اتوکشی فرش چیست؟

بلاگ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تا خوردن بخش‌هایی از فرش، شکستگی، چروک یا به‌اصطلاح کیسی فرش یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود به فکر اتوکشی آن بیفتیم. اتوکشی فرش در مراکز قالی‌شویی به‌صورت استاندارد و بدون آسیب وارد کردن به بافت فرش انجام می‌شود. اما اگر قصد دارید در منزل و با استفاده از اتوهای معمولی این کار را انجام دهید، حتماً باید یک اتوی بخار داشته باشید.

اتوکشی فرش چیست؟

اتوکشی فرش چیست؟

اتوکشی فرش یکی از مراحل شستشو در قالی‌شویی‌های معتبر است. البته در قالی‌شویی‌ها با استفاده از دستگاه اتوکشی و به‌صورت اصولی این کار انجام می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه مشکلی برای فرش‌های ماشینی و دستباف ایجاد نمی‌شود. در این مراکز تمام تاخوردگی‌ها و چروک‌های موجود در فرش که به خاطر شسته شدن و یا خشک شدن غیراصولی ایجاد شده‌اند، برطرف می‌گردند.

نحوه اتوکشی فرش در قالی‌شویی

گاهی اوقات به دلیل شستن فرش در خانه و استفاده از روش‌های شستشوی سنتی، فرش‌های ما چروک می‌شوند. البته چروک شدن فرش ممکن است به خاطر لول کردن یا تا کردن اشتباه هم پیش بیاید. در این مواقع شما می‌توانید فرش خود را به یک قالی‌شویی معتبر بسپارید و از آن‌ها بخواهید تا با استفاده از روش اتوکشی، مشکلات به وجود آمده را برطرف کنند.
فرش‌های دستباف و فرش‌های ابریشمی جزو فرش‌های نفیسی هستند که حساسیت بالایی دارند و بیشتر از نمونه‌های دیگر در معرض آسیب‌دیدگی هستند. روش شستشوی فرش در قالی‌شویی‌ها متناسب با نوع فرش انتخاب می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر فرش‌های مشتریان جزو فرش‌های دستبافت و ابریشمی باشد با دقت و ظرافت خاصی این فرش‌ها را تمیز و در آخرین مرحله هم آن‌ها را اتو می‌کنند. به‌طورکلی مراحل شستشو، آبکشی، خشک‌کردن و اتو کردن فرش‌ها در این مراکز با دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود.
•    دستگاه اتوکشی دارای غلتک‌های چرخانی است که از روی فرش عبور می‌کند و در جهت خواب فرش، تمام چین‌وچروک‌ها و تاخوردگی‌ها را برطرف می‌کند. این دستگاه فشار ثابت و ملایمی به سطح       فرش وارد می‌کند. به همین خاطر علیرغم باز شدن چین‌وچروک‌ها، بافت فرش و تاروپود آن هیچ آسیبی نمی‌بیند.
•    بعد از شستشوی کامل و خشک‌کردن فرش، زمانی که هنوز مقداری رطوبت داخل آن باقی‌مانده، فرش را توسط دستگاه اتوی مکانیکی که بخار زیادی دارد، اتو می‌کنند. البته قبل از اتوکشی با استفاده از        دستگاه پرز گیر، تمام پرزهای روی فرش جدا می‌شوند تا هنگامی‌که غلتک دو تنی دستگاه اتو، روی الیاف فشار وارد می‌کند، این پرزها روی فرش نچسبند.
نکته: درصورتی‌که اتوکشی در قالی‌شویی انجام شود، هیچ ضرری برای بافت فرش وجود نخواهد داشت. زیرا دمای این دستگاه‌ها و فشار اعمال شده کاملاً استاندارد است و حتی باعث افزایش طول عمر فرش نیز می‌شود.


