نکات مهم در انتخاب رنگ فرش

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

فرش جزو آن دسته از وسایلی است که چندین سال در کنار شما خواهد بود بنابراین باید در هنگام خرید فرش به رنگ آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب رنگ فرش

در هنگام خرید فرش ماشینی باید نکات مختلفی را در نظر گرفت تا انتخاب نهایی فرد رضایت‌بخش باشد. یکی از این معیارهای مهم رنگ فرش است که حتماً باید به صورت ویژه‌ای آن را بررسی نمود. کسانی که به دنبال رنگ‌های روشن هستند باید از طرح‌های روشن و شاد پیروی کنند که در حال حاضر نمونه‌های متنوعی در دسترس عموم قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانید دکوراسیون هر خانه‌ای منحصر به فرد است و شخص باید بر اساس رنگ و نحوه چینش سایر وسایل رنگ فرش خود را انتخاب کند. در ادامه به صورت مفصل به این موضوع و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

تاثیر رنگ فرش روی دکوراسیون خانه

به صورت کلی داخل خانه از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام دارای اهمیت خاص خود هستند. با این حال فرش از اساسی‌ترین قسمت‌های تشکیل دهنده خانه ایرانی است و برای انتخاب آن باید عوامل مختلفی را زیر نظر گرفت. رنگ فرش باید دارای یک هماهنگی مناسب با سایز اجزای خانه باشد زیرا در غیر این صورت زیبایی خاص خود را از دست می‌دهد. برای این‌ که راحت‌تر این انتخاب رنگ صورت بگیرد، در ابتدا سایر وسایل خانه را خریداری کنید و در نهایت خرید فرش را در برنامه خود قرار دهید. مسلماً انتخاب یک فرش زیبا با رنگ جذاب می‌تواند زیبایی خانه را دوچندان کند. کسانی که متراژ خانه‌ی آن‌ها کم است می‌توانند از فرش های زمینه روشن استفاده کنند زیرا در این حالت فضا بزرگتر از شرایط عادی دیده می‌شود. خوشبختانه فرش های زمینه روشن با اکثر طرح‌ها هماهنگی دارد و می‌توان در شرایط گوناگون از آن استفاده کرد.

انواع رنگ فرش

اگر یک نگاه کلی به فرش بیندازید می‌توانید ترکیب بسیاری از رنگ‌ها را در آن مشاهده کنید که در نهایت ظرافت در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر کدام از این رنگ‌ها بر اساس طرح و نقشه فرش انتخاب می‌شوند و با بیشترین دقت ممکن در محل خود قرار می‌گیرند. با این حال به یاد داشته باشید که هر فرشی دارای یک رنگ زمینه مشخص است که تقریبا نیمی از فرش را فراگرفته است. این رنگ دارای پیام و مفهوم زیادی است که در ادامه به صورت تخصصی آن‌ را تحلیل می‌کنیم.

فرش‌های سرمه‌ای رنگ

رنگ سرمه‌ای یک تلفیق فوق‌العاده از چندین رنگ است که شباهت زیادی به رنگ بنفش دارد. مهم‌ترین خصوصیت این رنگ آرامش‌بخش بودن آن است که باعث محبوبیت خاص آن می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که نگاه کردن به فرش سرمه‌ای باعث ایجاد آرامش در بدن می‌شود و علایم حیاتی مانند ضربان قلب به ثبات می‌رسد. زمانی‌ که فرد یک روز سخت و پراسترس را پشت سر گذاشته است، پس از وارد شدن به خانه و دیدن فرش‌ حس خوبی پیدا می‌کند. سرمه‌ای در بین رنگ‌های سرد دسته بندی می‌شود که به همین علت خونسردی را به فرد مقابل منتقل خواهد کرد.

