راهنمای کامل پاک کردن پارافین شمع از روی فرش

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر به دنبال بهترین و سریع‌ترین راه برای پاک کردن پارافین شمع از روی فرش هستید، این مطلب برای شماست.

راهنمای کامل پاک کردن پارافین شمع از روی فرش

معمولاً دلایل مختلفی باعث می‌شود که مقداری از پارافین شمع بر روی فرش بریزد و آن را کثیف کند. همان‌طور که می‌دانید این ماده حالت چرب دارد و زمانی‌که به یک جا بچسبد باید برای پاک کردن آن از روش‌های مختلفی کمک گرفت. در همین راستا تلاش می‌کنیم که شما را با جدیدترین روش‌های پاکسازی شمع از روی فرش آشنا کنیم تا بهترین راه‌ها را امتحان کنید. در بعضی از شرایط مانند تولدها امکان ریختن پارافین بر روی فرش بیشتر است که در چنین وضعی باید سریعا نسبت به تمیز کردن فرش اقدام کنید.

چطور پارافین ریخته شده را بلافاصله جمع کنیم؟

یکی از اشتباهات رایج در هنگام ریخته شدن مایع شمع این است که پاکسازی آن را به تاًخیر می‌اندازیم. هر چقدر که این ماده بیشتر بر روی فرش بماند، از بین بردن آن سخت‌تر می‌شود زیرا قدرت نفوذ آن زیاد است. با توجه به اهمیت خاص این موضوع، بهترین راهکار این است که بلافاصله نسبت به جمع‌آوری و تمیز کردن آن اقدام نمود. زمانی‌که مایع شمع بر روی فرش ریخته شد، در قدم اول یک قاشق بردارید و قبل از این‌که پارافین سرد شود آن را بردارید. به صورت معمول مقدار کمی از مایع شمع در روی فرش باقی می‌ماند که برای این موضوع می‌توان از شوینده‌ها کمک گرفت.

امروزه انواع مواد شوینده و لکه‌برها در بازار دیده می‌شوند که اکثر آن‌ها برای این کار مناسب هستند. ترکیبات موجود در شوینده‌های جدید می‌تواند پیوندهای مولکولی بین ذرات پارافین را از بین ببرد و در نهایت آن را نابود سازد. اگر می‌خواهید نتیجه کار شما عالی باشد می‌توانید در مرحله آخر فرش را با آب سرد شستشو دهید. نکته مهم درباره فرایند گفته شده این است که مراحل باید با نظم خاص و پشت سر هم انجام گیرد تا نتیجه نهایی قابل قبول باشد. هر چقدر سریع‌تر پارافین را از فرش پاک کنید، زحمت کمتری برای این کار خواهید داشت.

بهترین راه پاک کردن پارافین

همان‌طور که اطلاع دارید، پارافین در دمای اتاق به صورت جامد است و اگر به آن حرارت و گرما منتقل شود، به شکل مایع در خواهد آمد. وقتی که قطرات شمع بر روی فرش ریخته می‌شوند، پس از مدت زمان کوتاهی به دلیل سردی سطح فرش حالت جامد گرفته و به تاروپود آن نفوذ می‌کند. برای این‌که بتوان پارافین را از سطح فرش جمع‌آوری کرد، دوباره باید از تکنیک گرم کردن کمک گرفت. معمولاً افراد مختلف در چنین شرایطی از اتو به عنوان یک منبع گرما استفاده می‌کنند و تجهیزات دیگری مانند دستمال حوله‌ای را به کار می‌بندند.

بهترین راه پاک کردن پارافین

اگر به وسیله‌ای مانند اتو دسترسی ندارید، می‌توانید از سشوار نیز استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که حتماً آن را در بیشترین درجه تنظیم کنید. در ابتدا یک دستمال قابل بازیافت یا دستمال حوله‌ای را در قسمت مدنظر خود قرار دهید و سپس با کمک منبع گرما آن را داغ نمایید. این افزایش دما باعث می‌شود که پارافین آب گردد و به دستمال جذب شود. با توجه به این‌که فرش بافت ضخیمی دارد، بهتر است که این عمل را چندین بار تکرار کنید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. اگر ظرفیت دستمال برای جذب پارافین پر شد، آن را با یک دستمال جدید جایگزین کنید تا کار با نهایت کیفیت انجام گیرد.

