آشنایی کامل با انواع فرش ماشینی در بازار ایران

آشنایی کامل با انواع فرش ماشینی در بازار ایران

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

جنس کدام نوع از فرش مناسب تر است؟ کدام فرش ها کمتر پرز می‌دهند؟ الیاف به کار رفته در فرش ها چیست؟ آیا آلرژی زا است ؟ دوام کدام نوع بیشتر است؟ در این مقاله قصد داریم تا انواع فرش ماشینی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم. به شما اطمینان می دهیم پس از مطالعه این مقاله مانند یک کارشناس به خرید فرش بروید.

آشنایی کامل با انواع فرش ماشینی در بازار ایران

علاوه بر پاسخ سوالات بالا، در ادامه به مقایسه انواع فرش های ماشینی با هم خواهیم پرداخت. البته به موارد مهم دیگری مانند شانه و تراکم نیز اشاراتی خواهیم کرد. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله بتوانید انتخاب راحت و مناسبی داشته باشید.

داشتن آشنایی با انواع فرش ماشینی از اهمیت بسیاری در هنگام خرید برخوردار است. از قدیم گفته اند هیچ ماست فروشی نمی گوید ماست من ترش است شما هم در هر مغازه ای برای خرید فرش ماشینی بروید احتمالا شما را بر اساس موجودی های خودشان راهنمایی می کنند. پس چه بهتر که شما خودتان یک کارشناس شوید و آنچه می خواهید را خریداری کنید.

فرش‌های ماشینی عموما بر اساس جنس مواد و الیاف به کار رفته در آنها به چها دسته تقسیم می شوند. این چهار دسته عبارتند از:

  • فرش ماشینی پشمی
  • فرش ماشینی اکریلیک
  • فرش ماشینی پلی استر
  • فرش ماشینی پروپیلن

در ادامه این مقاله به مقایسه و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

مقایسه انواع فرش ماشینی

در اولین قسمت از مقایسه فرش‌های ماشینی به بررسی دو فرش یعنی فرش‌های ماشینی ۱۰۰% آکریلیک و فرش‌هایی که به‌ صورت ترکیبی از آکریلیک و پروپیلن هستند می‌پردازیم.

اگر بخواهیم از لحاظ دوام به فرش‌های ماشینی نگاه کنیم می‌توان گفت که فرش‌های آکریلیک نسبت به باقی فرش‌ها یعنی فرش‌های ماشینی درصد دار (ترکیبی از آکریلیک و پروپیلن) و همچنین فرش‌های ماشینی پلی‌استر از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. به دلیل نوع مواد و الیاف به کار رفته در این نوع از فرش‌ها است که نگهداری آنها آسان‌تر و مدت زمان بسیار طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما فرش‌های درصد دار و پلی استر به نسبت عمر کوتاهی دارند و خیلی زودتر نرمی و لطافت خودشان را از دست می‌دهند. و این عامل بسیار مهمی است چرا که فرش از جمله وسایلی است که به دلیل سایز و همچنین هزینه‌های بالایی که دارد نمی‌شود دائما آن را عوض کرد.

البته با ارائه خدمتی نظیر خرید قسطی فرش ماشینی در فرش شاهکار مشهد سعی کرده‌ایم تا نگرانی شما از بابت هزینه‌ها را کاهش دهیم. حالا که بیشتر درباره میزان عمر و دوام فرش‌ها دانستید فرصت آن رسیده که فرش‌های ماشینی را از لحاظ آبرفتگی در مرور زمان با هم مقایسه کنیم. حتماً شما هم شاهد آن بوده‌اید که فرش‌ها پس از استفاده‌های بسیار از ظاهر جذابشان فاصله می‌گیرند. در واقع شاهد هستید که گره‌ها به هم می‌چسبند و لطافت روز اول را ندارند.

پس از مرور زمان بر اثر پاخوردگی، فرش‌های اکریلیک تغییر کمتری خواهند داشت که تقریبا محسوس نیست. در عوض در دیگر جنس‌ها و الیاف فرش‌های ماشینی این مسئله کاملا مشهود است، به طوری که بعد از زمان کوتاهی شما شاهد کم شدن لطافت و کوتاه شدن فرش خواهید شد.

در زمان های گذشته خانه‌هایی که نور مناسبی داشتند روی سطح فرش را رو فرشی می انداختند تا رنگ فرش از بین نرود. این مسئله هنوز هم وجود دارد. فرش‌های اکریلیک در برابر نور خورشید تغییر رنگی نخواهند داشت. اما باید بدانید فرش های ماشینی دیگر مانند درصد دار اکریلیک و پروپیلن و همینطور پلی استر پس از مدتی قرار گیری در نور شفافیت خودشان را از دست می دهند و جلوه فرش در مدت زمان کمتری نسبت به فرش های اکریلیک کاهش پیدا می‌کند.

به لحاظ شستشو نیز مقاومت فرش‌های اکریلیک نسبت به مواد شوینده فرش بیشتر است. پخش رنگ و یا کم رنگ شدن در این نوع از فرش ها بسیار کمتر است.

