روش‌های تمیز کردن و شستن فرش ماشینی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تمیز کردن و شستن فرش ماشینی در منزل یکی از مواردی است که در دنیای آپارتمان نشینی امروز کمی محال به نظر می‌رسد. با ما باشید تا ببینید چگونه می‌توانید به سادگی فرش‌های ماشینی خود را تمیز کنید.

روش‌های تمیز کردن و شستن فرش ماشینی

اگر در خانه خود فرش دارید، به‌ ویژه وقتی که خانواده ای پرجمعیت و یا کودک در خانه دارید، باید بدانید که چطور فرش‌های خود را بدون استفاده از بخارشوی تمیز کنید. لکه و مواردی از این دست، به هیچ وجه خوشایند نیستند و تمیز کردن آنها نیز کاری دشوار است. اما ترفندهایی وجود دارند که به شما در تمیز کردن لکه‌های فرش کمک می‌کنند. در این مطلب متخصصین فرش مشهد بهترین روش برای شستشوی فرش ماشینی را توضیح خواهند داد زیرا تمیز بودن تاثیر به سزایی  در افزایش عمر فرش دارد. پس لطفاً تا پایان همراه ما باشید و از این روش‌ها، جهت تمیز نگه داشتن خانه خود استفاده کنید.

شست و شوی فرش ماشینی بدون بخارشوی

استفاده از جارو برقی به همراه جوش شیرین یا مایع ظرفشویی، روشی مناسب جهت پاک کردن فرش خواهد بود. در ادامه نحوه انجام این کار و وسایل مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد.

پاک کننده‌های مورد نیاز

جوش شیرین یا مایع ظرفشویی. (همچنین می‌توانید از ماده‌ای که در بخارشوی به کار می‌رود نیز استفاده کنید.)

ابزار مورد نیاز

مسواک قدیمی، برس، پارچه تمیز یا حوله و سطل

در ادامه مراحل تمیز کردن فرش بدون استفاده از بخارشوی را توضیح داده‌ایم.

  • سطل آب گرم و ابزار تمیز کردن را آماده کنید.
  • برای خلاص شدن از شر گرد و غبار، تمام در و پنجره‌ها را ببندید.
  • در صورت استفاده از جوش شیرین، آن را به اندازه‌ای روی لکه بپاشید که کامل آن را بپوشاند و در صورت استفاده از مایع ظرفشویی، اندازه لکه را در نظر بگیرید و برای هر ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر لکه، از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  • تا زمانی ماده را روی فرش حرکت دهید که حباب ظاهر شود.
  • در این مرحله از شستشوی فرش ماشینی، با استفاده از یک برس قدیمی، مسواک، دستمال یا حوله، لکه را به آرامی با آب گرم بشویید.
  • لازم نیست فرش را کاملاً خیس کنید. بلکه کافی است آن را مرطوب کنید تا خاک یا لکه از بین رود.
  • پنکه‌ای را روشن کنید یا پنجره‌های مجاور را باز کنید تا فرش خشک شود.
  • پس از خشک شدن مجدد، تمامی درب و پنجره‌ها را ببندید. این روش شستشو برای فرش ماشینی و یا فرش دست بافت کاملا مناسب است.

شستشوی فرش ماشینی بدون دستگاه

خرید یا اجاره دستگاه برای تمیز کردن فرش، تنها راه از بین بردن لکه‌های سرسخت نیست. شما هرگز ظروف خود را به مکانی نمی‌برید تا آنها را بشویند. بنابراین شست و شوی فرش بدون بردن آن به مکانی جهت شستشو و بدون دستگاه نیز امکان پذیر است. خبر خوب این است که اگر شما یک جارو برقی دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای انجام این کار به دو ابزار نیاز خواهید داشت: یک برس شستشوی سفت و سخت و بسیار بزرگ، که بهتر است از جنس لاستیک باشد و یک بطری اسپری.

همچنین موارد زیر نیز مورد نیاز شما خواهند بود:

  • مخلوطی از آب و مقداری مواد شوینده
  • کمی نمک 
  • مقداری جوش شیرین
  • چند دستمال قدیمی یا حوله‌های پارچه‌ای. شما همچنین می‌توانید از یک پیراهن قدیمی که دیگر به آن نیازی ندارید نیز استفاده کنید.

در ادامه نحوه تمیز کردن فرش را شرح خواهیم داد:

  • با مخلوط کردن مقدار کمی صابون (یک هشتم قاشق چای خوری) به همراه آب موجود در بطری اسپری، کار خود را شروع کنید. آن را بیش از حد تکان ندهید اما بگذارید مخلوط شود.
  • در این مرحله از شستشوی فرش ماشینی جوش شیرین و نمک را روی ناحیه مورد نظر، بپاشید. نیازی نیست که آن قسمت را به طور کامل پوشش دهید.
  • مخلوط آب و صابون را به آرامی روی همان ناحیه اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه آنجا بماند.
  • با قلمو فرش را در یک جهت پاک کنید. با این کار، موها و خرده‌های باقی مانده جمع می‌شوند و به راحتی قادر به برداشتن آنها خواهید بود.
  • اگر هنوز لکه یا خاک وجود دارد، قلمو را نود درجه از جهت اصلی بچرخانید و دوباره شروع کنید.
  • حوله را روی فرش فشار دهید و بگذارید که آب فرش را جمع کند.
  • پس از خشک شدن ناحیه مورد نظر، مخلوط صابون را از بطری خالی کنید و بطری را با آب معمولی پر نمایید. سرانجام آب را به آرامی روی فرش اسپری کنید.
  • دوباره حوله پارچه‌ای را روی فرش فشار دهید. در صورتی که منطقه کوچکی را تمیز می‌کنید، چند چیز سنگین روی حوله قرار دهید و اجازه دهید تا مدتی آنجا بمانند.

