فرش فانتزی ؛ نقش و نگاری مدرن در دنیای فرش

فرش فانتزی ؛ نقش و نگاری مدرن در دنیای فرش

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اگر میخواهید با مدرن ترین مدل فرش یعنی فرش فانتزی آشنا شوید، این نوشتار را از دست ندهید!

فرش فانتزی ؛ نقش و نگاری مدرن در دنیای فرش

یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین طرح‌های فرش در این چند سال اخیر، فرش فانتزی است. فرش های فانتزی و مدرن با وجود قدمت کمی که دارند؛ در همین چند سال اخیر جایگاه خوبی در منازل و خانه‌های ایرانیان پیدا کرده‌اند. از جمله ویژگی‌هایی که باعث این محبوبیت در میان خانواده‌های ایرانی شده‌است؛ طرح و نقش‌های متفاوت، جذب کنند، مدرن و امروزی است که مورد علاقه خانواده‌ها و به خصوص زوج‌های جوان قرار گرفته‌است. تنوع بسیار زیاد طراحی در طرح فرش مدرن و فانتزی باعث شده است تا با هر سلیقه‌ و علاقه‌ای که دارید؛ بتوانید طرح فرش دلخواه و مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی و معرفی جامع و کامل انواع و خرید فرش فانتزی بپردازیم. اگر قصد خرید این نوع فرش را دارید؛ حتما" تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید. 

تاثیر فرش فانتزی در دکوراسیون منزل

فرش‌ها همیشه به عنوان جز جداناپذیر منازل یاد می‌شوند. تاثیری که فرش می‌تواند بر روی دکوراسیون منزل شما بگذارد؛ بر هیچکس پوشیده نیست. انتخاب فرش مناسب کاملا" بستگی به روحیه و سلیقه‌ی شما و همچنین دیگر لوازم منزل دارد. اگر تمام وسایل شما حالت کلاسیک دارد؛ بهتر است سراغ فرش فانتزی و مدرن نروید و از انواع طرح‌های کلاسیک استفاده کنید. طرح و نقشه فرش به علت پوشاندن کف از جمله مواردی ست که در هر مکان در نگاه اول ، در چشم بیننده جلوه گری کرده و نظر وی را در مورد محیط تعیین می‌کند. طراحان ایرانی در طول تاریخ قدمت خود توانسته‌اند از طرح‌های سنتی، اسلامی و با اصالت تاریخی گرفته تا طراحی‌های مدرن مانند انواع فرشهای فانتزی را تولید کنند.

در این چند سال اخیر و هر چه از قرن بیست و یکم که بیشتر می‌گذرد؛ سبک و سیاق طراح‌ها و دکوراسیون‌ها تغییر پیدا می‌کند. در این روزها مد و فشن به سمت طرح‌های ساده و با رنگ‌های روشن سوق پیدا کرده‌است. با افزایش شهرنشینی و به وجود آمدن خانه‌های کوچکتر به دلیل مسائل اقتصادی، دکوراسیون منازل به سمت طراحی با رنگ‌های روشن تغییر سبک داده‌است. فرش مدرن نیز به دلیل داشتن تنوع رنگ و استفاده از طراحی مدرن در بافت خود، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین وسایل منزل شده‌است. در زمان‌های گذشته معمولا" خانه‌ها بزرگ‌تر از حال حاضر بودند و از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌شد. نقش و نگاره‌های فرش‌ها شلوغ‌تر و پر هیاهوتر بودند. استفاده از رنگ‌های قرمز و طرح‌های شلوغ برای خانه‌ها و عمارت‌های بزرگ کاربردی بودند؛ اما امروزه فرش های مدرن برگرفته از طرح‌های فانتزی و رنگ‌های شاد و براق هستند تا محیط داخلی خانه را بزرگتر از آنچه که هست؛ نشان دهند.

تنوع فرش فانتزی

فرش فانتزی نیز دارای طرح‌های مختلفی است که هر کدام سبک و روش طراحی و بافت مختص به خود را دارند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های اتواع فرش فانتزی خواهیم پرداخت.


فرش فانتزی شگی : فرش فانتزی شگی همانطور که از نامش پیداست؛ دارای پرزهای بلندتری به نسبت سایر فرش های مدرن و فانتزی است. شگی در زبان انگلیسی به معنای موی بلند است. فرش شگی یکی از انواع فرش فانتزی است که خواب آن به صورت پرزهای بلند نمایان می‌شود. شما در منازل و اتاق‌های خود و همچنین در محل کار خود می‌توانید از این نوع فرش برای دکوراسیون محیط استفاده کنید و زیبایی خیره کننده‌ای را به محیط اطراف هدیه دهید.

