انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون داخلی منزل

انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون داخلی منزل

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در این مقاله به بررسی عواملی که در انتخاب بهترین رنگ فرش مهم هستند، می‌پردازیم. به شما قول می دهیم پس از مطالعه این مقاله راحتتر درباره انتخاب رنگ فرش تصمیم گیری کنید.

انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون داخلی منزل

ایرانی ها فرش را مانند یک عضو از خانه خودشان می‌دانند. استفاده از فرش های جذاب باعث زیباتر جلوه دادن خانه می‌شود. حتما شما هم متوجه شده اید انتخاب درست فرش چقدر می‌تواند ظاهر و زیبایی خانه را تغییر دهد. فرش ها می توانند خانه را بزرگتر و یا حتی کوچکتر نشان دهند و می توانند باعث انرژی مثبت در اهالی خانه شوند.

اولین و مهم ترین عامل در انتخاب رنگ فرش، تناسب آن با رنگ کفپوش منزل شما می‌باشد. کف خانه یکی از بارزترین قسمت های خانه است که نمی توان آن را در انتخاب رنگ فرش نادیده گرفت، البته این سلیقه شماست که تعیین می‌کند دوست دارید چه رنگی را به کفپوش های خودتان تنظیم کنید. یک مثال جالب درباره کفپوش دیدن سطح خانه به عنوان دیوار پنجم است.  اگر کفپوش خانه شما رنگ خنثی داشته باشد کار شما برای انتخاب رنگ بسیار ساده است، اما اگر در کفپوش خانه شما از رنگ های تیره استفاده شده است، باید بیشتر وقت بگذارید و رنگ مناسب را پیدا کنید. تیره در تیره باعث کوچک نشان دادن فضای خانه می‌شود، البته طراحان داخلی هم عقیده دارند فرش باید رنگی داشته باشد که به طرز ملموسی خودش را نشان دهد. مجزا بودن رنگ فرش از رنگ کفپوش، باعث ایجاد جلوه ای دیدنی در خانه شما خواهد شد.

دومین مسئله مهم در انتخاب رنگ فرش، گردش رنگ در فضای خانه می باشد. یکی از جذابیت های فرش های ماشینی در قسمت رنگ بندی و تنوع است که کار را برای اجرای طراحی دکوراسیون داخلی راحت می‌کند. شما می توانید فرشی را تهیه کنید که چندین رنگ داشته باشد و هر قسمت آن با بخشی از وسایل و خانه هماهنگ شود، مثلا رنگ فرش می تواند ترکیبی از رنگ مبلمان، میز و پرده باشد که هر قسمت از آن با سایر المان های دکوراسیون در خانه دارای هماهنگی باشد و یا اصلا می‌توانید یک رنگ غالب برای خانه استفاده کنید و رنگ فرش را هم دقیقا بر همین اساس انتخاب کنید.

اگر می خواهید یک رنگ غالب برای خانه انتخاب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از فرش های ساده با رنگ مکمل رنگ اصلی استفاده کنید. همین امر از یکنواخت شدن خانه جلوگیری می‌کند. برای اتاق ها هم یک راه حل ساده وجود دارد و آن هم این است که نگاه کنید ببینید چه رنگی را خیلی دوست دارید همان را انتخاب کنید. رنگی که بیانگر هویت شماست و فکر می‌کنید با آن ارتباط بهتری برقرار می کنید و حس آرامش بیشتری دارید.

اگر هنوز در انتخاب رنگ اصلی مشکل دارید می‌توانیم یک راه حل متفاوت به شما ارائه دهیم. سه رنگ از بین رنگ‌های اصلی که دوست دارید انتخاب کنید، حالا بیشتر از نصف خانه را با رنگ اول و ۳۰ درصد بقیه را از رنگ دوم و ۱۰ در صد مابقی را از رنگ سوم استفاده کنید. فرش شما هم می‌تواند ترکیبی از این چند رنگ باشد و یا همان رنگ اول این به شما و سلیقه خوبتان بستگی دارد. استفاده از رنگ‌های روشن معایب و مزایایی دارد، با این وجود همیشه استفاده از طیف رنگی روشن باعث بزرگ جلوه دادن فضا در خانه می‌شود و این برای خانه‌های امروزی که معمولاً متراژ پایینی دارند توصیه می‌شود.

در بازار ایران بر اساس سلیقه ایرانی عموما از ۵ رنگ زمینه اصلی استفاده می‌شود. این رنگها عبارتند از:

  • کرم
  • سرمه ای
  • آبی
  • گردویی
  • قرمز (لاکی)

و از دیگر رنگ ها در حاشیه های فرش ها استفاده می‌شود. در ادامه نیم نگاهی به همه این رنگها خواهیم داشت.

فرش ماشینی با زمینه کرم

جذاب ترین رنگ برای فرش کرم است. چرا که واقعا رنگی چشم نواز است و باعث خستگی چشم و یا دلگیر شدن خانه نمی شود. رنگ کرم یک رنگ آرام است که انرژی خوب و مثبتی در خانه ایجاد می کند.

دلیل اینکه فرش هایی با این رنگ بسیار پرطرفدار می‌باشد خنثی بودنش است و می تواند با هر رنگی تنظیم شود. کارشناسان طراحی عقیده دارند که در جاهایی که فضا کوچک است از فرش با زمینه روشن استفاده شود. پس اگر می‌خواهید نشیمن و یا حال بزرگتری داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم از فرش ماشینی کرم استفاده کنید.

فرش ماشینی با زمینه سرمه ای

رنگ سرمه ای جزو دسته رنگ های سرد است که در افراد حس اعتماد و صمیمیت بیشتر را تقویت می کند. سرمه ای، رنگی با اصالت و شیک است که استفاده از آن در فضا می تواند نشان دهنده قدرت و ثبات شود. فضایی که با این رنگ دکور چیدمان شده باشد حس اطمینان را به بیننده می دهد که چشم را به خود خیره می کند.

این رنگ خلاقیت و اطمینان درونی را افزایش داده و برای افرادی که این رنگ را دوست دارند حس هوشمندی، استقلال و مسئولیت را افزایش می دهد. از ویژگی های افرادی که به این رنگ در دکوراسیون منزل علاقه دارند می توان به بشر دوستی، وضوح در احساسات، صداقت و درستکاری اشاره کرد.

اگر دوست دارید یک طراحی مدرن در خانه داشته باشید حتما رنگ سورمه ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته باید به یاد داشته باشید رنگ های تیره ارتفاع اتاق را کم می کنند. برای همین تا جایی که امکان دارد از رنگ ها تیره در فضاهای کوچک استفاده نکنید. چرا که سردی رنگ سورمه ای به همراه تیرگی آن باعث خستگی چشم و دلگیر شدن فضا می‌شود.

فرش ماشینی با زمینه آبی

رنگ آبی، استرس را کاهش می‌دهد و حس آرامش، آسایش و نظم ایجاد می‌کند. ما قطعا زمانی که دراز می‌کشیم و به آسمان آبی نگاه می‌کنیم، احساس آرامش می‌کنیم. رنگ آبی، متابلیسم را کند می‌کند. هرچه آبی روشن‌تر باشد، ما احساس آزادی بیشتری می‌کنیم. در روانشناسی رنگ ها، آبی به ارتباط یک به یک مربوط است. به خصوص ارتباط مبتنی بر صدا و صحبت؛ حقیقتی که به صورت شفاهی بیان می‌شود.

در رنگ آمیزی اتاق ها سعی بر این است که از رنگ آبی روشن استفاده شود تا باعث ایجاد آرامش و بزرگتر نشان دادن فضا شود. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از دریا و آسمان لذت می برید حتما به شما توصیه می‌کنیم از فرش ها با زمینه آبی روشن استفاده کنید.

رنگ فرش هرچه آبی روشن تر باشد بیشتر می تواند با بقیه رنگها تطبیق پیدا کند. رنگ دیگری که می توانید با آبی روشن ترکیب کنید زرد است، زرد باعث ایجاد گرما در کنار سردی رنگ آبی می‌شود. با این حال سلیقه و علاقه شما در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد پس ببینید کدام رنگها به شما احساس خوشایندتری می دهد.

فرش ماشینی با زمینه گردویی

اگر شما هم از جمله دوستداران طبیعت هستید و می خواهید آن را به خانه تان دعوت کنید، گردویی بهترین رنگ است زیرا گردویی رنگ زمین است. اگر قصد دارید تا در دکور خود از طرح های طبیعی و چوبی بهره ببرید، این فرش بهترین انتخاب است. همچنین شما می توانید از سنگها و وسایل حصیری نیز برای هماهنگ کردن با این فرش استفاده کنید.

گردویی به دلیل رنگ گرمی که دارد باعث احساس محبت و عشق در خانه خواهد شد. این رنگ برای خانواده هایی که به محیطی گرم و آرام برای زندگی نیاز دارند نیز بسیار توصیه می‌شود.

فرش ماشینی با زمینه قرمز

قرمز همیشه رنگی جذاب، شاد و پرانرژی است. اگر شما هم از جمله آدم هایی هستید که می خواهید انرژی شما کاهش پیدا نکند حتما در دکور خانه خودتان از رنگ قرمز استفاده کنید. رنگ قرمز باعث ایجاد عمق در فضا می‌شود. البته رنگ قرمز لاکی در فرش های دست بافت نیر بسیار پرطرفداراست.

اگر شما هم بیشتر وسایل خانه را از رنگ های خنثی پر کرده اید سعی کنید فرش را قرمز انتخاب کنید تا گرمای جالب و جذابی را برای دکور خانه تان ایجاد کند. در جاهایی که خیلی نور آفتاب به صورت مستقیم ندارند بهترین انتخاب رنگ قرمز می‌باشد.

در آخر باید به شما عرض کنیم که هرچه شخصیت شما به آن تمایل دارد را انتخاب کنید، توجه داشته باشید این شما هستید که می خواهید از فرش ها استفاده کنید. ما در این مقاله کمی از روانشناسی و ترکیب رنگ ها در دکوراسیون خانه و بالاخص المان فرش در محیط گفتیم تا کمکی باشد برای انتخابی درست در راستای سلیقه شما. انتخاب به عهده شماست پس نگاه کنید که کدام یک از این ترکیب ها و رنگها حس مثبت و راحتی در شما ایجاد می کند چون خانه باید محلی راحت با احساس امنیت و آرامش برای شما باشد.

فرش شاهکار مشهد با تنوعی بینظیر از طرح ها و رنگ های فرش می تواند گزینه های بیشماری را برای انتخاب شما فراهم سازد تا با یک انتخاب درست فضای خانه خود را جذاب و در عین حال آرامش بخش چیدمان کنید. برای مشاهده آنلاین و خرید آنلاین فرش ماشینی می توانید از گالری آنلاین این مجموعه دیدن کنید. همچنین با استفاده از ابزار «دکوراسون مجازی منزل» می توانید فرش ها را به صورت مجازی در محیط های مختلف فضای منزل چیدمان و رنگ ها را ست کنید و سپس نسبت به خرید اقدام نمایید