمع نشود. بسته به سلیقه و بودجه مد نظرتان می‌توانید هر یک از این موارد را در آشپزخانه خود داشته باشید. اگر به دنبال فرش ارزان برای آشپزخانه هستید می‌توانید سراغ موکت و گلیم فرش بروید. اگر مایلید کل آشپزخانه خود را بپوشانید می‌توانید سراغ فرش‌های متری بروید. قالیچه‌ها و کناره‌ها نیز مناسب آشپزخانه‌هایی هستند که نمی‌خواهید تمام فضایشان را با فرش بپوشانید و احتمالاً هزینه بیشتری نیز باید در نظر بگیرید.

لغزنده نبودن فرش آشپزخانه

نکته مهم دیگری که برای خرید فرش آشپزخانه باید در نظر بگیرید لغزنده نبودن فرش آشپزخانه است. فرش‌های سبک معمولاً به‌راحتی روی سطح سر می‌خورند و ممکن است برایتان حادثه ایجاد کنند؛ برای همین تاحد امکان هنگام خرید فرش آشپزخانه سراغ فرش‌های سنگین‌تر بروید؛ در غیر این صورت از ترمز فرش و یا چسب‌های مخصوص که پشت فرش نصب می‌شوند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پایه‌های لوازم موجود در آشپزخانه برای ثابت نگه‌داشتن فرش در آشپزخانه بهره بگیرید.

نتیجه نهایی

در این مطلب به 6 نکته از اساسی‌ترین مواردی که لازم است هنگام خرید فرش مناسب آشپزخانه به آن‌ها توجه کنید، پرداختیم. از جمله این نکات می‌توان به لغزنده نبودن فرش، توصیه به استفاده از رنگ های تیره و طرح‌های شلوغ و خرید فرش با شستشوی آسان اشاره کرد. همچنین به استفاده از برخی از انواع فرش‌های مناسب آشپزخانه مثل موکت، گلیم‌فرش و فرش‌های چندتکه برای آشپزخانه نیز اشاره‌ی کوتاهی کردیم.


مطالب مرتبط