یکی از ایرادات این نوع فرش، طول عمر آن است. طول عمر این فرش‌ها زیاد نیست و به دلیل داشتن پرزهای بلند شستشوی سختی دارند و بیشتر جنبه تزئینی و زیبایی دارند و مناسب مکان‌های با رفت و آمد کم هستند. جنس نخ به کار رفته در فرش شگی  می‌تواند پروپلین، آکریلیک، پلی استر یا پشم باشد . فرش شگی معمولا سبک است و در سایز های کوچک بافته می‌شود. به دلیل ساختار خاصی که این نوع فرش دارد تمیز کردن آن کمی سخت تر از سایر فرش ها است و باید در تمیز نگهداشتن آن، دقت لازم را داشته باشید. فرش شگی به خاطر جذب گرد و غبار برای اتاق کودک یا مکان‌های پر رفت و آمد انتخاب مناسبی نخواهد بود. معمولاً کفپوش‌های پرز بلند به حالت تکه‌ای و یک زیرانداز شیک در دکوراسیون بکار برده می‌شود.
فرش فریز چیست ؟

یکی دیگر از انواع فرش فانتزی ، فرش فریز است. فرش فریز نوعی از فرش فانتزی با پرزهای کوتاه است که  بر خلاف فرش شگی، دوام بالایی دارد. دلیل آن هم تراکم بالای پرزها و همچنین تابیدگی بسیار زیباد نخ‌های به کار رفته در بافت این نوع فرش است. فرش‌های فریز از جمله فرش‌های غیر رسمی هستند و معمولا با رنگ‌های بسیار زیباو خاص بافته می‌شوند که سایه روشن ایجاد شده در فرش چشم هر بیننده را به سمت خود جذب می‌کند. از این نوع فرش در مکان‌های پر رفت و آمد مانند سالن منزل خود نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین شسشتوی فرش فریز بر خلاف فرش شگی راحت‌تر است و شما به راحتی می‌توانید با شامپو فرش آن‌ را تمیز نمایید.

فرش شنل یکی از معروف‌ترین انواع فرش فانتزی

فرش شنل یکی از زیباترین و جدیدترین طرح‌های تولید شده در میان فرش فانتزی و مدرن است که طرفداران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کرده‌است. همانطور که گفتیم استقبال از انواع فرش‌های مدرن و فانتزی در چند سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده‌است و کارخانه‌ها، تولیدکنندگان و کشورهای مختلف برای جذب مشتریان بیشتر با یکدیگر در حال رقابت هستند و هر کدام در تلاشند تا با خلق ایده‌های بهتر و جذاب‌تر، درصد بیشتری از مشتریان را جذب محصولات خود کنند.
فرش شنل یا فرش بلژیکی به عنوان سردمدار فروش فرش‌های فانتزی، به نوعی فرش و رقیب تازه به میدان آمده و سرسخت و قَدَر برای فرش‌های ماشینی موجود در بازار تبدیل شده است که در رنگ‌های متنوع و مشتری پسند در بازار فروش یکه تازی می‌کند. فرش مدرن طرح شنل از جمله محبوب‌ترین انواع فرش مدرن است که با استفاده از رنگ‌های بسیار زیبا و خیره کننده و همچنین طرح‌های متفاوت و چشم نواز، دل هر بیننده‌ای را می‌برد.

فرش گبه ؛ طرح نو در فرش مدرن

بعد از فرش شنل، بهترین و پرفروش‌ترین فرش مدرن، گبه است که برای بافت و تولید آن از الیاف پلی پروپیلن و فریز که قبل از مصرف هیت ست می‌شوند، استفاده می‌شود. عملیات هیت ست برای عدم پرزدهی و ماندگاری بیشتر انجام می‌شود. طرح گبه تنوع زیادی دارد و این امر باعث شده ابعاد مختلف مانند کناره‌ها، پادری‌ها و غیره از این طرح بافته شود و در پوشاندن فضای باز منازل نقش بسزایی داشته باشد. طرح مورد نظر از ایده‌های سنتی و اصیل در کنار مدرنیته کمک گرفته و با ویژگی 500 شانه و تراکم 1000 به تولید می‌رسد .

