11 روش برای مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف

11 روش برای مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر می‌خواهید به سادگی با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف مقابله کنید، این راهنما را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 11 روش برای مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف

پرزدهی فرش، حالت ناخوشایندی است که افراد بسیاری پس از خرید و پهن کردن فرش‌های نو، با آن مواجه می‌شوند. شما نیز احتمالا تجربه مواجهه با پرزدهی فرش و آلرژی ناشی از آن را دارید و خوب می‌دانید که این وضعیت تا چند هفته یا حتی چند ماه پس از خرید قالی‌های نو ادامه خواهد داشت. با خواندن این مقاله از فرش شاهکار مشهد با روش های مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف آشنا خواهید شد.

 حساسیت ناشی از پرزهای فرش ، که بیشتر در کودکان و افراد دارای سنین بالا خود را نشان می‌دهد، گاهی اوقات آنقدر مشکل‌زاست که فرد را مجبور می‌کند که عطای خرید فرش ماشینی تازه را به لقایش ببخشد! اما به‌راستی هیچ راه‌حلی برای مقابله با پرزدهی فرش وجود ندارد؟ و اگر می‌توان این مشکل را به‌نحوی حل کرد، چه مدت زمانی را باید صبر کرد؟ با ما همراه باشید تا پس از برشمردن دلایل پرز دادن فرش، روش‌هایی را به شما معرفی کنیم تا این مسئله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید.

آیا نحوه تولید بر روی میزان پرزدهی پرزدهی فرش ماشینی تاثیر دارد؟

پرزدهی، هم در فرش‌های ماشینی اتفاق می‌افتد و هم در فرش‌های دستباف؛ اما شدت آن در فرش‌های ماشینی بیشتر است. در فرش‌های ماشینی، برای ایجاد و حفظ خواب فرش از آهار استفاده می‌شود. از سوی دیگر، بعضی از الیاف‌ فرش بلندتر از الیاف دیگر بوده و در معرض آهار قرار نمی‌گیرند. در زمان استفاده از فرش، همین الیاف بلندتر، موجب پرزدهی می‌شوند.  

از عوامل دیگری که پرزدهی فرش را ایجاد می‌کنند، می‌توان به عدم تنظیم صحیح دستگاه‌های ریسندگی، عدم تثبیت حرارتی یا تاب ندادن نخ‌ها اشاره کرد. اگر در زمان بافت فرش از مقدار ناکافی آب و روغن استفاده شود نیز، بعدتر فرش دچار پرزدهی خواهد شد.

آیا هرچه یک فرش گران قیمت‌تر باشد، کمتر پرز می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت فرش، مقدار تراکم و شانه آن است. به بیان دیگر، هرچه شانه و تراکم یک فرش بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. از طرف دیگر، این فاکتورها با پرزدهی فرش رابطه معکوس دارند، به این معنا که یک فرش 1200 شانه نسبت به فرش 1000 شانه و فرش 1000 شانه نسبت به فرش 700 شانه، کمتر پرز می‌دهند. بنابراین، اگر هرچه برای خرید فرش خود بیشتر هزینه کنید، کمتر با مشکل پرزدهی آن دست‌وپنجه نرم خواهید کرد.

آیا جنس فرش، میزان پرزدهی آن را کم و زیاد می‌کند؟

برای بالا بردن ماندگاری فرش‌های ایرانی، در تولید آنها از الیاف آکریلیک استفاده می‌شود. این جنس الیاف گرچه در دوام فرش تاثیر مثبتی دارد، اما پرزدهی آن را نیز بیشتر می‌کند. به‌طور کلی کیفیت و جنس الیاف مورد استفاده در هنگام تولید فرش، از عوامل اثرگذار بر پرزدهی فرش هستند و گرچه تمامی انواع الیاف تاحدی دارای پرزدهی هستند، اما اگر پرزدهی فرش شما بیش از حد نرمال است، احتمالا باید به کیفیت و اصل آن شک کنید.

