خرید فرش مدرن و مهم ترین نکاتی که باید بدانید

خرید فرش مدرن و مهم ترین نکاتی که باید بدانید

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

انتخاب و خرید فرش مدرن یکی از مهم ترین عناصر در دکوراسیون داخلی هر خانه ای است. انتخاب اشتباه می تواند فضای شما را بی روح و حتی کوچکتر نشان دهد.

خرید فرش مدرن و مهم ترین نکاتی که باید بدانید

هیج چیز در دکور ‌‌یک اتاق نمی‌تواند مانند فرش همه‌‌ی اجزا را به هم متصل کند. فرش توانایی الهام بخشی به محیط را داشته و ‌می‌تواند فضای اتاق را کامل و مرتب نشان دهد. اما پیدا کردن بهترین فرش مدرن برای‌‌ یک اتاق سختی‌ها و چالش‌های خودش را دارد. فاکتور‌های زیادی از جمله اندازه، جنس و مواد سازنده الیاف، طرح و کیفیت ساخت وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید. ما این راهنمای کامل را برای شما تدارک دیده‌ایم تا به همه‌‌ی پرسش‌هایتان پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم خرید بهترین فرش مدرن را بر حسب نیاز‌ها و سلیقه‌‌ی تان خریداری کنید.

قبل از خرید ‌‌یک فرش مدرن به چه چیز‌هایی باید توجه کنیم؟

اول از همه باید به اتاقی که فرش را برای آن انتخاب ‌می‌کنید توجه کنید. آیا این فرش ‌‌یک قطعه‌‌ی دکوری برای زیباتر کردن اتاق است و ‌‌یا قرار است برای جلوگیری از سر خوردن در منطقه ای پر رفت و آمد استفاده شود؟ اگر از کودکان ‌‌یا حیوانات خانگی نگه داری ‌می‌کنید، توصیه نمی‌کنیم‌‌ یک فرش ظریف دست بافت خریداری کنید.  فاکتور‌های مهم بعدی اندازه و شکل فرش، طرح، جنس، فشردگی، روش مراقبت و تمیز کردن و پد پشت فرش هستند. در ادامه در مورد همه‌‌ی این موارد توضیح ‌می‌دهیم.

شکل و اندازه‌‌ی فرش مدرن

فرش یک اتاق حتما باید اندازه‌ی مناسبی داشته باشد. باید فرشی را انتخاب کنید که خیلی بزرگ نباشد تا بخشی از کف بین دیوار و فرش قابل مشاهده باشد. اما، فرش شما نباید خیلی کوچک باشد، طوری که فقط زیر میز قهوه خوری را بپوشاند.‌‌ یک قانون کلی برای پوشاندن کف اتاق با ‌‌یک فرش این است که فرش بتواند بیشتر اشیا درون اتاق را روی خود جا دهد و نقش اتصال دهنده‌‌ی آن‌ها را داشته باشد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، حتما سری به نوشتار انتخاب  اندازه مناسب فرش را نیز مطالعه کنید.

خرید فرش مدرن برای اتاق نشیمن

 اگر مبل شما به دیوار تکیه دارد، مطمئن شوید که پایه‌های جلویی آن و پایه‌های دیگر صندلی‌های دورن اتاق روی فرش هستند. در اتاق‌های نشیمن خیلی بزرگ، هر دو پایه‌‌ی همه‌‌ی مبلمان و کمد‌ها باید روی فرش باشند و پشت آن‌ها فضای خالی وجود داشته باشد.

خرید فرش مدرن برای اتاق نهارخوری

از اندازه‌‌ی میز نهار خوری به عنوان مرجع استفاده کنید. اگر میزان دایره ای شکل است، اندازه‌‌ی فرش باید حداقل 24 اینج از هر گوشه‌‌ی میز بیشتر باشد. همه‌‌ی صندلی‌ها باید کاملا روی فرش قرار بگیرند.

خرید فرش مدرن برای اتاق خواب

 اگر اتاق خواب بزرگی دارید، فرش بزرگی انتخاب کنید که همه‌‌ی کف زیر تخت و میز‌ها را ‌می‌پوشاند و از هر طرف نیز پهنای اضافه دارد. اگر اتاق خوابتان کوچک است، فرش باید تقریبا‌‌ یک سوم پایه‌‌ی تخت را بپوشاند. همینطور ‌می‌توانید از دو فرش کوچک در دو طرف تحت استفاده کنید. برای خرید فرش کودک نیز باید نکاتی را در نظر بگیرید که در مقاله ی راهنمای خرید فرش کودک به طور کامل برای شما شرح داده ایم.

خرید فرش  مدرن برای آشپزخانه، راهرو

 برای این مناطق از فرش‌های باریک و کوچک استفاده کنید.

