آموزش نحوه پاک کردن لکه چای از فرش

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش نحوه پاک کردن لکه چای از فرش

تمیزی و زیبایی فرش‌ها همواره برای خانم‌های خانه‌دار از دغدغه‌های مهم بوده و برای این کار از موارد مختلفی استفاده می‌کنند. معمولاً مواد غذایی مانند چایی بر روی فرش ریخته می‌شود و رنگ فرش را تغییر می‌دهد. لکه ایجاد شده ناشی از چای بسیار آزاردهنده است و برای از بین بردن آن باید راهکارهای گوناگون را مورد امتحان قرار داد. با توجه به اهمیت ویژه این موضوع، آموزش نحوه پاک کردن لکه چای به شما داده می‌شود تا با خیال راحت تمامی آلودگی‌ها را از روی فرش پاک نمایید.

روش‌های مختلف پاک کردن لکه چای

برای این‌که بتوانید لکه‌های مورد نظر را پاک کنید، راه‌های مختلفی پیش رو دارید که به راحتی قابل انجام هستند. هر یک از این روش‌ها که در ادامه ذکر می‌شوند دارای مزایا و معایبی هستند که باید دقت لازم در این مورد انجام گیرد. برای انجام این کار باید در ابتدا مواد اولیه آن را به مقدار لازم فراهم کنید و سپس بر اساس دستوری که داده شده عمل پاکسازی را به سرانجام برسانید. بهترین شیوه‌های پاک کردن لکه چای برای شما گلچین شده و در این مقاله به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

پاک کردن لکه چای با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه چای بر روی فرش است. برای این کار در ابتدا به مقداری جوش شیرین نیاز دارید. در این مرحله یک دستمال تمیز را کاملا خیس کنید و سپس به جوش شیرین آغشته کنید. با مالش این پارچه بر روی لکه، کم کم آلودگی‌ها جذب پارچه می‌شوند و لکه از بین خواهد رفت. چنان‌چه می‌خواهید لکه به طور کامل محو شود این کار را چندین بار انجام دهید و پس از هر بار دستمال را بشویید.

ساخت محلول پاک‌کننده خانگی برای لکه چای

کمک گرفتن از سودا (آب گازدار) و نمک

در این روش خاص در ابتدا باید اجازه دهید چای ریخته شده بر روی فرش تا جایی که امکان دارد خشک شود. برای رسیدن به این هدف می‌توانید یک دستمال خشک و تمیز را بردارید و در قسمت لکه قرار دهید تا به خوبی رطوبت را به خود جذب کند. بعد از انجام این مرحله مقداری نمک را بر روی لکه بریزید و سپس آب گازدار را در اندازه کم به آن اضافه نمایید. برای این‌که این ترکیب کار پاکسازی را انجام دهد، چند دقیقه‌ای صبر کنید. در نهایت یک دستمال تمیز بردارید و لکه را پاک کنید. برای تاثیرگذاری هر چه بهتر می‌توان بعد از انجام این کار فرش را با آب سرد شستشو داد.

ساخت محلول پاک‌کننده خانگی برای لکه چای

شما می‌توانید با استفاده از مواد شوینده‌ای که در اختیار دارید یک ترکیب معجزه‌آسا بسازید که در کمترین زمان ممکن لکه‌ها را از بین خواهد برد. برای ساخت این محلول در ابتدا یک قاشق مایع ظرفشویی را همراه با سرکه مخلوط کرده و در نهایت آن را در داخل نیم لیتر آب حل نمایید. پس از انجام مراحل گفته شده محلول شما آماده است و باید یک دستمال تمیز را به آن آغشته کنید. دستمال مورد نظر را بر روی لکه بمالید تا تمامی قطرات چای جذب آن شود. اگر رطوبت لکه خیلی زیاد بود از یک دستمال دیگر نیز کمک بگیرید. پس از انجام این موارد اجازه دهید نقطه مورد نظر خشک گردد. در نهایت شستن فرش با آب سرد می‌تواند کار را به انتها برساند.

 از بین بردن لکه چای با بوره

هر کسی می‌تواند با مراجعه به فروشگاه محصولات غذایی بوره را به مقدار دلخواه تهیه کند. برای استفاده از این روش در آغاز باید محل مربوطه کمی مرطوب شود که اسپری کردن آب سرد بهترین گزینه برای این کار خواهد بود. بعد از این‌که رطوبت اولیه شکل گرفت، مقداری از بوره را بر روی لکه مورد نظر بریزید به طوری که کاملاً‌ آن را تحت پوشش قرار دهد. سپس یک پارچه نیمه مرطوب را بر روی قسمت مورد نظر دهید تا ذرات را به سمت خود بکشد. از قسمت برآمدگی قاشق کمک بگیرید و آن را بر روی پارچه فشار دهید. در نهایت پس از برداشتن پارچه، با یک دستمال دیگر محل مورد نظر را پاک نمایید.

آیا روش از بین بردن لکه در فرش ماشینی و دستبافت تفاوت دارد؟

برای این‌که بتوانید از یک روش عالی برای از بین بردن لکه استفاده کنید، بهتر است که در ابتدا نوع فرش را به خوبی مشخص نمایید. به صورت کلی الیاف به کار رفته در فرش‌های دستبافت کاملاً طبیعی هستند و در بیشتر موارد از پشم برای بافتن آن‌ها استفاده می‌شود. پشم بسیار محکم و مقاوم است و در برابر آلودگی‌های مختلف مانند لکه‌ها آسیب‌پذیری کمتری نیز دارد. با توجه به این ویژگی فرش دستبافت، می‌توان از اکثر روش‌های یاد شده استفاده کرد و بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد. معمولاً رنگ به کار رفته در این فرش‌ها از مواد طبیعی ساخته می‌شود که به همین علت باید در هنگام پاک کردن لکه دقت کرد تا نقطه مورد نظر رنگ پس ندهد.

آیا روش از بین بردن لکه در فرش ماشینی و دستبافت تفاوت دارد؟

شرایط درباره فرش‌ ماشینی کمی متفاوت است زیرا جنس الیاف موجود در آن از مواد مصنوعی است. در واقع مواد اولیه برای این فرش‌ها در محیط آزمایشگاهی و توسط خود انسان تولید می‌شود که شرایط خاصی دارد. بزرگترین مزیت این فرش‌ها رنگ ثابت آن‌هاست که اگر شما از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید مشکلی ایجاد نخواهد کرد. برای از بین بردن لکه چای در فرش ماشینی نیاز به حساسیت زیادی ندارید و به کار بردن همه‌ی روش‌های بیان شده برای شما مفید خواهد بود. با توجه به مصنوعی بودن الیاف آلودگی‌ها به راحتی از محل لکه پاک می‌شوند و دردسرهای فرش دستبافت را به دنبال ندارند.

جمع بندی پاک کردن لکه چای از روی فرش

با توجه به این‌که چای یک بخش مهم از نوشیدنی‌های خانه را تشکیل می‌دهد، هر لحظه امکان دارد که بر روی فرش ریخته شود. در چنین شرایطی بسیاری از خانم‌ها برای از بین بردن لکه اطلاعات کافی را ندارند. در این مقاله سعی کردیم که شما را به تمامی این ر‌اه‌ها آشنا کنیم تا در زمان کوتاهی لکه را از بین ببرید. با توجه به شرایطی در خانه دارید یکی از روش‌ها را انتخاب کرده تا از شر لکه مزاحم فرش خلاصی پیدا کنید.


مطالب مرتبط