مقاومت در برابر گرما نیز یکی از ویژگی‌های فرش ماشینی اکریلیک است. شما به راحتی می‌توانید لباس هایتان را روی این نوع از فرش‌ها اتو کنید بدون آنکه تغییری در ظاهر و یا رنگ فرش ایجاد شود. اما فرش هایی با الیاف دیگر مانند فرش های درصد دار و پلی استر در برابر گرما بیشتر واکنش نشان می‌دهند. گاهی شاهد آبرفتگی و شاید هم سوختگی فرش خواهید شد.

اما اگر بخواهیم از معایب فرش‌های ماشینی اکریلیک بگوییم، اصلا دوستدار طبیعت نیستند و به این زودی ها در طبیعت جذب نخواهند شد. اما در عوض دیگر فرش های ماشینی الیافی سازگار با طبیعت دارند یعنی پس از گذشت سالیان به طبیعت پیوند خواهند خورد.

مسئله مهم دیگر بحث پرز دهی فرش های اکریلیک در هفته های اول است. بسته به نوع جنس فرش میزان این پرزها کم و زیاد است. اگر شما از جمله افرادی هستید که دچار آلرژی هستید، به شما توصیه می‌کنیم برای سلامتی از این نوع از فرش ها استفاده نکنید چرا که بررسی شده که پرز های این فرش ها باعث تشدید آلرژی به فرش می‌شوند.

فرش‌های ماشینی ترکیبی اکریلیک و پروپیلن و پلی استر

نوع جنس فرش های ماشینی ترکیبی و پلی استر به گونه ای است که دریافت رنگ و به اصطلاح رنگ پذیری بالایی دارد. برای همین است که هزینه رنگ آمیزی کمتری دارند. دلیل اینکه این فرش ها تنوع رنگی بیشتری دارند نیز همین است. یکی دیگر از عواملی که از دو فرش پشمی و اکریلیک کم هزینه تر هستند نیز همین است.

اگر بخواهیم درباره جذب رطوبت صحبت کنیم بی شک فرش های درصد دار و پلی استر در صدر هستند. در جاهایی که رطوبت بالا باشد و یا آب و یا چایی روی فرش ریخته باشد پس از شستشوی فرش خیلی سریع خشک می‌شوند. برای خانواده هایی که کودکان کوچک دارند و فرششان در معرض بیشتر کثیف شدن می باشد، این نوع از فرش ها حتما توصیه می‌شود.

از معایب فرش های درصد دار و پلی استر جذب آلودگی های غیر حلال در آب است، که خیلی زود جذب و به سختی از فرش جدا می‌شوند. با توجه به مطالبی که در این مقاله به شما مخاطبان عزیز ارائه شد، پیشنهاد ما به شما برای دکوراسیون اتاق کودک ، آشپزخانه و فضاهای باز استفاده از فرش های ماشینی ترکیبی و پلی استر است.

تراکم بافت در فرش های ماشینی

تراکم به چه معناست؟ منظور از تراکم فرش، تعداد گره های رنگ بافته شده در فرش می‌باشد.

فرش ها دو نوع تراکم دارند که عبارتند از:

  • تراکم طولی
  • تراکم عرضی

تراکم هایی که در عرض فرش به کار می‌روند را در اصطلاح شانه می گویند. شانه فرش در واقع همان گره های رنگ در هر متر می باشند. در حقیقت اصلی ترین معیار قیمت فرش نیز تعداد شانه در فرش است. هر چه فرش ظریف تر باشد نشان دهنده این است که شانه های آن بیشتر است.

اگر می خواهید بفهمید که فرش شما چند شانه است می توانید تعداد گره ها در ده سانتی متر را بشمارید. برای مثال اگر به شما اعلام کردند که فرش ۱۰۰۰ شانه است یعنی در هر متر از عرض فرش باید ۱۰۰۰ گره وجود داشته باشد یعنی در ۱۰ سانتی متر ۱۰۰ گره وجود دارد.

تراکم طولی، پود فرش محسوب می‌شود. معنی آن هم دقیقا مانند همان شانه فرش است با این تفاوت که میزان بررسی گره ها باید بر ۳ تقسیم شود. یعنی اگر به شما می گویند که فرش شما تراکم ۳۰۰۰ دارد باید بر۳ تقسیم کنیم و معنی آن این است که در هر متر ۱۰۰۰ گره دارد. در مجموع و به طور خلاصه، هرچه فرش تراکم بالاتری داشته باشد ارزشش بیشتر خواهد شد. ظرافت فرش ها در ظاهر به میزان تراکم استفاده شده در آنهاست.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات اولیه و لازم را برای خرید فرش ماشینی و انواع آن بدست آورده باشید. ما در فرش شاهکار مشهد قصد ارائه هرچه بهتر خدمات به شما مشتریان عزیز را داریم. پس خوشحال می‌شویم اگر سوالی در ذهنتان به وجود آمد آن را با ما در میان بگذارید.