پاک کردن پارافین از روی فرش با روش سرد کردن

به غیر از راه‌هایی که در بالا اشاره شد، راهکار سرد کردن نیز می‌تواند در شرایط خاصی کاربرد داشته باشد. در این حالت شما باید به پارافین کمک کنید تا هر چه سریع‌تر حالت جامد به خود بگیرد. برای سرد کردن قسمت آلوده شده می‌توان از یک کیسه یخ کمک گرفت و آن را در نقطه مورد نظر قرار داد. بعد از اینکه پارافین سفید شد و به شکل جامد درآمد، با کمک یک چاقو آن را جمع‌آوری می‌کنیم و تا جایی که امکان دارد پاک کردن را ادامه خواهیم داد. پس از این‌که تراشیدن موم‌ها به اتمام رسید، جارو برقی را روشن کنید و به کمک آن نقطه مورد نظر را تمیز نمایید. برای انجام هر بهتر این فرایند می‌توانید از شاتون هم استفاده کنید.

برای این‌که به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید، از ترکیب روش گرم کردن و سرد کردن استفاده نمایید. یعنی در مرحله اول تکنیک سرد کردن را اجرا کنید و پس از آن برای تکمیل کار از سیستم گرم کردن کمک بگیرید. کسانی که از این دو سیستم به صورت همزمان استفاده می‌کنند نتایج خارق‌العاده‌ای را خلق می‌نمایند و فرش آن‌ها همانند روز اول خود خواهد شد. برای انجام این روش‌ها باید با ابزارهایی که در اختیار دارید نیز نگاهی بیندازید تا بتوانید راهکار مناسب خود را انتخاب کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن از شر لکه موم شمع خلاص شوید.

پاک کردن پارافین از روی فرش با روش سرد کردن

لیست بهترین لکه‌برهای پارافین شمع از روی فرش

به صورت کلی مواد مختلفی برای از بین بردن این نوع از لکه‌ها پیشنهاد می‌شود که هر کدام از آن‌ها مزیت‌های مخصوص به خود را دارند. با این حال برای این‌که در این زمینه سردرگم نشوید بهترین‌های این حوزه را به صورت لیست شده در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • ایزوپروپیل 70% ( الکل مالشی)
  • انواع روغن‌های گیاهی
  • آمونیاک
  • سرکه انگور

همان‌طور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید، شخص می‌تواند از محصولات طبیعی و شیمیایی برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کند. اگر فرش دستبافت باشد حساسیت بیشتری دارد که به همین علت بهتر است که از لکه‌برهای طبیعی مانند سرکه برای آن استفاده کرد. بافت این نوع از فرش‌ها از الیاف طبیعی است و همین موضوع سبب می‌شود که با مواد طبیعی سازگاری بالاتری داشته باشد. درباره فرش‌های ماشینی می‌توان از لکه‌برهای شیمیایی مانند آمونیک و الکل کمک گرفت زیرا نمی‌توانند به الیاف مصنوعی آسیبی وارد کنند. شما می‌توانید با بررسی موارد گفته شده بهترین ترکیب را پیدا کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید.

نتیجه گیری از روش‌های پاک کردن پارافین شمع از روی فرش

شمع به عنوان یک نماد در زندگی ایرانی‌ها جایگاه خاصی دارد و در مراسمات مختلف استفاده می‌شود. در حین برگزاری جشن‌ها ممکن است که شمع بر روی فرش آب شود که اصلاً جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. با توجه به روش‌هایی که در این مقاله گفته شد، به راحتی این لکه را نابود کنید و از مهمانی خود لذت ببرید. روش‌های گفته شده در این مطلب بارها امتحان شده و نتیجه خوبی را به همراه داشته است.


مطالب مرتبط