قیمت فرش ماشینی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت فرش ماشینی به چه عواملی بستگی دارد؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

یکی از مهم ترین موارد در خرید فرش، قیمت فرش ماشینی است. این قیمت وابسته به پارامترهای متعددی است که در این نوشتار به بررسی آن ها می پردازیم.

 قیمت فرش ماشینی به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر شما هم به بازار برای خرید فرش ماشینی سری زده باشید حتما شاهد تفاوت چشمگیر قیمت فرش‌ها بوده اید. شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که علت این همه اختلاف قیمت در چیست؟

1- جنس الیاف

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت فرش، جنس و کیفیت الیاف به کار رفته در آن می‌باشد. در حال حاضر عمده فرش‌های ماشینی در کشور از الیاف اکریلیک، پشم، پلی استر، و BCF تولید می‌شوند که هر کدام از این ها دارای قیمت مخصوص به خود می‌باشند.  به طور کلی از لحاظ قیمتی می‌توان گفت فرش‌های پشمی و اکریلیک از قیمت بالاتری برخوردارند و فرش‌های BCF و پلی استر در رده بعدی قرار می‌گیرند.

البته هر دسته از این الیاف خود دارای سطوح کیفی متفاوت می‌باشد.  بدیهی است فرش‌های که 100 درصد اکریلیک هستند نسبت به فرش‌هایی که تنها درصدی از الیاف آن‌ها اکریلیک هستند کیفیت بالاتری دارند. از آنجا که تشخیص جنس الیاف امری تخصصی بوده و به راحتی مقدور نیست، بهترین راه برای اطمینان از کیفیت فرش و قیمت آن، استفاده از برندهای معتبر و شناخته شده و خرید از فروشندگان مورد اطمینان می‌باشد.

2- تراکم بافت

عامل تعیین کنده دیگر در قیمت میزان تراکم فرش می‌باشد. منظور از تراکم فرش تعداد گره‌های رنگ بافته شده در فرش می‌باشد. هر فرش دارای دونوع تراکم است، تراکم عرضی و تراکم طولی. تراکم عرضی فرش را شانه آن می‌گویند.شانه فرش عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر حساب شده و عامل اصلی تعیین قیمت فرش به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر می‌شوند. یک راه حل ساده برای فهمیدن شانه فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کرده و تعداد گره‌های آن را بشمارید.

برای مثال اگر فرش 1000 شانه معرفی می شود در 10 سانتی متر از فرش باید 100 گره وجود داشته باشد. نهایتا این‌که هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود بر همین اساس فرش های 1200 شانه از بیشترین قیمت برخوردارند و فرش‌های 1000 شانه، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

فرش‌های طرح 700 شانه

با توجه به این که برخی از تولید کنندگان فرش ماشینی در شهر کاشان فرش‌هایی با عنوان "طرح 700 شانه" یا "طرح 1000 شانه" تولید می‌کنند آشنایی با این موضوع نیز ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال فرش‌های ماشینی طرح 700 شانه، بر خلاف اسمشان در شاخه فرش‌های 700 شانه قرار نمی‌گیرند و در واقع همان فرش‌های 500 شانه هستند که فقط طرح و نقشه آن‌ها، طرح و نقشه‌های جدیدوپرفروش فرش‌های 700 شانه می‌باشند. لذا می‌بایست قیمت آن‌ها معادل همان فرش‌های 500 شانه باشد.