 

فرش فانتزی انتخابی مناسب برای جلوه گری اتاق شما

فرش مدرن که به‌صورت ماشینی بافته می‌شود از طرح‌های ساده و خلوت تشکیل شده که غالباً الگوهای درشتی مانند اشکال هندسی درشت، گل‌های درشت و … دارند. این ویژگی ظاهری آن‌ها را از حالت رسمی و کلاسیک دور کرده و شکل و شمایل مدرنی به آن‌ها داده است؛ بنابراین همانطور که در ابتای مقاله به آن اشاره کردیم؛ اگر دکوراسیون کلاسیک و رسمی دارید بهتر است از این فرش‌ها استفاده نکنید.

باید بدانید دکوراسیون‌های مدرن و فانتزی که اغلب از سادگی بیش‌تری استفاده کرده‌اند و به‌علاوه نقش و نگار شلوغ و تزئینات پیچیده در آن‌ها دیده نمی‌شود از جمله فضاهای مناسب این فرش هستند. در این فضاها رنگ‌ها به‌صورت یکدست و تندتری استفاده شده‌اند و نقش بیش‌تری در دید بصری دارند که این ویژگی در کنار استفاده ازاین مدل فرش همخوانی بالایی دارد.

 

دوام فرش فانتزی چقدر است؟

فرش فانتزی نیز مانند تمام فرش‌ها باید ازنظر دوام و کیفیت در جایگاه خوبی قرار بگیرد تا رضایت مشتری را جلب کند. بافت این فرش‌ها به‌طورمعمول با نخ‌های پلی‌استر و پلی پروپیلن انجام می‌شود و این نخ‌ها اگر به‌صورت هیت ست شده استفاده شوند کیفیت و دوام فرش را ارتقا می‌دهند؛ چون در فرایند هیت ست، نخ‌ها در برابر موارد فرسایشی که به بافت فرش آسیب می‌زند مقاوم می‌شوند و به‌علاوه پرزدهی خود را از دست می‌دهند که طبیعتاً دیگر باعث ایجاد حساسیت به فرش نمی‌شوند. نکته دیگر در فرش‌های فانتزی میزان شانه و تراکم آن‌هاست. این فرش‌ها در تراکم متفاوت بافته می‌شوند و هرچه میزان تراکم و فشردگی فرش افزایش یابد فرش ازنظر کیفی و همین‌طور قیمتی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

 

چرا فرش فانتزی بخریم؟

فرش فانتزی یکی از نمونه‌های پر طرفدار در بین فرش‌های ماشینی است که محبوبیت زیادی پیدا کرده اما دلیل این محبوبیت چیست؟ چه چیزی بازار خرید فرش فانتزی را داغ کرده است؟

۱-  کیفیت فرش مدرن به دلیل استفاده از نخ‌های با کیفیت و مرغوب، بسیار بالا است. همچنین به دلیل استفاده از دستگاه‌های به روز و مدرن‌ترین روش‌های بافت فرش، کیفیت بافت فرش مدرن و فانتزی بسیار بالا است و شما با خیالی راحت می‌توانید این نوع فرش را خریداری نمایید.

۲- تنوع در طراحی، رنگ و نقش و نگاره‌های فرش مدرن باعث شده‌است تا شما انتخاب‌های متنوعی داشته باشید و با هر سبک و سلیقه‌ای که بیشتر می‌پسندید، به راحتی بتوانید طرح دلخواه خود را پیدا کنید.

۳- این نوع فرش‌ها به دلیل الیاف به کار رفته در تولید و بافت آن‌ها، پرزدهی ندارند و همچنین حساسیت ایجاد نمی‌کنند.

۴-  یکی دیگر از ویژگی‌های فرش فانتزی و مدرن، مقاوم بودن آن‌ها در برابر رطوبت، شستشو و حرارت است که باعث می‌شود؛ شما بتوانید از انواع این فرش در هر فضایی که علاقه داشته باشید؛ بتوانید استفاده کنید. به طور مثال در اتاق کودک، محل کار و یا حتی آشپزخانه می‌توانید از این نوع فرش‌ها استفاده کنید و نگران از بین رفتن و خراب شدن آن‌ها نباشید.

5- و اما آخرین نکته که برای خرید فرش فانتزی و مدرن باید به آن توجه کنید و شاید مهم‌ترین نکته هم باشد که شما را مجاب به خرید این نوع فرش کند؛ قیمت فرش فانتزی است. قیمت فرش‌های مدرن به نسبت فرش‌های کلاسیک بسیار کمتر بوده و شما با هر بودجه‌ای که در نظر دارید؛ می‌توانید برای خرید فرش اقدام کنید.