انتخاب رنگ فرش : زمینه سرمه ای

اگر می‌خواهید از طرح‌های مدرن در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید، فرش سرمه‌ای برای شما بسیار مفید است زیرا در این مورد گستردگی زیادی در اختیارتان می‌گذارد. با توجه به تیره بودن این رنگ، ارتفاع خانه کمتر از میزان واقعی خود نشان داده می‌شود که این امر برای خانه‌هایی با سقف بلند فوق‌العاده مناسب است. همچنین این فرش‌ها دیوارها را به هم نزدیک‌تر نشان می‌دهد که باعث ایجاد یک جو صمیمی در داخل اتاق مورد نظر خواهد شد. با توجه به ویژگی گفته شده در اتاق‌های دوستانه می‌توان از این نوع از فرش استفاده کرد.

فرش‌های آبی رنگ

رنگ آبی در بین رنگ‌های اصلی طبیعت قرار می‌گیرد و آن را در به صورت وسیع می‌توان مشاهده کرد. به صورت کلی این رنگ معنویت زیادی دارد و کسانی که به دنبال رشد ذهنی و معنوی بالا هستند می‌توانند از این رنگ کمک بگیرند. چنانچه آبی پررنگ باشد ذهن شما را برای انجام کارهای بزرگ به چالش می‌کشد و اگر کم‌رنگ دیده شود حس آرامش را به فرد مقابل القا می‌کند. اگر شما فرشی با زمینه آبی داشته باشید از تمامی مزیت‌هایی که شمرده شد بهره مند خواهید شد. وجود رنگ آبی در فرش باعث بیشتر نشان داده شدن فضا می‌شود و آن بیشتر از چیزی که واقعا هست نشان می‌دهد.

انتخاب رنگ فرش : زمینه آبی

از آنجایی که رنگ آبی سرد محسوب می‌شود بهتر است که آن را در حد متوسط در دکوراسیون مورد استفاده قرار داد. اگر سایر اجزای خانه رنگ‌های گرمی داشته باشند با میزان سردی رنگ فرش را کمتر می‌کنند و شرایط ایده‌آل می‌گردد. معمولاً در کنار رنگ کلی آبی، رنگ‌های جزئی مانند زرد استفاده می‌شوند که زیبایی آن را دوچندان خواهد کرد. خوشبختانه طیف رنگی آبی در فرش‌ها بسیار گسترده است و هر کس می‌تواند با توجه به نوع سلیقه خود فرش مورد نظر را انتخاب کند. میزان فروش بالای این فرش‌ها به خوبی محبوبیت آن در بین مردم را مشخص می‌کند.

فرش‌های گردویی

اگر شما نیز عاشق طبیعت هستید و دوست دارید فضای آن را در خانه به وجود بیاورید به شما فرش‌های رنگ گردویی را پیشنهاد می‌کنیم. این رنگ زیبا دارای طبیعت گرم و مطبوع است که حس آرامش فوق‌العاده‌ای را به افراد می‌دهد. با توجه به طبیعی بودن این رنگ بهتر است که از سایر اجزای طبیعی مانند گل‌ها، حصیر و پوستین در کنار آن استفاده کرد. قرار گرفتن فرش گردویی در کنار وسایل خاکستری و بژ می‌تواند یک شاهکار خلق کند و نهایت هماهنگی در این شرایط به وجود خواهد آمد. رنگ گردویی پیام‌آور ثبات فکری و اصالت است و به همین علت افراد آرمان‌خواه و جدی آن را می‌پسندند و معمولاً فرش خانه خود را با این رنگ انتخاب می‌کنند.

انتخاب رنگ فرش : زمینه گردویی

وجود گرما و دوستی در بین اعضای خانواده بسیار مهم است که فرش‌های گردویی می‌توانند این حس زیبا را به افراد منتقل کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده دکوراسیون منزل به صورت مستقیم بر روی خلق و خوی افراد خانه تاثیرگذار است پس باید حساسیت زیادی به خرج داد. این فرش را می‌توان در محیط‌های مختلفی استفاده کرد ولی پذیرایی به دلیل قرار گرفتن مبلمان در آن بهترین مکان ممکن است. قرار دادن یک فرش گردویی در اتاق نیز ‌می‌تواند گرمای خاصی به جو آن ببخشد و احساس خوبی برای فرد ایجاد کند.