گذشت زمان و پا خوردن فرش نیز باعث پرزدهی برخی از انواع الیاف می‌شوند. فاکتورهایی مانند اصطکاک و سایش، که بر اثر راه رفتن بر روی فرش ایجاد می‌شوند، خواب الیاف را از بین برده و پرزدهی آن را به‌شکل چشم‌گیری بالا می‎برند.

روش های مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف

راه‌های گوناگونی برای برطرف کردن پرزهای فرش وجود دارند که در این قسمت به موثرترین آنها اشاره خواهیم کرد.

جارو زدن

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن پرزهای فرش ماشینی و دستی، جارو زدن است و برای این کار می‌توان از انواع و اقسام جارو مانند جاروی چوبی، جاروی حصیری، جاروی دستی و جاروی برقی استفاده کنید. مرطوب کردن جاروهای چوبی و دستی پیش از استفاده، باعث جذب هرچه بیشتر پرزها می‌شود. اما اگر از جارو برقی استفاده می‌کنید به تمامی اصول این کار توجه داشته باشید، مثلا حتما جارو را در جهت خواب فرش کشیده و دستگاه را روی سرعت کم تنظیم کنید. همچنین باید در هنگام جارو کشیدن، تمامی درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا پرزهای جدا شده به بیرون هدایت شوند. رعایت این نکات، باعث می‌شود که میزان پرزهای فرش به حداقل رسیده و مشکل حساسیت بدن نسبت به فرش، حل شود.

به‌کار بردن شانه مخصوص فرش برای مقابله با پرز

کشیدن شانه‌های مخصوص فرش نیز یک شیوه خوب دیگر برای از بین بردن پرزهای فرش است. در این مورد هم توجه داشته باشید که شانه را باید در جهت خواب بکشید.

کشیدن فرچه

گرچه به نظر بعضی از افراد، کشیدن فرچه برای رفع پرزدهی فرش احتمال آسیب رسیدن به الیاف فرش و سست کردن آنها را بیشتر می‌کند. اما استفاده از این روش اگر با رعایت نکات اساسی انجام شود، کاملا موثر خواهد بود. نمدار کردن فرچه و کشیدن آن در جهت خواب فرش دو مورد از نکاتی هستند که پرزهای فرش را به‌خوبی برطرف می‌کنند.

قرار دادن فوم نگهدارنده در زیر فرش

گذاشتن یک فوم نگهدارنده در زیر فرش، چندین مزیت دارد. این کار علاوه بر گرفتن رطوبت فرش‌ها، جلوی پوسیده شدن آنها را گرفته و از آلوده شدنشان نیز جلوگیری می‌کند. همچنین با ثابت کردن فرش بر روی زمین و وارد کردن فشار، میزان پاخوردگی آن را به حداقل رسانده و از این طریق پرزدهی به‌شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

کشیدن دستمال مرطوب

مرطوب کردن یک دستمال متوسط و کشیدن آن در جهت خواب فرش، یک روش بسیار خوب و در دسترس برای برطرف کردن پرزهای فرش به‌شمار می‌رود.

استفاده از شامپو فرش

بعضی از افراد پس از رسیدن فرش جدید به خانه و پهن کردن آن کل فرش را با استفاده از شامپو شست‌وشو می‌دهند. برای این که روش شستن با شامپو فرش بهترین بازدهی را در از بین بردن پرزدهی فرش داشته باشد، می‌بایست یک پارچه توری را در مخلوط آب و شامپو غوطه‌ور کرده و آن را روی فرش بکشید. پس از اتمام این مرحله یک پارچه توری دیگر را برداشته، آن را نمدار کرده و روی فرش بکشید.  پس از خشک شدن فرش متوجه خواهید شد که پرزهای آن تا حد زیادی کاهش یافته‌اند. نکته به‌کار بردن این روش آن است که فرش نباید بیش از حد خیس شود.

کشیدن کیسه حمام بر روی فرش

برای مقابله با پرزدهی فرش می‌توانید یک کیسه حمام را خیس کرده و در جهت خواب فرش روی آن بکشید. برای نتیجه گرفتن از این روش باید آن را چندین بار و در طولانی مدت تکرار کنید.

