آیا استفاده از شامپو فرش اشتباه است؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شامپوفرش یکی از اقلام پرکاربرد و مورد نیاز برای شستشوی فرش است اینکه آیا استفاده از شامپو فرش برای شستشو در منزل مضر است یا خیر، موضوعی است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

آیا استفاده از شامپو فرش اشتباه است؟

شاید برای شما مهم باشد که فرش‌هایی را که بیشترین فضا  در محل زندگی ما احاطه می‌کنند، تمیز باشند،  کودکانمان در طول روز روی آن‌ها بنشینند، دراز بکشند و حتی غلت بزنند. به دست آوردن تمیزی و ایمنی فرش به همان اندازه که مهم است سخت نیز است!
اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در نظافت فرش باید به آن توجه کرد،  استفاده از محصولاتی است که با وجود نظافت و در عین تمیزی، عاری از اثرات مضر  باشد.
برای همین توجه به تمیزی و نظافت فرش با استفاده از مواد سالم و بدون اثر سو بر سلامتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

شامپوفرش و مضرات مصرف آن

اگر تحقیق نکنیم و از مضرات شامپوفرش هایی که در منزل استفاده می‌کنیم یا در مراکز قالیشویی برای نظافت فرش استفاده می‌کنند، آگاهی نداشته باشیم؛عواقب ناخوشایندی در انتظار ماست.
 اکثر افراد از خطراتی که در این شوینده‌ها  بی‌خبر هستند.
وقتی با استفاده از شامپوفرش  مواد شیمیایی، فرش را تمیز می‌کنیم، ظاهر تمیز فرش خود را با سمومی که به بدن ما آسیب می‌رساند پر می‌کنیم!
بقایای مواد شیمیایی که در تمام طول روز روی فرش‌ها جا می‌گذرانیم به ما آسیب می‌زنند.
زمانی که با شامپو فرش، فرش‌های خود را در منزل تمیز می‌کنیم، درواقع ناآگاهانه داریم مواد شیمیایی موجود در این محصولات را در لایه‌های زیرین فرش وارد کنیم زیرا نمی‌توانیم فرش‌ها را به اندازه کافی آبکشی نماییم و سعی می‌کنیم فرآیند تمیز کردن فرش را با پاک کردن سطحی انجام دهیم.
بنابراین برای سلامتی بسیار مهم است فرش‌هایی که بخش زیادی از خانه‌های ما را پوشانده، با محصولات طبیعی یا شوینده‌های گیاهی تمیز شوند، زیرا ممکن است خطرناک‌ترین مکان خانه، همان فرش آلوده باشد!

ترکیبات مضر شامپو فرش چیست؟

اکثر فرش‌ها مواد مضر موجود در محصولات شیمیایی که برای تمیز کردنشان استفاده شده مانند مواد ضدعفونی‌کننده و لکه بر‌ها را در خود نگه می‌دارند.
از آنجایی که امکان آبکشی کافی فرش با شامپوفرش  وجود ندارد، حذف این مواد شیمیایی از فرش بسیار مشکل است. حتی می‌توان گفت غیرممکن است!
ماده مؤثر در شامپو‌های مورد استفاده برای شستشوی فرش پرکلرواتیلن است که حلالی است که اغلب به عنوان لکه بر استفاده می‌شود.  سایر مواد مضر موجود در شامپو‌های فرش شامل نفتالین، ‌اتانول، آمونیاک و مواد شوینده که مشکوک به داشتن اثرات سرطان‌زا هستند؛ همینطور عطر‌ها ؛ هرچند عواقب خطرناک عطر‌ها هرگز به وضوح بیان نشده است.
پرکلرواتیلن
این ماده از دیدگاه پزشکان، به عنوان ماده‌ای با اثرات سرطان زا شناخته می‌شود و اثرات آنی آن سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، حالت تهوع، رعشه، بی‌اشتهایی و اسهال است.
قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با این ماده ممکن است باعث آسیب کبد یا سیستم عصبی مرکزی شود.
اگر دائماً با پوست انسان تماس پیدا کند، ممکن است مشکلات پوستی جدی ایجاد کند زیرا چربی پوست را کاملاً آب می‌کند!
نفتالین
نفتالین موجود در شامپوفرش یک محلول تمیز‌کننده است که به از بین بردن کثیفی‌ها کمک می‌کند.  نفتالین از قطران زغال سنگ گرفته می‌شود و معمولاً به عنوان یک آفت کش برای از بین بردن کرم‌ها و سایر حشرات کوچک استفاده می‌شود.  نفتالین برای سیستم عصبی مرکزی انسان خطرناک است و به طور بالقوه سرطان زا است.
اتانول
در صورت تماس با پوست، ممکن است باعث سوختگی شیمیایی، ورم ملتحمه شیمیایی در چشم و سوختگی قرنیه شود.  استنشاق بخار ممکن است باعث سرفه، تنگی نفس و سوزش گلو شود، در حالی که بلع آن ممکن است باعث درد شکم و سوختگی دستگاه گوارش شود.
آمونیاک
هیدروکسید آمونیوم ماده‌ای است که در محصولات پاک‌کننده استفاده می‌شود.
آمونیاک را می‌توان به تنهایی یا به عنوان یک ماده برای تمیز کردن انواع سطوح خانگی، از وان، سینک و توالت گرفته تا میز‌های حمام و آشپزخانه و کاشی استفاده کرد.
به طور گسترده در محلول‌های پاک‌کننده شیشه استفاده می‌شود زیرا به سرعت تبخیر می‌شود.
قرار گرفتن در معرض آمونیاک می‌تواند پوست، چشم‌ها و ریه‌ها را تحریک کند.
هنگامی که آمونیاک با سفید‌کننده کلر مخلوط می‌شود، گاز‌های سمی به نام کلرامین تولید می‌کند.
قرار گرفتن در معرض گاز کلر می‌تواند باعث سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، سوزش در گلو، بینی و چشم‌ها یا ذات‌الریه در ریه‌ها شود.
بلع یک محصول پاک‌کننده حاوی آمونیاک؛  می تواند دهان، گلو و معده را بسوزاند و باعث درد شدید شکم شود.
عطر
۹۰ درصد مواد شیمیایی مورد استفاده در رایحه‌هایی به نام اسطوخودوس، یاس، رز وحشی و،.. مواد مصنوعی هستند که از نفت تولید می‌شوند.  عضوی که بیشتر تحت تأثیر بو‌ها قرار می‌گیرد پوست ما می‌باشد. خارش، تاول و اگزما از اصلی‌ترین آن‌ها هستند. با این‌وجود شرکت‌های فرش‌شویی عمدتا  آگاهانه روی وجود عطر تمرکز می‌کنند و بیشتر به دنبال عطرهای دائمی برای فرش هستند تا رضایت مشتریان خود را افزایش دهند.

کلام پایانی:

فرش‌های شما بدون لکه و براق هستند.. درست است!
اما در عین حال، هم سلامت خود و هم افراد و کودکان را به خطر می‌اندازید.
با این حال، دربرخی موارد هم نمی‌توانید از شامپوفرش روی فرش‌های حساس استفاده کنید. همچنین شامپو‌های فرش با خاصیت قلیایی بالا باعث سفت شدن فرش شده و نرمی و لطافت آن‌ها را می‌گیرند.
 


مطالب مرتبط