فرش‌های قرمز رنگ

بخش زیادی از فرش‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید دارای زمینه قرمز رنگ است. این محصولات دارای طیف رنگی کم رنگ تا پررنگ هستند و هر کسی می‌تواند علایق خود را خریداری کند. فرش قرمز به معنای احترام زیاد به مهمان است و به همین علت در زیر پای مهمان آن را پهن می‌کنند. این رنگ خاص باعث ایجاد یک فضای سلطنتی می‌شود و جدیت زیادی به محیط می‌بخشد. اگر در خانه خود از مبلمان سلطنتی استفاده می‌کنید، بهترین راهکار خرید فرش قرمز رنگ است زیرا بیشترین تناسب ممکن را با آن دارد و دکوراسیون فوق‌العاده‌ای را ایجاد خواهد نمود.

انتخاب رنگ فرش : زمینه قرمز

در فرش‌های با زمینه قرمز معمولاً سایر نقاط فرش رنگ آبی تیره و کرم را دارند و طرح‌های مختلف با این رنگ‌ها اجرا شده است. برای این‌که فرش قرمز جذابیت بیشتری در دکوراسیون داشته باشد بهتر است که رنگ دیوار سفید یا کرم باشد. بهتر است وسایل اطراف فرش دارای رنگ‌های متفاوتی باشند زیرا این تضاد می‌تواند زیبایی خانه را چند برابر کند. در حال حاضر این فرش‌ها از تنوع گسترده‌ای برخوردارند که هر ساله طرح‌های جدیدتری از آن وارد بازار می‌گردد. 

فرش‌های کرم رنگ

در بعضی از خانه‌ها میزان نورگیری به دلیل کم بودن پنجره ها پایین است و باید از راه‌های مختلف برای حل این مسئله کمک گرفت. فرش کرم رنگ دارای یک زمینه روشن است که باعث ایجاد روشنایی در فضای خانه می‌گردد و تا اندازه‌ای این دغدغه را رفع خواهد کرد. خوشبختانه این رنگ با تمامی رنگ‌های دیگر هماهنگ است که همین موضوع کار شما را برای خرید سایر وسایل خانه راحت‌تر می‌کند. با توجه به روشن بودن زمینه فرش، طرح‌های موجود در آن مثل گل‌ها به خوبی به چشم می‌آیند و وضوح بالایی نیز دارند.

انتخاب رنگ فرش : زمینه کرم

این فرش فضای داخلی خانه را شادتر می‌کند زیرا رنگ کرم باعث ایجاد روحیه مثبت در درون افراد می گردد. از این رو فرش‌های کرم رنگ انتخاب مناسبی برای اتاق بچه‌ها هستند. اگر دوست دارید محیط خانه بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان دهد حتماً به سراغ این محصول بروید. در کنار تمامی مزیت‌ها نباید فراموش کنید که لکه‌ها به سرعت بر روی این فرش نیز نمایان می‌شوند پس برای نظافت آن برنامه ریزی لازم را به انجام برسانید. به صورت کلی این محصول برای خانه‌های کوچک ایده‌آل است و اکثر زوج‌های جوان برای شروع زندگی خود فرش کرم رنگ را انتخاب می‌کنند.  امروزه در بیشتر خانه‌ها می‌توان فرش کرم رنگ را دید زیرا همیشه تازگی خود را حفظ می‌کند و قدیمی نمی‌شود.  سادگی و زیبایی بهترین شاخصه‌های این فرش‌هاست که به همین علت طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

سخن پایانی‌‌  انتخاب رنگ فرش

برای انتخاب یک فرش خوب باید نکات زیادی را مدنظر داشت که رنگ در این مورد دارای نقش اساسی است. در این مقاله انواع فرش‌ها از لحاظ رنگ بیان شدند که هر کس متناسب با سلیقه خود قادر به انتخاب خواهد بود. از اطلاعات گفته شده در این مطلب کمک بگیرید و خرید خود را از یک برند مطرح و معتبر انجام دهید. مسلماً هر چقدر که شرکت تولیدکننده فرش اعتبار بیشتری داشته باشد، کیفیت محصول نیز قابل قبول و رضایت‌بخش خواهد بود.