راهنمای خرید فرش اتاق‌خواب عروس

بلاگ - چیدمان و دکوراسیون منزل ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

انتخاب جهیزیه برای خانم‌های جوان یکی از بخش‌های لذت‌بخش اما سخت در شروع زندگی مشترک است. در این مطلب قصد داریم یکی از المان‌های مهم جهیزیه، یعنی فرش مناسب اتاق‌خواب عروس را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید فرش اتاق‌خواب عروس

نکات اساسی برای خرید فرش اتاق‌خواب عروس

در اینجا به برخی از مهم‌ترین نکات خرید فرش اتاق‌خواب عروس می‌پردازیم تا قبل از شروع خرید دیدگاه مناسبی نسبت به فرش مورد نیازتان داشته باشید.

سبک چیدمان و توجه به سایز اتاق

 اگر طرفدار سبک‌های مینیمال و ساده هستید فرش‌های شگی و بدون طرح می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد؛ اما اگر سبک‌های سنتی و گرم را می‌پسندید، می‌توانید سراغ قالیچه‌های کلاسیک بروید. این طرح‌ها معمولاً شلوغ‌تر هستند و به فضای اتاق گرما و نشاط بیشتری می‌بخشند و احساس صمیمیت بیشتری را القا می‌کنند. در انتخاب طرح فرش دقت کنید که هر چقدر فرش شلوغ‌تر و ریزنقش‌تر باشد فضا را کوچک‌تر جلوه می‌دهد و در عوض فرش‌های ساده و یک‌رنگ باعث می‌شوند اتاق بزرگ‌تر از آنچه واقعاً هست، جلوه کند.

اندازه و ابعاد فرش

 برای خرید فرش برای اتاق‌خواب عروس، قبل از هر کاری باید اتاق را اندازه بگیرید. فرش اتاق‌خواب باید تمام یا حداقل 80 درصد از فضای در دسترس اتاق را بپوشاند. 
منظور از فضای در دسترس این است که اگر قسمتی از کف اتاق‌خواب شما زیر تخت یا کمد قرار دارد، نیازی نیست تمام کف اتاق را بپوشانید. 
اما برای حفظ گرمای اتاق بهتر است حداقل 80 درصد از کف اتاق با فرش پوشانده شود. برای حفظ زیبایی بیشتر اتاق خواب و فرش بهتر است فرش را زیر کمد یا تخت قرار ندهید تا طرح و نقشه آن واضح باشد. کناره ها می‌توانند انتخابی عالی برای فرش اتاق خواب باشند. اما اگر مایل هستید تمام کف زمین را بپوشانید بهتر است فرشی که تهیه می کنید از هر سمت حدود 20 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.
فرش‌های گرد نیز می‌توانند انتخابی مناسب برای اتاق‌های بزرگ باشند. اگر فضای خالی اتاق‌خواب شما بیشتر از 4 متر است می‌توانید گوشه چشمی به مدل‌های گرد نیز داشته باشید و اتاق خوابی لاکچری و زیبا داشته باشید.

طراحی و رنگ فرش مناسب برای اتاق‌خواب عروس

انتخاب رنگ فرش برای اتاق خواب عروس در درجه اول  به سلیقه شما وابسته است. اما توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن و رمانتیک استفاده کنید تا فضایی شاد و آرامش‌بخش در اتاق‌خوابتان داشته باشید.
استفاده از رنگ‌های سفید، صورتی پاستلی، آبی پاستلی، کرم و گلبهی برای فرش اتاق‌خواب عروس می‌تواند مناسب باشد. سعی کنید رنگ فرش با میزتوالت و رنگ تخت خوابتان تناسب داشته باشد.
همچنین می‌توانید رنگ فرش اتاق‌خوابتان را با روتختی یا پرده‌ها ست کنید. دقت کنید که رنگ‌ها در احساسات شما تأثیرگذار هستند، بنابراین علاوه بر جنبه‌ی زیبایی ظاهری، حتماً قبل از انتخاب رنگ دیزاین اتاق‌خوابتان، در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها مطالعه مختصری داشته باشید.
در انتخاب رنگ اتاق‌خواب، لازم است به نور اتاق‌خوابتان نیز دقت کنید. اگر اتاق‌خوابتان کم‌نور است بهتر است سراغ رنگ‌های تیره نروید تا فضا گرفته‌ و دلگیرتر از آنچه هست، نشود.
انتخاب طرح فرش کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد؛ ولی استفاده از فرش‌هایی با طراحی مدرن، امروزه بیشتر مورد پسند قشر جوان برای اتاق خواب است. همچنین سعی کنید از انتخاب طرح‌های شلوغ بپرهیزید.

