آیا می‌توان از دستگاه فرش شوی خانگی برای نظافت فرش‌ها استفاده کرد؟

آیا می‌توان از دستگاه فرش شوی خانگی برای نظافت فرش‌ها استفاده کرد؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دستگاه فرش شوی یک دستگاه بسیار کاربردی است که با استفاده از آن می‌توان مبلمان، فرش، موکت و قالیچه‌های منزل را به‌راحتی تمیز کرد.

آیا می‌توان از دستگاه فرش شوی خانگی برای نظافت فرش‌ها استفاده کرد؟

آیا می‌توان از دستگاه فرش شوی خانگی برای نظافت فرش‌ها استفاده کرد؟

شستن فرش‌ها و خانه‌تکانی یکی از عادت‌های قدیمی ما ایرانیان است. ازآنجاکه فرش ایرانی یکی از اصلی‌ترین وسایلی است که همه ما برای منزلمان خریداری می‌کنیم به نظافت و شستشوی آن‌هم اهمیت زیادی می‌دهیم. این روزها که به عید نوروز نزدیک می‌شویم، خیلی‌ها به فکر خانه‌تکانی و شستن فرش‌ها می‌افتند. اما بعضی‌ها هستند که از کار شرکت‌های قالی‌شویی راضی نیستند و ترجیح می‌دهند خودشان با استفاده از یک دستگاه فرش شوی با وسواس زیاد، فرش منزلشان را برای خانه‌تکانی عید، تمیز و درخشان کنند. بعضی‌ها درباره ماشین فرش شوی اطلاعات کافی ندارند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان از دستگاه فرش شوی خانگی برای نظافت فرش‌ها استفاده کرد؟
 اگر شما هم اطلاعات کافی درباره دستگاه فرش شوی و نحوه نظافت فرش و مبل با این دستگاه‌ها ندارید، چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دستگاه فرش شوی چیست؟

دستگاه فرش شوی یک دستگاه بسیار کاربردی است که با استفاده از آن می‌توان مبلمان، فرش، موکت و قالیچه‌های منزل را به‌راحتی تمیز کرد. با استفاده از این دستگاه خیلی راحت می‌توانید در منزل خود این کار را انجام دهید. این دستگاه‌ها دارای بخش‌های مختلفی مانند مخزن آب، برس چرخنده و تی هستند. هدف استفاده از فرش شویی‌های خانگی، شامپو کردن فرش‌ها و شستشوی آلودگی آن‌ها است. این ماشین‌ها آب و مواد شوینده را روی فرش می‌ریزند و توسط برس چرخان بزرگی که دارند به‌خوبی فرش را شستشو می‌دهند. سپس با استفاده از یک مکنده قوی، آب کثیف را از داخل فرش و مبل بیرون می‌کشند و به این صورت خیلی راحت و سریع فرش‌ها و قالیچه‌ها را تمیز می‌کنند. البته به دلیل اینکه دستگاه‌های فرش شوی به‌صورت کامل فرش، قالیچه یا مبلمان را خشک نمی‌کنند، باید آن‌ها را در معرض جریان هوا قرار دهید تا از رشد قارچ یا کپک روی این وسایل جلوگیری نمایید.


 

انواع دستگاه فرش شوی کدم‌اند؟

دستگاه‌های فرش شوی دارای دو نوع هستند:

  •  فرش شوی خانگی: دستگاه‌های قالی‌شویی خانگی کوچک و سبک هستند و نسبت به نمونه‌های تجاری، دارای ابعاد و مخزن آب کوچک‌تری هستند. این دستگاه‌ها برای استفاده خانگی کاربرد دارند.
  • فرش شوی تجاری: دستگاه‌های فرش شوی تجاری علاوه بر محیط‌های بزرگ برای استفاده در منزل هم مناسب هستند. بعضی از افراد هستند که این دستگاه‌ها را کرایه می‌کنند و برای شستن فرش‌ها از آن‌ها استفاده می‌نمایند. این دستگاه‌ها ابعاد بزرگی دارند و قدرت مکندگی و شستشوی آن‌ها نیز نسبت به نمونه‌های خانگی بیشتر است. نمونه‌های تجاری سروصدای زیادی دارند و هنگام استفاده از آن‌ها باید حتماً از هدفون یا گوش‌گیر استفاده کنید. البته حمل‌ونقل و تخلیه دستگاه‌های فرش شوی تجاری دشوار است. زیرا هم وزن زیادی دارند و هم مخازن آب آن‌ها بزرگ‌تر است.