به‌کار بردن چسب کاغذی

چسباندن چسب‌های کاغذی به فرش و جدا کردن آهسته آنها، مقدار زیادی از پرزهای فرش را جمع کرده و از بین می‌برد.

به‌کار بردن دستگاه‌های پرزگیر فرش

خرید و استفاده از یک دستگاه پرزگیر، پرز فرش‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به شکل کاملا موثری از بین می‌برد.

به‌کار بردن یک غلتک چسبنده

شما می‌توانید غلتکی که خاصیت چسبندگی دارد را از قسمت لوازم لباس‌شویی فروشگاه‌ها خریداری کرده و در زمان استفاده آن را روی فرش و از بالا به پایین جابه‌جا کنید. این کار باعث می‌شود که پرزهای فرش به سطح چسبناک غلتک چسبیده و از فرش جدا شوند. یک مزیت بزرگ این روش آن است که خود ورقه‌های چسبناک این غلتک‌ها قابل تعویض هستند. حتی برخی از انواع این غلتک‌ها قابلیت استفاده مجدد را نیز دارند و با استفاده از ژل یا مایع مخصوصی می‌توان آلودگی آن‌ها را کاملا پاک کرد.

سپردن فرش به قالیشویی برای از بین بردن پرزها

شاید بتوان این روش را معتبرترین و کم‌خطرترین شیوه برای مقابله با پرزدهی فرش ماشینی و دست‌باف دانست. استفاده از این روش به‌خصوص زمانی که یک فرش گران قیمت یا بسیار ارزشمند را خریداری کرده اید، می‌تواند تمام نگرانی شما را از بین ببرد. کارخانجات و کارگاه‌های قالی‌شویی قادرند که با استفاده از تخصص خود و رعایت تمامی اصول و نکات موجود در این زمینه، پرزدهی فرش را به حداقل برسانند بدون این که کوچکترین آسیبی را به فرش‌ها وارد کنند. تنها کاری که شما لازم است بکنید این است که با یک مرکز قالی‌شویی معتبر تماس گرفته و در زمان تحویل فرش تاکید کنید که آن را برای پرزگیری به آنها می‌سپرید و نیازی به شستن فرش نیست.

در زمان از بین بردن پرزدهی فرش های ماشینی و دستی به این نکات دقت کنید:

  • میزان پرزدهی فرش‌های رنگ روشن از فرش‌های تیره کمتر است. بنابراین اگر پرزدهی فرش یک مسئله بسیار بزرگ و مهم برای خانواده شماست، در زمان خرید این نکته را مدنظر داشته باشید.
  • پس از گرفتن پرز فرش‌ها می‌توانید با کشیدن برسی که حاوی ترکیب سرکه و خاک اره است، رنگ و جلوه درخشانی به فرش‌ها بخشید.
  • کشیدن فرچه، دستمال یا برس مخصوص بر روی فرش‌های دست‌باف باید با احتیاط بسیار زیاد و خیلی آهسته انجام شود تا به بافت این فرش‌های ظریف آسیب نرسد.

نتیجه گیری برای از بین بردن پرزدهی فرش

به‌طور کلی می‌توان گفت که عواملی مانند ضخامت نخ زمینه، ساختمان و نوع نخ ، کیفیت الیاف و آهار به کار رفته، تعداد شانه و تراکم فرش بر میزان پرزدهی فرش‌های ماشینی و دستی تاثیر دارد. برای از بین بردن پرز فرش‌ها و کاهش حساسیت ناشی از آنها، روش‌های زیادی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به جارو کردن و تمیز کردن فرش‌ها، مصرف شامپو فرش، به‌کار بردن فوم نگهدارنده و دستگاه پرزگیر یا استفاده از خدمات قالی‌شویی‌های معتبر اشاره کرد.

آیا تابه‌حال با مشکل پرزدهی فرش مواجه بوده‌اید؟ شما از چه شیوه‌هایی برای حل این مسئله استفاده می‌کنید و چه روش‌هایی برایتان موثر بوده‌اند؟ تجربیات خود را با ما و کاربرانمان در میان بگذارید.


مطالب مرتبط