خصوصیات انواع شیرازه فرش

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۳۰ تیر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یک فرش دستبافت یا ماشینی از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که از مهمترین این اجزاء شیرازه فرش می‌باشد. این مورد انواع مختلفی دارد که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند.

خصوصیات انواع شیرازه فرش

از ویژگی‌های اصلی شیرازه فرش به نوعی قاب گرفتن فرش می‌توان اشاره کرد. همان‌گونه که عرض یک فرش با ریشه ثبات یافته است، به صورت طولی نیز با انواع شیرازه‌های متفاوتی قالب گرفته شده که در ثبات و نگهداری از پرزهای فرش نقش اساسی را بر عهده دارند. از مشخصات مهمی که در این باره می‌توان از آن یاد برد داشتن رنگ، جنس مناسب و مدل‌های متنوعی از این شیرازه می‌باشد.

کاربرد شیرازه فرش چیست؟

در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که پرزهای فرش و یا رج‌های عمودی فرش از هم وارفته و کنده می‌شود که باعث کم شدن عمر فرش می‌گردد. در بعضی از مواقع با کنده شدن یک تار از این فرش کل رج بافته شده از هم جدا می‌شود. بهترین راه حل برای چنین مواقعی استفاده نمودن از شیرازه است. به طور کلی می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که اصلی‌ترین کاربرد شیرازه فرش یا قالی حفظ و نگهداری از رج‌های عمودی یک فرش می‌باشد. شیرازه در طول بافت بر روی فرش قرار می‌گیرد و یا بعد از بافت و بریده شدن، به دست افراد متخصص در این زمینه شیرازه به صورت جداگانه ای بر روی فرش دوخته می‌گردد.

شیرازه به طور کلی به مجموعه نخ‌های چند لایه گفته می‌شود که بر روی فرش قرار می‌گیرد که دارای رنگ‌های مختلفی است. بافنده با در نظر گرفتن برخی از موارد چون سلیقه شخصی، نوع نخ، رنگ حاشیه و جنس الیاف این شیرازه را انتخاب می‌کند. یکی از کاربرد‌های شیرازه را می‌توان اینگونه بیان نمود که بر روی زیبایی فرش اثرگذار می‌باشد به این صورت که با انتخاب یک رنگ مناسب چشم‌نوازی و جذابیت فرش دوچندان خواهد شد. معمولا رنگ شیرازه با رنگ حاشیه فرش تناسب داشته و یک رنگ می‌باشد و اغلب از رنگ سرمه ای، مشکی یا قرمز برای دوخت شیرازه استفاده می‌کنند. همان‌طور که مشخص است رنگ‌های تیره بیشتر برای دوخت با کار می‌روند ولی در سال‌های اخیر از رنگ‌های روشن نیز استفاده می‌کنند.

معرفی کامل انواع شیرازه‌ها

هر فرش از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود اما چیزی که در کیفیت و نگهداری از تار و پود فرش نقش دارد وجود انواع شیرازه‌ها در آن است. با این حال اشکال مختلفی از شیرازه وجود دارد که در فرش‌های مختلف به وضوح دیده می‌شود. فرش به دو دسته ماشینی و دستبافت تقسیم بندی می‌شود و برای هر کدام از آنها شیرازه مخصوصی که با بافت همخوانی دارد در نظر گرفته می‌شود. الیاف به کار رفته در فرش نیز عامل مهمی در انتخاب نوع شیرازه است. معمولاً در فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی  مانند  پلی استر یا پروپیلن برای ساخت شیرازه کمک می‌گیرند. ما در این مطلب به صورت کامل و جامع انواع شیرازه را به شما معرفی می‌کنیم تا به شناختی بهتر در مورد این مسئله برسید.