 

نحوه اتوکشی فرش در منزل

اول‌ازهمه برسی کنید آسیب‌دیدگی و شکستگی فرش به چه اندازه است. اگر شکستگی یا تاخوردگی فرش خیلی جزئی باشد، می‌توانید از اتوهای بخار خانگی برای صاف کردن آن‌ها استفاده کنید. اما اگر به خاطر پهن کردن فرش‌ها در جای ناهموار، اغلب قسمت‌های آن دچار شکستگی شده و تا خورده است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید حرارت یک اتوی معمولی این قسمت‌ها را صاف کند. پس بهتر است یک مرکز قالی‌شویی معتبر پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید تا این مشکل را برطرف کنند. حالا مراحل اتو کردن فرش در منزل را به شما آموزش می‌دهیم.
1.    ابتدا روی بخشی از فرش که تا شده و نیاز به اتوکشی دارد، کمی آب بپاشید. می‌توانید از یک اسپری استفاده کنید و این قسمت از فرش را مرطوب کنید. البته دقت کنید که نباید فرش زیاد خیس شود.
2.    حالا نوبت به روشن کردن اتو می‌رسد. مخزن آب اتو را کامل پر کنید و درجه حرارت آن را نیز در کمترین حالت ممکن قرار دهید. حتماً باید هنگام اتو کشیدن از مکانیزم بخار دهی آن استفاده کنید.  زیرا قرار دادن اتوی خشک روی فرش باعث سوختگی می‌شود.
3.     جهت خواب فرش را پیدا کنید. اگر بخواهید فرش را مخالف جهت خواب آن اتو کنید به مشکل برمی‌خورید. بنابراین دستتان را روی فرش بکشید و طرفی که دستتان گیر نمی‌کند و به‌راحتی روی فرش  حرکت می‌کند را برای اتو کشیدن مشخص کنید.
4.    یک پارچه تمیز و سفید را بردارید و روی قسمتی که فرش در آنجا شکسته یا تا شده، بیندازید. این کار به خاطر این است که فرش شما برق نیفتد یا به خاطر حرارت اتو، فرش دچار سوختگی نشود. اگر  پارچه رنگی بردارید، ممکن است به خاطر حرارت اتو، رنگ پارچه به فرش منتقل شود.
5.     در این مرحله به‌آرامی اتو را در جهت خواب فرش بکشید تا سطح تا شده و شکسته شده صاف شود.
6.    در آخر نیز از یک مسواک یا برس بسیار نرم استفاده کنید تا پرز‌های اضافی روی فرش جدا شوند. دقت کنید که کشیدن برس حتماً باید در جهت خواب فرش باشد.
 

معایب اتوکشی فرش

در بخش‌های پیش اشاره کردیم که اتوکشی فرش هیچ‌گونه ضرری برای فرش‌های شما ندارد. اما گاهی اوقات به خاطر اینکه فرش از قبل دچار فرسودگی شده، ممکن است در حین اتوکشی و زیر فشار زیاد غلتک‌های سنگین، پاره شود. بنابراین اگر فرش شما سوراخ شده یا به خاطر اینکه یک فرش دستباف قدیمی است، دچار فرسودگی شده از قبل این نکته را با مراکز قالی‌شویی در میان بگذارید تا در صورت نیاز فرش‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند.
در مواقعی که احتمال آسیب‌دیدگی فرش بالا باشد، معمولاً مراکز قالی‌شویی توصیه می‌کنند که اتوکشی فرش انجام نشود. زیرا می‌تواند به الیاف و بافت فرش آسیب وارد کند. درصورتی‌که از اتوهای معمولی برای صاف کردن فرش استفاده کنید، ممکن است به فرش آسیب بزنید. بنابراین حتماً دقت کنید که اتوی خانگی هم باید مکانیزم بخار دهی داشته باشد. زیرا اتوهای معمولی که بدون بخار هستند به فرش شما آسیب می‌زنند و گرمای زیاد آن‌ها باعث سوختگی فرش می‌شود.
نکته: درواقع این بخار است که باعث می‌شود پرز‌های فرش که شکسته شده‌اند به حالت اولیه خود برگردند و اگر شما از اتوی معمولی استفاده کنید به‌جز اینکه به فرش آسیبی آسیب بزنید، کاردیگری انجام نمی‌دهید.

کلام پایانی

تا خوردن بخش‌هایی از فرش، شکستگی، چروک یا به‌اصطلاح کیسی فرش یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود به فکر اتوکشی آن بیفتیم. اتوکشی فرش در مراکز قالی‌شویی به‌صورت استاندارد و بدون آسیب وارد کردن به بافت فرش انجام می‌شود. اما اگر قصد دارید در منزل و با استفاده از اتوهای معمولی این کار را انجام دهید، حتماً باید یک اتوی بخار داشته باشید و به نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، توجه نمایید.


مطالب مرتبط