افزایش طول عمر فرش با چند روش ساده ی مراقبتی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

نگهداری فرش یکی از مواردی است که بسیاری از افراد از آن غافل می‌شوند و ناخواسته به فرش خود آسیب می‌رسانند. با ما باشید تا با روش‌های مراقبت و نگهداری از فرش آشنا شوید.

افزایش طول عمر فرش با چند روش ساده ی مراقبتی

دیدن لکه روی فرش یا هرگونه آسیب موجود بر روی آن، می‌تواند احساس بسیار بدی به افراد منتقل کند. فرش در یک خانه سبب راحتی بیشتر اتاق‌ها شده و زیبایی ظاهری و احساس مثبت موجود در فضا را افزایش می‌دهد. رنگ، بافت و نحوه قرارگیری فرش می‌تواند به شما در زیباسازی دکوراسیون داخلی کمک کند و تعیین کننده سبک‌های مختلف دکوراسیون باشد. اما وقتی فرش آسیب ببیند، خیلی زود ظاهر اتاق بد به نظر می‌رسد. بنابراین چطور می‌توان مراقبت از فرش را انجام داد؟

روش‌های ساده و کاربردی برای مراقبت از فرش

خوشبختانه روش‌های ساده‌ای وجود دارند که با انجام آنها، می‌توانید از آسیب دیدن فرش خود جلوگیری کنید. با انجام این کارها فرش‌های شما تمیز و در وضعیت مطلوب باقی می‌مانند و شما می‌توانید به مدت طولانی تری از آنها استفاده کنید. در ادامه می‌توانید این روش‌ها و نکات را مطالعه کنید.

غذا را فقط در آشپزخانه صرف کنید.

یکی از آسان‌ترین راه‌های جلوگیری از آسیب دیدن فرش، دور نگه داشتن مواد غذایی از آن است. وعده‌های غذایی، تنقلات و نوشیدنی‌ها را در آشپزخانه صرف کنید تا احتمال ریختن آنها روی فرش کمتر شود. رعایت این نکته به خصوص زمانی که کودکانی در خانه دارید حائز اهمیت است زیرا ممکن است کودکان سبب ریختن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها روی فرش شوند.

یک پادری روبروی هر درب قرار دهید.

یکی از روش‌های مراقبت از فرش، قرار دادن پادری روبروی هر درب خواهد بود. پادری به افراد این امکان را می‌دهد که کفش‌های خود را بر روی آن بکشند و خاک، گل و لای، باران و برفی که می‌تواند به داخل خانه شما بر روی فرش آورده شود، را به خود جذب کند. بنابراین هرگز نباید از قرار دادن پادری صرف نظر کنید زیرا اهمیت بالایی در محافظت از فرش‌هایتان دارد.

به منظور مراقبت از فرش، با کفش داخل خانه نروید.

هنگامی که به درب جلویی خانه می‌رسید، کفش‌های خود را درآورید تا بتوانید از فرش در برابر گل، کثیفی و سایر مواردی که می‌توانند سبب لکه دار شدن فرش شوند، محافظت کنید. عادت به درآوردن کفش‌های خود هنگام ورود به خانه، روشی آسان و بسیار موثر برای محافظت از فرش است.

در مناطق پر تردد از قالیچه استفاده کنید.

  شما می‌توانید در مناطق پر رفت و آمد خانه خود، از یک قالیچه استفاده کنید. به دنبال قالیچه‌هایی باشید که سفت و سخت باشند و بتوانند در برابر ساییدگی و پارگی مقاومت کنند؛ و همچنین مقرون به صرفه باشند. به طوری که اگر کمی دچار ساییدگی یا خرابی شوند، همچنان ارزش پولی که برا آن پرداخته‌اید را داشته باشند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش، آن است که قالیچه‌ها راحت‌تر از فرش تمیز می‌شوند. شما می‌توانید هنگام کثیف شدن آنها را بیرون ببرید و بشویید. حتی در صورت نیاز، آنها را به محلی ببرید که به صورت حرفه‌ای شسته شوند.

 برای مراقبت از فرش، پرده نصب کنید.

فرش‌هایی که برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند، می‌‌توانند مورد آسیب قرار گیرند و رنگ آنها به تدریج محو می‌شود. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید بخش‌هایی از فرش که در معرض نور خورشید قرار دارند، کمرنگ‌تر از بقیه فرش به نظر می‌رسند. برای جلوگیری از این امر و مراقبت از فرش، از پرده استفاده کنید تا در طولانی مدت از قرار گرفتن فرش در معرض آفتاب جلوگیری نمایید.

 زیر مبلمان خود از پایه استفاده کنید.

 مبلمان، به خصوص انواع سنگین آن، می‌توانند به فرش شما آسیب بزنند. آنها می‌توانند به الیاف فرش ضربه زده و باعث له شدن و آسیب دائمی ‌شوند. این امر ممکن است اوایل به چشمتان نیاید، اما وقتی می خواهید جای مبلمان خود را تغییر دهید، ممکن است علائم زشت در فرش، برنامه‌هایتان را خراب کند.

 با استفاده از زیر پایه‌های مبل که به منظور قرار گرفتن در زیر مبلمان سنگین تولید شده‌اند، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

وسایل سنگین را روی فرش نکشید.

کشیدن وسایل سنگین روی فرش، ریسک پاره شدن آن را افزایش میدهد. اگر قصد دارید جای مبلمان را عوض کنید یا قطعات جدیدی به اتاق اضافه کنید، هنگام حرکت دادن قطعات سنگین پارچه‌ای روی فرش قرار دهید تا از فرش محافظت کند. همچنین بهترین حالت آن است که مبلمان را از جای خود بردارید و سپس در محل جدید قرار دهید؛ نه این که آن را بر روی فرش بکشید.