معرفی کامل انواع شیرازه فرش

شیرازه متصل فرش

برای معرفی شیرازه متصل بهتر است به فرش دستبافت نگاهی بیندازیم. برای بافت این نوع فرش بافنده چندین لایه از نخی که از جنس پرز فرش است را در هر رج از بافت به دور چهار الی شش تار یا چله می‌پیچند. در این صورت شیرازه به خود فرش متصل بوده به طوری که از رج اول شروع می‌شود وتا آخرین رج فرش ادامه دارد. در این حالت شیرازه با بافت فرش همسان می‌شود و تمام پود نازک و پود کلفت را درگیر می‌کند. در این صورت دیگر پرزهای فرش از هم جدا نمی‌شود. این نوع از شیرازه را در فرش‌های ماشینی نیز می‌توان به خوبی دید که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص فرش بافی انجام می‌شود. شیرازه متصل را شیرازه پیچی نیز می‌گویند که این نوع بهترین استقامت را برای فرش ایجاد می‌کند. 

شیرازه منفصل فرش

علاوه بر آنکه می‌توان شیرازه را در هر رج به فرش اضافه کرد، این کار را به صورت جداگانه و در پایان بافت فرش نیز می‌توان به سرانجام رساند که به این مدل نوع منفصل یا جداگانه گفته می‌شود. در این نوع از شیرازه بافی، بافنده و یا دستگاه بافت دخالتی بر روی شیرازه ندارند. دستگاه به صورت مداوم و بدون در نظر گرفتن شیرازه فرش را می‌بافد و نیازی به پیچش چند لایه نخ در هر دریف یا رج نمی‌باشد که کار برای دستگاه بافنده آسان می‌شود. بعد از آنکه فرش بافته و قیچی زده شد به وسیله دستگاه‌های به نام سردوزی که در صنعت فرش کاربرد زیادی دارند شیرازه‌ها را بر روی فرش اعمال می‌کنند. بافت شیرازه با دستگاه آسان‌تر بوده و باعث می‌شود فرش صاف و بدون نقص باشد و کار را برای بافنده با دستگاه صنعتی آسان می‌کند. تابلو فرش‌های بافته شده اغلب دارای شیرازه‌های منفصل هستند که در مرحله ترمیم به فرش اضافه می‌شوند.

شیرازه چرمی فرش

در بسیاری از موارد برای استحکام بالای فرش یا به دلیل شیک و مدرن بودن فرش از شیرازه‌های از جنس چرمی استفاده می‌کنند. این مدل از شیرازه را در فرش‌های کنونی و مدرن بیشتر به چشم می‌بینیم. اغلب فرش‌های ماشینی که دارای تراکم بالایی هستند و گران‌قیمت می‌باشند دارای شیرازه چرم دوزی شده هستند. این نوع محصول باعث می‌شود که فرش طول عمری زیادی داشته باشد واغلب بر روی سرامیک‌ها قرار می‌گیرند. در صورت به کار رفتن این شیرازه دیگر فرش از محل قرار‌گیری خود جابه جا نمی‌شود. چرم استفاده شده هم از نوع طبیعی و مصنوعی است که در رنگ‌های قرمز و سرمه ای تقسیم بندی می‌شود. اغلب مردم برای خرید فرش به شیرازه و جنسی که دارد دقت زیادی می‌کنند و بیشتر این نوع شیرازه را مورد پسند قرار می‌دهند.

سخن آخر در رابطه با انواع شیرازه فرش

اگر به دنبال خرید فرشی با عمر بالایی هستید حتما به این نکته توجه کنید که دارای شیرازه مناسبی باشد. شیرازه فرش را در هر زمانی می‌توان ترمیم نمود بنابراین بعد از هرگونه خرابی یا پارگی در شیرازه می‌توانید آن را به مراکز معتبری که در این رابطه وجود دارند ببرید و آن را ترمیم نمایید. فرش از مهم‌ترین وسیله هر خانه ای است که با خرید یک نمونه مناسب و لوکس تا سال‌ها از خرید نمونه جدیدی از این کالا مبری خواهید بود. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد.