چگونه اندازه مناسب فرش را انتخاب کنیم؟

چگونه اندازه مناسب فرش را انتخاب کنیم؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

فرش با تنوع در اندازه از جمله ویژگی‌های بارز بازار فرش ایران می باشد و با وجود ماشینی شدن این صنعت تقریبا غیر ممکن است شما اندازه ای از فرش را بخواهید و نتوانید آن را تهیه کنید. حال باید ببینیم معیار انتخاب سایز فرش چیست و چگونه فرشی با اندازه مناسب و متناسب با فضای محیط انتخاب کنیم.

چگونه اندازه مناسب فرش را انتخاب کنیم؟

فرش کردن به صورت اتاق به اتاق دارای نکات خاصی است که برای کمک به شما مخاطبین عزیز همه را در ادامه مطرح خواهیم کرد. در آخر شما یک فرش کاملا مناسب از نظر اندازه برای فضای مورد نظرتان خواهید داشت و همین امر خرید فرش ماشینی را برای شما کاری سهل و لذت‌بخش خواهد کرد.

انتخاب اندازه فرش متناسب با فضای خانه

به عنوان اولین قدم برای پیدا کردن سایز مناسب فرش می‌بایست اندازه دقیق فضای اتاق و مبلمان را بدست آورید. در ادامه گزینه های رایج برای انتخاب یک فرش را به شما ارائه می دهیم و شما می توانید طرح مناسب خودتان را انتخاب کنید.

  • انتخاب اندازه فرش برای سالن نشیمن

در اتاق نشیمن نه تنها اندازه مبلمان اهمیت دارد، بلکه جهت فرش و مکان قرارگیری آن بسیار مهم است. چرا که باید فضای شما را بزرگتر نشان دهد. سه مدل قرار گیری برای مبلمان و فرش وجود دارد. اینکه تمامی پایه های مبل روی فرش باشد، فقط پایه های جلویی روی فرش باشد و یا تمام پایه ها از فرش خارج باشد. هر کدام از این طرح ها را انتخاب می کنید خیلی بهتر است که فرش از هر طرف 10 سانتی متر گسترش پیدا کنید. در بیان ساده تر می‌توانید به تصاویر زیر نگاه کنید.

در چیدمانی که تمامی مبلمان روی فرش قرار می‌گیرد وسایل خانه را به صورت متحدالشکل نشان میدهد و برای این کار قطعا فرشی بزرگتر نیاز است. در این طراحی کلیه مبلمان روی یک فرش قرار می‌گیرند. از جمله ویژگیهایی که در این روش وجود دارد فاصله کم فرش از دیوار است. خیلی دقت کنید که در این چیدمان هیچ یک از اثاثیه نباید به دیوار چسبیده باشند.

اگر کف پوش اتاق شما کفپوش مناسب و زیبایی است مثلا به صورت پارکت، سنگ یا سرامیک است و یا دوست دارید کل فضای اتاق توسط فرش پوشانده نشود می توانید مبلمان خود را به دیوار تکیه دهید و از یک فرش با ابعاد کوچک در جلوی مبلمان استفاده کنید. حسن این نوع طراحی خرید فرش سایز کوچک می باشد که باعث کاهش هزینه می‌شود. البته انتخاب و خرید فرش ماشینی  لاکچری نیز از مزایای این نوع طراحی و چیدمان می باشد. زمانی که همه پایه های مبلمان روی سطح باشد و فرش توسط وسایل محاصره شده باشد در فضاهای کوچک ایجاد یک فضای بزرگتر می کند.

اگر قصد دارید زیر میز غذاخوری را هم فرش کنید، پیشنهاد ما به شما این است که تمامی پایه ها روی فرش قرار بگیرد برای ایمنی بیشتر و همیچنین ایجاد راحتی برای زمانی که برای غذا خوردن آماده می‌شوید. بهتر است حداقل 60 سانتی متر از حالت قبل از نشستن فاصله داشته باشد تا وقتی صندلی ها را عقب می‌کشید همچنان صندلی ها روی فرش باشند. البته استفاده از فرش برای زیر میز ناهار خوری بخاطر احتمال بالای کثیف شدن و ریختن غذا و سختی نظافت آن توصیه نمی شود.

  • انتخاب اندازه فرش برای اتاق خواب

اگر می خواهید در اتاقتان تخت قرار دهید باید بدانید که محل کانونی هر اتاق محل قرار گیری تخت خواب می‌باشد. محل قرار گیری فرش نه تنها می تواند باعث نمایش فضای بزرگتر و قشنگتر باشد بلکه باعث می‌شود زمانی که هرروز صبح از خواب بیدار می‌شوید پاهای خود را روی یک سطح نرم و آرام قرار دهید.

انتخاب اندازه مناسب فرش برای اتاق خواب کاملا سلیقه ایست و البته نکاتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر شما فرشی با ابعاد بزرگ برای اتاقتان فراهم کرده باشید باعث می‌شود که تمامی پایه های تخت روی فرش قرار بگیرند. با این کار اگر رنگ زمینه‌ای فرش روشن باشد، باعث می شود فضای اتاق بزرگتر نشان داده شود با این حال ست کردن رنگ المان های دکوراسیون در اتاق خواب مانند رو‌تختی و پرده را کمی دشوار می‌کند همچنین فراموش نکنید که تمیز کردن فرش زیر تخت بسیار سخت خواهد بود. حرکت دادن فرش سخت و دشوار است. هرچه زیر تخت خالی تر باشد راحت‌تر می‌توانید برای تمیز کردن اقدام کنید. اگر به هر دلیل دوست دارید فرش کل اتاق را بپوشاند توصیه می شود از فرش با رنگ زمینه ای روشن برای این کار استفاده کنید. ولی اگر دوست دارید فرش مدرن و یا رنگ زمینه ای تیره مثل قرمز، لاکی، سرمه ای یا قهوه ای استفاده کنید بهتر است از قالیچه‌هایی که جلوی تخت قرار می‌گیرند استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که سایزی را انتخاب کنید که حداقل سی سانتی‌متر از هر طرف تخت فاصله داشته باشد.

خیلی ساده می‌توانید یک اتاق را طراحی کنید. انعطاف پذیری در انتخاب سایز فرش، دست شما را برای همه نوع تغییری باز نگه می‌دارد. می‌توانید دو قالیچه بسیار کوچک در اطراف تخت انتخاب کنید. فقط به این قضیه توجه کنید که سطح طوری لیز نباشد که فرش‌ها دائم حرکت کنند و یا باعث عدم امنیت شما هنگام حرکت روی آنها شود.

اگر دارید برای انتخاب فرش مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک خود تصمیم گیری می‌کنید حتما در نظر داشته باشید که رنگ بندی شاد برای روحیه اطفال مهم است. همچنین نوع جنس فرش و عدم حساسیت زایی از موارد مهم در خرید فرش کودک می‌باشد. انتخاب اندازه مناسب فرش برای اتاق کودک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. فرش اتاق کودک بهتر است کل یا حداقل بخش عمده‌ای از کف اتاق را پوشش دهد تا در صورت زمین خوردن کودک آسیبی به آن نرسد و همچنین پای کودک به لبه آن گیر نکند. حتی در این مورد بهتر است تخت و یا حداقل بخشی از تخت روی آن باشد تا از جابجایی فرش جلوگیری شود و اگر دوست ندارید فرش زیر تخت قرار گیرد حتما برای ایمنی و عدم جابجایی فرش از چسب‌های مخصوص یا ترمزهای زیر فرش نیز استفاده کنید.

  • انتخاب اندازه فرش برای آشپزخانه

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای آشپزخانه قصد استفاده از یک تخته فرش را دارید می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که باعث بزرگتر نشان دادن فضای شما شود. خیلی مهم است که فرشی تهیه کنید که بتواند رطوبت را از خود عبور دهد. برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی خود بهتر است از ترمز‌های زیر فرش نیز استفاده کنید.

سعی کنید از قالیچه U شکل برای جلوی سینک استفاده کنید تا از خیس شدن مداوم فرش جلوگیری شود.

در راهرو‌ها حتما از فرش‌هایی استفاده کنید که کاملا فضا را پوشش دهند چرا که بیشترین میزان تردد از راهرو‌ها است. در این فضاها شما کمتر توقف و یا استراحت می‌کنید. پس سعی کنید لیز نباشد و یا پای شما روی آن گیر نکند.

نکات مهم انتخاب سایز مناسب فرش

هرچه بزرگتر بهتر

چند سانتی متر بزرگتر یا کوچکتر بودن فرش می تواند باعث حس کوچکی یا بزرگی اتاق شود. انتخاب فرش بزرگ (در مقایسه با فضا) ممکن است باعث کم شدن ارزش فرش و یا جدا شدن یک قسمت از خانه با بقیه فضا‌ها شود. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که هر سانتی متر از فرش ارزش خاص خودش را دارد.

اندازه هر اتاق را بدانید.

خیلی مهم است که شما اندازه دقیق اتاق را در دست داشته باشید. اگر اتاق شما بزرگ است احتمالا شما نیاز به یک قالیچه بزرگ خواهید داشت. در مقابل اگر می خواهید برای یک راهرو فرش استفاده کنید، باید فرشی با ابعاد مناسب برای راهرو انتخاب کنید.

یک تصویر نهایی در ذهن خود مجسم کنید.

قبل از آنکه بخواهید فرش را خریداری کنید بهتر است کمی تجسم کنید و رنگ فرش را در ذهنتان با بقیه وسایل خانه هماهنگ کنید. انجام این کار باعث می‌شود زمان کمتری را هم در بازار برای تهیه صرف کنید.

کلام آخر در رابطه با اندازه مناسب فرش

هدف ما در این نوشتار ارائه پیشنهاداتی مفید و کاربردی برای کمک به شما عزیزان در جهت انتخاب و خرید فرشی با ابعاد مناسب بر اساس فضاهای مورد نیاز شما بود. امیدواریم با درنظر گرفتن نکات ارائه شده بتوانید انتخابی عالی برای یک خرید هوشمند داشته باشید.