در هنگام بازسازی یا انجام پروژه، فرش را بپوشانید.

وقتی نقاشی می‌کنید، روی پروژه‌های خودتان کار می‌کنید، بازسازی می‌کنید یا کارهای دیگری انجام می‌دهید که ممکن است به فرش آسیب بزنند، فرش را بپوشانید. برای پوشاندن مناطقی که در آن کار می‌کنید، از پارچه استفاده کنید و پیش از برداشتن پارچه مطمئن شوید که رنگ یا سایر مواد روی آن کاملا خشک شده‌اند. اگر در یک اتاق در حال انجام پروژه هستید و آن اتاق دارای فرش است، می‌توانید در حین انجام پروژه‌، فرش را از اتاق بیرون آورید تا بهترین مراقبت از فرش حاصل شود.

از روکش‌های محافظ استفاده کنید.

برخی از شرکت‌های فرش محصولاتی ارائه می‌دهند که کمک می‌کنند فرش شما در برابر گرد و غبار و لکه‌ها مقاومت داشته باشد. این روکش به شما در محافظت از فرش کمک می‌کند و می‌تواند سبب شود فرش شما به مدت طولانی‌تری نو به نظر برسد.

به خاطر داشته باشید که استفاده از این روکش‌ها، از فرش شما در برابر همه چیز محافظت نمی‌کند. همچنین نیاز است به صورت دوره‌ای، روکش خود را تعویض کنید.

فیلترهای هوا را به صورت دوره‌ای تعویض کنید.

فیلترهای موجود در تهویه مطبوع، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و خاک و سایر چیزهای خارج از خانه، استفاده میشوند. وقتی فیلترها را مرتب عوض نکنید، عملکرد خود را از دست خواهند داد و در نهایت خاک وارد خانه شما  می‌شود و بر روی فرش‌هایتان می‌نشیند.

شما می‌توانید با جایگزین کردن فیلترها به طور مرتب؛ خانواده و فرش‌های خود را سالم‌تر نگه دارید و نیازی به خرید فرش ماشینی نداشته باشید. اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که هر چند ماه یک بار آنها را عوض کنید، اما اگر حیوان خانگی دارید یا سیگار می‌کشید، آنها را زودتر تعویض نمایید. به طور کلی تعویض فیلترها، نقش مهمی در مراقبت از فرش خواهد داشت.

فرش‌های خود را به صورت منظم تمیز کنید.

با وجود همه تلاش‌های شما، بالاخره ممکن است حوادثی رخ دهند. وقتی فرش‌تان کثیف شد، برای تمیز کردن فرش اقدام کنید. انجام این کار با استفاده از مواد شوینده، جاروبرقی و مواردی از این دست امکان پذیر خواهد بود.

سپس اگر لکه‌ای باقی ماند، از یک متخصص بخواهید به صورت عمیق درون الیاف فرش شما را تمیز کند تا دوباره تمیز به نظر برسد. همچنین ایده خوبی است که به صورت مرتب، فرش‌های خود را با استفاده از تمیز کننده پاک کنید. زیرا حتی هنگامی که اقدامات محافظتی انجام می‌دهید، گرد و غبار و سایر ذرات می‌توانند فرش‌های شما را کثیف سازند.

اطراف خانه‌تان را تمیز کنید.

بیشتر گرد و غباری که بر روی فرش شما دیده می‌شود، از ناحیه نزدیک خانه‌تان به آنجا آمده است. بنابراین تمیز کردن راهرو، پیاده‌روها، پارکینگ و کلیه ناحیه‌های اطراف خانه به شما کمک می‌کند تا فرش خود را تمیز نگه دارید.

برای به حداقل رساندن کثیفی‌هایی که به داخل خانه می‌آیند، تا آنجا که ممکن است خیلی سریع همه گرد و غبار خارج از خانه را تمیز کنید. همچنین برای مراقبت از فرش، در صورتی که با بارش برف مواجه شده‌اید، پیش از این که ذوب شود و به گل تبدیل شود؛ تا آنجایی که امکان دارد برف را از اطراف خانه خود دور سازید.

جهت مراقبت از فرش بلافاصله لکه‌ها را پاک کنید.

اگر شخصی مایع یا مواد غذایی روی فرش شما ریخت، باید هرچه سریع‌تر آن را تمیز کنید. لکه را تر کرده و کمی به آن ضربه بزنید. اما از مالش آن خودداری کنید.

 با انجام این کار قادر خواهید بود تا بیشترین حد ممکن، از شر لکه خلاص شوید. به طور کلی هرچه سریع‌تر جهت پاک کردن یک لکه اقدام کنید، بهتر می‌توانید آن را از بین ببرید.

حرف آخر مراقبت از فرش

تمیز نگه داشتن همیشگی فرش، ممکن است کاری غیر ممکن به نظر برسد. اما می‌توان کاری کرد که فرش‌ها نو به نظر برسند. از نکات ذکر شده برای مراقبت از فرش‌های خود استفاده کنید و فراموش نکنید که مرتبا آنها را با یک تمیز کننده عالی فرش تمیز نمایید.

لطفاً شما نیز تجربه خود را در زمینه تمیز نگه داشتن فرش بیان کنید. شما از چه نکات و ترفندهایی استفاده می‌کنید تا فرش‌هایتان همواره نو به نظر برسند و مرتب کثیف نشوند؟ همچنین لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید. به نظر شما کدام نکته موثر و کارآمدتر است؟


مطالب مرتبط