جنس و طرح فرش مدرن

طرح‌های بیشماری برای فرش‌های مدرن وجود دارند. اما اکثر اوقات، جنس فرش نشانگر طرح آن نیز هست. متداول ترین مواد استفاده شده در فرش‌ها این موارد هستند:

نخ‌های طبیعی

 پشم، کتان، ابریشم، جوت، سیسال

مزایا: این فرش‌ها بسیار بادوام هستند. فرش‌های پشمی‌گرد و خاک را نشان نمی‌دهند.

معایب: این فرش‌ها معمولا گران قیمت‌تر بوده و نیازمند روش‌های خاصی برای شستشو هستند. رنگ فرش‌هایی که از ابریشم رنگ شده بافته شده اند ممکن است در اثر لکه‌های آب در هم برود.

نخ‌های مصنوعی

 اکرلیک، پلی استر، پلی پروپیلن

مزایا: قیمت مناسب، شستشوی آسان، مقاوم به لکه

معایب: ممکن است با قارچ‌ها ‌‌یا باکتری‌هایی که در اثر لکه‌ها ‌‌یا حضور حیوانات خانگی روی آن‌ها به وجود ‌می‌آیند آلوده شوند و عمر کوتاه تری به نسبت فرش‌های بافته شده با الیاف طبیعی داشته باشند.

ابریشم مصنوعی

ویسکوز، ابریشم بامبو، ابریشم موز

مزایا: قیمت مناسب، طرح‌های شلوغ آن‌ها ‌می‌تواند کثیفی فرش را بپوشاند.

معایب: ویسکوز مانند اسفنج قدرت جذب بالایی دارد. این الیاف رطوبت و روغن را جذب ‌می‌کند و ریخته شدن آب روی آن ‌می‌تواند باعث خراب شدنش بشود.

مواد استفاده شده در انواع فرش‌ مدرن معمولا نایلون، پلی پروپیلن و ویسکوز هستند. مواد مصنوعی کاربرد بیشتر در فرش‌های مدرن دارند چون استفاده از این مواد برای تولید این نوع فرش‌ها راحت‌تر است. استفاده از الیاف مصنوعی به سازندگان اجازه ‌می‌دهد تا رنگ‌ها و طرح‌های متنوع تری را اجرا کنند. رنگ‌های روشنی مانند صورتی، آبی روشن، زرد و نارنجی و گاهی همینطور رنگ‌های تیره ای مانند مشکی، سفید و خاکستری با طرح‌ها و الگو‌های متنوعی قابلیت اجرا در انواع فرش‌ مدرن را دارند.

انواع مختلف فرش 

پیدا کردن مناسب ترین ماده برای‌‌یک فرش مدرن به سبک زندگی و اتاقی که ‌می‌خواهید فرش را برای آن انتخاب کنید بستگی دارد. زیبایی فرش‌‌یک فاکتور مهم است، اما هیچ وقت خودتان را به‌‌یک نوع طرح محدود نکنید. ‌می‌توانید با ترکیب کردن و هماهنگ کردن طرح‌های مختلف به سبک فوق العاده ای دست پیدا کنید که فقط مخصوص شماست. انواع طرح‌های فرش‌ در این جا لیست شده اند:

سنتی: طرح ایرانی، اریب، مراکشی، بربر (فرش اتیغه‌‌یا دست باف)

مدرن: میانه قرن، طرح هندسی، ساحلی، روستایی، خانه‌‌ی روستایی

طبیعی: جوت، سیسال، پوست گوسفند، چرم، پوست گاو

بوهمی: شگ، گلیم، دوری، طرح جنوب غربی، ایکات

فرش مدرن‌‌ یا فرش معاصر طرح‌های فوق العاده و رنگ‌های متنوعی داشته و دوام آن ‌می‌تواند به اندازه‌‌ی دوام فرش‌های سنتی باشد. انواع مختلف فرش‌ مدرن ‌می‌توانند طرح‌های متنوعی از الگو‌های نقطه دار و زیگ زاگ گرفته تا طرح‌های آبستره با رنگ‌های تیره داشته باشد.

انتخاب طرح فرش مدرن

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در انتخاب طرح ‌‌یک فرش مدرن رنگ آن است. رنگ‌های روشن فضا را بزرگ و آزاد نشان ‌می‌دهند، در حالی که رنگ‌های تیره باعث ‌می‌شوند فضا کوچک تر به نظر برسد. به همین دلیل مهم است که هنگام انتخاب فرش، به خصوص برای اتاق نشیمن به رنگ آن توجه کنید. انواع فرش‌ مدرن ‌می‌توانند طرح‌های جالبی مانند طرح چهارخانه، راه راه،‌‌ یا حتی دایره وار داشته باشند. چنین الگو‌هایی معمولا در تمام سطح‌‌ یک فرش مدرن تکرار ‌می‌شوند. ‌‌یک نوع طرح دیگر طرح آبرنگی است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چنین فرش‌هایی مانند‌‌یک اثر هنری هستند که برای اتاق نشیمن بسیار مناسب‌اند.

