معرفی انواع خواب قالی

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هر خواب قالی دارای جنس‌های متنوعی است که از جمله آن‌ها می توان پشمی، مرینوس، کرک یا الیاف مصنوعی همچون پلی استر را نام برد. انواع بافت خواب قالی نیز متفاوت است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معرفی انواع خواب قالی

قالی از زیراندازهای قدیمی به شمار می‌رود که به مرور زمان به شکل‌های نوینی به بازار عرضه شد. قالی از خواب‌های مختلفی تشکیل می‌شود که این قسمت از آن به خوبی قابل لمس بوده و از اصلی‌ترین بخش‌های هر فرش یا قالی می‌باشد. این قسمت نقش مهمی در زیبایی فرش دارد و نقوش مختلفی را می‌توان بر روی آن دید. ما در این مطلب انواع مختلفی از خواب قالی را برای شما معرفی می‌کنیم تا بهتر با این مقوله مهم آشنا شوید.

همه چیز در مورد خواب قالی

خواب قالی را می‌توانیم با لمس کردن آن به خوبی حس کنیم یا در مواقعی که جارو می‌زنیم خواب قالی به خوبی مشخص می‌شود.در هر طرفی که بتوان جاروکشی نمود خواب قالی به آن سمت هدایت شده است. میزان و اندازه خواب فرش را خود بافنده می‌تواند تعیین کند که به چه میزانی ارتفاع پرزها را قیچی بزند. هر چقدر ارتفاع قیچی زدن بلندتر باشد فرش ضخامت بهتری داشته و نرمی و لطافت بیشتری از خود نشان می‌دهد. برای اینکه خواب فرش را مشخص کنیم باید از نحوه بافت آن اطلاع دقیقی داشته باشیم. در ادامه اطلاعاتی را در مورد این موضوع بیان کنیم تا بدون تخصص نیز بتوانید نحوه خواب فرش را تشخیص دهید. با توجه به اهمیت ویژه این موضوع، انواع خواب را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا شوید. 

همه چیز در مورد خواب قالی

خواب حلقوی

شکل بافت هر نوع فرش با یک نوع دیگر متفاوت است که همین موضوع باعث شده است خواب آن‌ها نیز متغیر باشند یکی از شکل‌های که در این باره می‌توانیم نام ببریم نوع حلقوی آن است. در این نوع بافت دو سر نخی که بافته شده است به زمینه فرش متصل هستند و سطحی از نخ که بر روی فرش دیده می‌شود مانند شکل حلقه و بسته است. این مدل نخ خواب را فرش‌های لوکس و ترکیبی بیشتر می‌توان دید. 

خواب بریده

یک نوع بافت دیگری نیز وجود دارد که نخ را به زمینه گره می‌زنند و دو سر آن به صورت عمودی بر روی سطح دیده می‌شود و به شکل عدد هفت می‌باشد. اغلب فرش‌های ماشینی و دستبافت از این نوع خواب برخوردار هستند و رواج بیشتری در بین بافندگان فرش دارد. این نوع خواب شکل بافت راحت تری دارد و باعث می‌شود که تمیز کردن و جارو زدن فرش آسان‌تر باشد. این خواب طرح‌های موجود روی فرش را به جزییات بالا نشان می‌دهد که در نتیجه تصویر کلی روی فرش وضوح و زیبایی بیشتری دارد. 

خواب ترکیبی

این نمونه از خواب قالی را می‌توانیم در فرش‌های ببینیم که به صورت تزئین یا دکوری وجود دارند و یا در اغلب گلیم فرش‌ها از این نوع خواب استفاده می‌کنند. برای زیباتر کردن بافت در گلیم فرش‌ها از این نوع خواب بهره می‌برند که از ترکیب دو اصل بریده و حلقوی ایجاد می‌شوند. در بافت‌های سنتی و دستی این بافت محبوبیت زیادی دارد و فرش یا قالی که به این نحو بافته می‌شود قیمت گران‌تری دارد. در بعضی از تابلوفرش‌ها نیز خواب ترکیبی به کار رفته است که بیانگر ویژگی‌های مثبت آن است.

خواب اریب یا کچ 

در برخی از مواقع خواب فرش از چپ به راست است که در واقع برعکس مدل‌های معمولی می‌باشد. در این حالت خاص این خواب را اریب یا کج می‌نامند که کاربردهی بسیاری دارد. از آن‌جایی که بافتن فرش در مدل‌های متقارن و نا‌متقارن انجام می شود نوع خواب‌های اریب در این نوع بافت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. در بعضی از مواقع خواب قالی از پایین به بالا بوده که این مدل نیز برعکس نوع معمولی است که از پایین به بالا می‌باشند.

تاثیر نخ خواب در انتخاب قالی

تاثیر نخ خواب در انتخاب قالی

در انتخاب فرش مناسبی برای مکان‌های مختلف به خصوص اتاق مهمان و فرش کودک باید به موارد مهمی دقت کنیم. هر فرشی که خریداری می‌کنیم باید با المان‌های خانه مرتبط بوده و از همه مهم‌تر باید نخ خواب مناسبی برخوردار باشد. اگر تمامی این موارد رعایت گردد محصول  از نظر کیفی صلاحیت خرید پیدا می‌کند. تاثیر نخ خواب در انتخاب قالی مسئله مهمی است که باید به آن به دید تخصصی نگاه کنیم زیرا این موضوع در عمر قالی نقش اساسی دارد. نخ خواب یا همان پرز یا تار و پودی که در قالی استفاده می‌شود از انواع متنوعی تشکیل می‌گردد که ملاک مهمی در انتخاب فرش هستند.

برای خرید فرش به نوع نخ خواب آن باید توجه شود زیرا ملاک اصلی در تعیین مرغوبیت قالی نوع خواب آن است. برای خرید محصولی را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به نوعی در برابر سایش یا رفت و آمد بالا، شست و شوی زیاد و در مواجهه با لکه برهای مختلف مقاومت خوبی از خود نشان بدهد. اگر برای محیط‌های پر رفت و آمد فرش را تهیه می‌کنید بهتر است نوع خواب قالی معمولی یا عمودی را در نظر داشته باشید.در این حالت محصول مورد نظر را بهتر می‌توان شست و شو یا جارو زد و کار برای افراد آسان‌تر می‌شود. اما مدل‌های خواب اریب یا حلقوی مناسب برای تزئین و اتاق مهمان می‌باشد که با طرح‌های‌ شیک و به روزی در بازار دیده می‌شود. علاوه بر نخ خواب می‌توانیم به مواردی همچون رنگ، ابعاد، جنس و نقشه ای که با آن بافته شده است نیز توجه نماییم.

جمع بندی از انواع خواب قالی

ما در این مقاله به خوبی در مورد خواب قالی و انواع نخ خواب اطلاعات پیدا کردیم. سپس یاد گرفتیم که پرزهای فرش که به صورت‌های مختلفی از جمله اریب یا عمودی بر روی قالی دیده می‌شود خواب فرش نامیده می‌گردد. معمولا افراد بسیار کمی در جامعه ما در این مورد اطلاع دارند که به همین علت در هنگام خرید فرش دچار سردرگمی می‌شوند. در این مطلب همه آن چیزی که باید درباره خواب می‌دانستید به شما گفته شد. اگر می‌خواهید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید حتماً از کارشناسان این حوزه نهایت استفاده را ببرید. انجام مشورت با افراد متخصص شما را برای یک خرید عالی راهنمایی می‌کند.