نحوه شستن فرش با دستگاه فرش شوی خانگی:

افرادی که معتقدند سپردن فرش‌های ارزشمند به قالی‌شویی کار درستی نیست و می‌تواند طول عمر فرش‌ها را کاهش دهد، می‌توانند خودشان با دستگاه‌های قالی‌شوی خانگی، فرش‌های منزل را تمیز کنند.
این دستگاه‌ها که دارای یک تی مخصوص، مخزن آب و مواد شوینده، برس غلتکی و قسمت‌های دیگری هستند، می‌توانند آلودگی‌های موجود در فرش و مبلمان را به‌سرعت تمیز کنند. دستگاه‌های فرش شور دارای مدل‌های متنوعی هستند و ابعاد متفاوتی دارند. همان‌طور که در بخش‌های پیش اشاره کردیم بعضی از آن‌ها در قالی‌شویی‌های بزرگ و مکان‌های تجاری استفاده می‌شوند. اما بعضی از آن‌ها ساده‌تر بوده و برای استفاده در منزل مناسب‌اند. این فرش شوی ‌ها به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کنند. پس از شستشوی کامل فرش با آب، مواد شوینده و برس چرخان، آلودگی‌های موجود در فرش با دستگاه مکنده بیرون کشیده می‌شوند. این دستگاه به‌راحتی روی فرش حرکت می‌کند و تمام قسمت‌های آن را با برس تمیز می‌کند. با توجه به اینکه آب و مواد شوینده به‌خوبی به عمق فرش نفوذ می‌کنند و برس شوینده تمام قسمت‌های فرش را می‌شوید، پس از اتمام شستشو متوجه می‌شوید که فرش شما کاملاً تمیز و خشک‌شده است. پس از پایان کار نیز مخزن آب کثیف از دستگاه جدا و تمیز می‌شود. به همین راحتی شما می‌توانید بدون جابجایی فرش یا مبلمان در منزل خود از این دستگاه‌ها استفاده نموده و فرش مبلمان خود را تمیز و درخشان کنید.

نکات مهم برای خرید دستگاه فرش شوی خانگی

بعضی از افراد هستند که از افراد متخصص کمک می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند که فرش و مبلمان را بدون جابجایی در منزل برای آن‌ها تمیز کنند. خیلی از افراد هم هستند که عادت دارند مرتب نظافت کنند و ترجیح می‌دهند یک دستگاه فرش شوی خانگی خریداری کنند تا هر زمان که نیاز داشته باشند، بتوانند از آن استفاده نمایند. این افراد باید به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشند تا بتوانند یک دستگاه فرش شور مناسب برای خودشان تهیه نمایند.
•    توجه به‌سرعت دستگاه
•    در نظر گرفتن ابعاد دستگاه و قابلیت جابجایی آن
•    دقت به وزن دستگاه و طبقات منزل
•    در نظر گرفتن مسیر راهروها برای جابجایی دستگاه
•    توجه به قدرت مکش دستگاه
•    منبع تغذیه دستگاه فرش شور
•    حجم مخزن آب دستگاه
•    دارا بودن برس غلتکی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت فرش
•    قیمت دستگاه فرش شوی خانگی

چه زمانی می‌توان از ماشین فرش شوی خانگی استفاده کرد؟

گاهی اوقات لکه‌های ایجادشده روی فرش و آلودگی‌های آن خیلی راحت با یک شامپو فرش و شستشوی ساده تمیز می‌شوند. اما گاهی اوقات حجم آلودگی به‌قدری زیاد است که نیاز به شستشوی کامل فرش وجود دارد. در این مواقع بهتر است از یک دستگاه یا ماشین فرش شوی استفاده کنید تا بدون اینکه آسیبی به بافت فرش وارد شود و نیازی به جابجایی آن وجود داشته باشد به‌راحتی آلودگی‌های موردنظرتان را تمیز کنید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این دستگاه‌ها فشار آب بهتر است پایین باشد و از مواد شوینده مناسب برای شستشوی فرش استفاده نمایید. درصورتی‌که فاصله فرش تا نازل خروجی دستگاه کم باشد، ممکن است به بافت آن آسیب برسد. بنابراین ابتدا از افرادی که در این زمینه تجربه دارند سوال کنید و با دقت کافی از این دستگاه‌ها استفاده نمایید. یادگیری کارکرد دستگاه و توجه به موارد مهم هنگام شستشو، ضرورت دارد.

کلام پایانی

دستگاه فرش شوی یا دستگاه قالی‌شوی خانگی سال‌ها است که برای نظافت فرش و مبلمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. افرادی که نمی‌خواهند فرش خود را جابجا کنند و می‌خواهند در منزل زیر نظر خودشان شستشوی فرش انجام شود، می‌توانند به‌راحتی از این دستگاه‌ها استفاده کنند که هم کیفیت کار بالایی دارند هم می‌توانند در هزینه‌های شستشو صرفه‌جویی نمایند.


 


مطالب مرتبط