 

این تکنیک بهترین روش برای پاک کردن لکه‎ها است. اما اگر برسی دارید که به اندازه کافی بزرگ است، می‌توانید به سادگی یک اتاق کامل را نیز با این روش تمیز کنید. این روش همچنین برای کودکان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر است. به علاوه بوی بدی مانند بوی مواد شوینده نیز به مشام شما نمی‌رسد و فرشتان نیز به هیچ وجه بویی نخواهد گرفت.

شستشوی فرش ماشینی به طور طبیعی

مواد شیمیایی و مواد تمیز کننده‌ای که برای تمیز کردن فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب می‌توانند برای افرادی که نسبت به مواد خاصی حساسیت دارند، بسیار قوی و مضر باشند. اگر می‌خواهید از مواد شیمیایی نظیر آنها اجتناب کنید، می‌توانید این روش شستشوی فرش ماشینی به صورت طبیعی را امتحان نمایید.

  • سرکه، مایع ظرفشویی و آب: یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به یک چهارم آب گرم اضافه کنید و آن را هم بزنید. سپس به آن یک چهارم قاشق چایخوری سرکه سفید اضافه کنید. این محلول یک پاک کننده خوب خواهد بود. پیش از آن که محلول را روی لکه بریزید، حتماً آن را روی یک نقطه کوچک از فرش تست کنید.
  • آب گازدار: هنگامی که آب گازدار روی فرش پاشیده می‌شود، به عنوان یک پاک کننده عمل می‌کند و برای از بین بردن لکه‌های خون و شراب بسیار عالی است. مقدار کمی آب گازدار را روی لکه بمالید و سپس با استفاده از یک پارچه خشک یا دستمال توالت، سطح را بسایید تا لکه پاک شود.

اغلب اوقات، خاک و یا خرده‌های باقی مانده در فرش آنقدر عمیق نیستند که نیازی به یک تمیز کننده داشته باشند. در این صورت شما می‌توانید فرش را با استفاده از مخلوطی از آب گرم و چند قطره مایع دستشویی بشویید. با استفاده از یک پارچه تمیز، فرش را به محلول آغشته کرده و آن را با یک حوله خشک کن بسایید تا آب جذب شود.

شستشوی فرش ماشینی با برف

شاید باورش سخت باشد؛ اما شست و شوی فرش ماشینی با برف در زمستان امکان پذیر است. در واقع برفی که در زمستان می‌بارد، یکی از بهترین پاک کننده‌های طبیعت به شمار می‌رود. به یاد داشته باشید که این روش تمیز کردن بهترین کارآیی خود را برای فرش‌های کوچکتر دستباف یا آنتیک خواهد داشت. اما در صورتی که چند نفر به شما کمک کنند، می‌توانید برای فرش‌های بزرگتر و سنگین‌تر نیز از آن استفاده کنید. برای حاصل شدن بهترین نتیجه، از برف خشک و پودری استفاده نمایید.

در ادامه نحوه تمیز کردن فرش با برف، در پنج مرحله ساده بیان خواهد شد:

  1. فرش را به بیرون از اتاق ببرید و آن را تکان دهید که تا آنجا که ممکن است خاک و کثیفی از آن خارج شود. بگذارید فرش در حدود ۳۰ دقیقه در بیرون بماند تا با دمای کم سازگار گردد.
  2. ۷ تا ۱۲ سانتی متر برف روی فرش بریزید. از یک جارو استفاده کنید تا برف به صورت مساوی توزیع شود.
  3. با استفاده از طرف صاف جارو، به فرش حاوی برف ضربه بزنید. آمونیاک موجود در برف با هوای سرد واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود گرد و خاکی که عمیقاً در فرش وجود دارد، جامد شود.
  4. اجازه دهید برف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی فرش بماند. سپس به آن ضربه بزنید و مراحل ۱ تا ۳ را برای طرف دیگر فرش تکرار کنید.
  5. پیش از آویزان کردن فرش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، با بیشترین توان و قدرت، برف اضافی را بتکانید. در نهایت برف، بدون این که فرش خیس ‌شود، تبخیرخواهد شد.

سخن آخر شستشوی فرش ماشینی

در نهایت پس از مدت‌ها استفاده از فرش، روزی می‌آید که فرش کثیف به نظر می‌رسد و رنگ آن، طراوت قبل را ندارد. بنابراین مجبور هستید که فرش خود را بشویید تا تمیز شود. در این زمان به این فکر خواهید افتاد که آیا می‌توانم به تنهایی و بدون کمک متخصص، این کار را انجام دهم؟

شستشوی صحیح فرش ماشینی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با وجود این همانطور که گفته شد، در صورتی که قصد دارید فرش خود را شستشو دهید؛ نیازی نیست که حتما به مراکز شستشوی فرش مراجعه کرده و یا از تجهیزات خاصی برخوردار باشید. زیرا شستشوی فرش ماشینی با کمترین تجهیزات و وسایل نیز امکان پذیر خواهد بود.

با این حال همواره باید توجه داشته باشید که در شستشوی فرش، نهایت دقت را به خرج داده و این کار را با ملایمت انجام دهید تا فرش شما از آسیب‌های احتمالی دور بماند.

لطفاً شما هم تجربیات و نظر خود را در زمینه شستشوی فرش بیان کنید. شما از چه روشی برای شستشوی فرش‌های خود استفاده می‌کنید؟ آیا ترفند خاصی جهت از بین بردن لکه‌های روی فرش می‌شناسید؟ لطفاً آن را با ما در میان بگذارید.


مطالب مرتبط