اگر قصد دارید ‌‌یک فرش با طرح تکرار شونده بخرید به طرح دیگر وسایل درون اتاق توجه کنید و آن‌ها را با هم هماهنگ کنید. به عنوان مثال اگر وسایل با طرح مثلثی در اتاق وجود دارند طرح فرش خود را نیز مثلثی انتخاب کنید. یکی از برجسته ترین انواع طرح‌ها برای فرش مدرن طرح لاکچری است که مشخصا قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد. مواد استفاده شده در این نوع فرش‌ها معمولا پشم هستند و ‌می‌توانند طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی داشته باشند. این فرش‌ها را طراحان برجسته طراحی ‌می‌کنند و ‌می‌توانند برای اتاق نشیمن و ناهار خوری مورد استفاده قرار بگیرند. اگر قصد دارید ‌‌یک فرش مدرن لاکچری برای خانه‌‌ی خود تهیه کنید ابتدا باید کار طراحان برجسته‌‌ی مختلف را بررسی کرده و این فرش‌ها را از فروشندگان آنلاین بین المللی خریداری کنید.

فشردگی بافت فرش مدرن

فشردگی بافت فرش نشان دهنده‌‌ی چگالی و ضخامت آن است. فرش‌هایی که طرح‌های پیچیده و با جزئیات دارند بافت ظریف تری دارند. به طور کلی دو نوع فرش از نظر فشردگی بافت وجود دارد:

فرش با فشردگی بافت کم: این فرش‌ها نخ‌ها و گره‌های کوتاه تری دارند و برای مناطق با رفت و آمد زیاد مانند آشپزخانه مناسب هستند.

فرش با فشردگی بافت بالا: این فرش‌ها نخ‌های بلندتر و شل‌تری دارند و برای اتاق نشیمن و اتاق خواب مناسب تر هستند.

بالا بودن فشردگی بافت فرش کارایی و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد. با این که همه‌‌ی فرش‌ها قابلیت کم کردن صدای محیط را دارند، هر چه فشردگی فرش بالاتر باشد عایق صدای بهتری بوده و عمر بیشتری خواهد داشت.
مراقبت و شستشوی فرش

شستشوی مناسب فرش مدرن

همه‌‌ی فرش‌ها بعد از چند وقت به شستشو احتیاج پیدا ‌می‌کنند، پس مهم است که قبل از خرید ‌‌یک فرش مدرن به روش مراقبت و نگه داری از آن نیز توجه کنید. روش شستشو و مراقبت از فرش به جنس آن بستگی دارد:

الیاف مصنوعی: این فرش‌ها با جاروبرقی، خشک شویی ‌‌یا شستشوی محل لکه تمیز می‌شوند. این فرش‌ها گرد و خاک و روغن را جذب ‌می‌کنند و ممکن است کثیف‌تر به نطر برسند، اما انواع خاصی از آن‌ها مانند اکرلیک به لکه‌ها مقاوم هستند.

پشم: روغن طبیعی درون الیاف (لانولین) به لکه‌ها اجازه نمی‌دهد وارد الیاف شوند. اگر جایی از فرش لکه شده بود ‌می‌توانید با مسواک و مایع ظرف شویی و آب آن منطقه را تمیز کنید. شستشوی کامل ممکن است به فرش آسیب برساند.

کتان و ابریشم: شستشوی این فرش‌ها کار بسیار مشکلی است. توصیه ‌می‌شود برای جلوگیری از نگه داشتن لکه‌ها روی فرش از ‌‌یک متخصص کمک بگیرید.

پد پشت فرش مدرن چیست؟

زمانی که فرش مدرن دلخواه خود را پیدا کردید، باید از عمر طولانی آن اطمینان حاصل کنید و‌‌یک پد برای پشت آن  تهیه کنید. این پد از لیز خوردن جلوگیری ‌می‌کنند و با قرار گرفتن زیر مبلمان سنگین از کف پوش محافظت می‌کند. در مناطق پر رفت و آمد مانند آشپزخانه و دستشویی پدی را انتخاب کنید که فرش را به خوبی به کف متصل نگه ‌می‌دارد، اما انتخاب‌‌ یک پد نرم برای اتاق خواب و اتاق نشیمن بهتر است.

نتیجه ی راهنمای انتخاب فرش مدرن

این روز‌ها برای انتخاب فرش تنها به طرح‌های سنتی ایرانی محدود نیستید و ‌می‌توانید فرش اتاق خود را از میان بازه ای طرح‌ها و رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. اما علاوه بر طرح و رنگ، فاکتور‌های دیگری مانند اندازه، جنس و فشردگی بافت فرش نیز در انتخاب یک فرش مدرن اهمیت بالایی دارند. امیدواریم این پست اطلاعات مفیدی در رابطه با خرید فرش ماشینی در اختیار شما قرار داده باشد.