جنس فرش

نه‌تنها برای اتاق‌خواب عروس، بلکه برای تمام فضاهای خواب بهتر است سراغ فرش‌های نرم و لطیف با نخ‌های ضد حساسیت بروید.
پشم، نخ و ابریشم از جمله بهترین مواد اولیه برای تهیه فرش اتاق‌خواب عروس هستند. این جنس‌ها احساس لطافت و راحتی به اتاق‌خواب می‌بخشند. همچنین، جنس فرش باید با موقعیت آب‌وهوایی منطقه شما سازگار باشد.
در مورد سازگاری جنس فرش با محیط زندگیتان، حتماً هنگام خرید از فروشنده مشاوره بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
همچنین دقت داشته باشید جنس فرش باعث ایجاد حساسیت در شما نشود، چرا که در طول شبانه‌روز حداقل 8 ساعت در اتاق خوابتان به سر می برید و نباید به پرز یا مواد سازنده‌ی فرش حساسیت داشته باشید. معمولا فرش‌هایی با جنس ابریشم مصنوعی یا پلی‌استر، پرز و کرک کمی تولید می‌کنند.
نکته مهم دیگری که در انتخاب جنس فرش اتاق‌خواب باید به آن دقت کنید، کف‌پوش اصلی اتاق است. اتاق‌های با کف بتن یا سرامیک معمولاً زمین سردتری دارند و بهتر است فرشی با ضخامت بالا برای اتاقتان انتخاب کنید.

پاک‌سازی و نگهداری از فرش

ازآنجایی‌که اکثر عروس خانم‌ها ترجیح می‌دهند از رنگ‌های روشن برای فرش اتاق‌خوابشان استفاده کنند، حتماً باید به این نکته دقت داشته باشند که فرشی با قابلیت شستشوی آسان و تاحدامکان مقاوم در برابر لکه را انتخاب کنند.
برای نگهداری بهتر و حفظ زیبایی فرش می‌توانید هر چند وقت یکبار جای فرش را تغییر دهید تا قسمت‌های مختلف فرش به یک اندازه استفاده شوند و اصطلاحاً پاخور قسمتی  از فرش بیشتر از سایز قسمت‌ها نباشد.

بودجه خرید فرش

قبل از خرید فرش بهتر است برنامه‌ریزی مختصری در مورد میزان بودجه‌ای که مدنظر دارید، داشته باشید. 
به‌عنوان فرش اتاق‌خواب عروس می‌توانید سراغ قالیچه‌های دستباف یا ماشینی بروید. اگر مایلید تمام کف اتاق را بپوشانید می‌توانید سراغ موکت فرش، فرش‌های متری یا گلیم فرش بروید.
مشخصاً استفاده از فرش‌های دستباف و ماشینی هزینه بیشتری برای شما در برخواهد داشت و استفاده از موکت یا گلیم فرش گزینه اقتصادی‌تری است.

نتیجه نهایی

در این قسمت به برخی از مهم‌ترین نکاتی که عروس خانم‌ها هنگام خرید فرش اتاق‌خواب باید به آن توجه کنند پرداختیم. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ و نقشه، ابعاد، بودجه، و پاک‌سازی و نگهداری فرش اشاره کرد.حتما در زمان خرید فرش به ابعاد اتاق‌خواب و دیزاین اتاق توجه کنید.
اندازه و ابعاد فرش
فرش اتاق‌خواب باید تمام یا حداقل 80 درصد از فضای در دسترس اتاق را بپوشاند. 
اگر قسمتی از کف اتاق‌خواب شما زیر تخت یا کمد قرار دارد، نیازی نیست تمام کف اتاق را بپوشانید. 
طراحی و رنگ فرش مناسب برای اتاق‌خواب عروس
اما توصیه می‌شود از رنگ‌های روشن و رمانتیک استفاده کنید تا فضایی شاد و آرامش‌بخش در اتاق‌خوابتان داشته باشید.
جنس فرش
نه‌تنها برای اتاق‌خواب عروس، بلکه برای تمام فضاهای خواب بهتر است سراغ فرش‌های نرم و لطیف با نخ‌های ضد حساسیت بروید.
پشم، نخ و ابریشم از جمله بهترین مواد اولیه برای تهیه فرش اتاق‌خواب عروس هستند.
 


مطالب مرتبط