معیارهای درجه بندی فرش ماشینی

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

هر فرشی با توجه به نوع بافت، الیاف، تراکم، رجشمار، نقشه بافت و نوع شیرازه یا خواب آن دارای درجه بندی‌های متفاوتی می‌باشد. با تکیه بر موارد گفته شده می‌توانید نوع فرش خود را انتخاب نمایید.

معیارهای درجه بندی فرش ماشینی

فرش از اساسی‌ترین نیازهای هر خانه‌ای می‌باشد که هر کسی دوست دارد بهترین نوع آن را برای خانه خود خریداری کند. در این راستا برای خرید فرش به معیارهای درجه بندی آن توجه زیادی می‌کنند. اغلب مردم به فکر خرید فرشی درجه یک و اعلا با طول عمر زیاد در ابعاد مناسبی هستند پس در ادامه با ما همراه شوید.

 درجه بندی‌های متفاوت فرش‌های ماشینی

همان‌طور که در بخش قبلی نیز گفتیم هر فرشی دارای معیارهای متفاوتی است که کیفیت آن را نشان می‌دهد. درجه بندی‌های که برای فرش‌های ماشینی در نظر گرفته شده اغلب تا درجه پنج می‌باشد که ما در این مطالب به خوبی تمام آن‌ها را شرح می‌دهیم. برای خرید فرش با توجه به درجه بندی که عنوان می‌کنیم می‌توانید مدل و طرح خود را انتخاب کنید. رتبه بندی‌هایی که هر مدل از این کالا دارند را باید به طور جدی کنکاش کرد زیرا از مهم‌ترین معیارها برای خرید یک نمونه درخور و شیک می‌باشد.

1. فرش درجه یک ماشینی

این نوع فرش بدون هیچ عیب و نقصی بافته شده است و اگر تمام ابعاد آن را در نظر داشته باشید، کوچک‌ترین خطایی را در تولید و بافت آن نخواهید دید. برخی از ویژگی‌های فرش درجه یک ماشینی را در زیر بیان می‌کنیم.

•    بافت منظم و طبق نقشه
•    قیچی و برش خوردن استاندارد
•    شیرازه متصل و منفصل مناسب
•    عدم قلاب‌خوردگی بر پشت فرش
•    داشتن سطح هموار
•    خواب مناسب و باکیفیت
•    الیاف مقاوم بدون رنگ‌پریدگی

تراکم بالایی که این نوع فرش‌ها دارند نیز از مهم‌ترین معیار برای انتخاب این نوع از محصول است. با توجه به کیفیت بالای این نوع فرش، بیشتر افراد برای تهیه آن از راه‌های مختلف اقدام می‌کنند.

فرش ماشینی درجه یک

2. فرش درجه دو

این نوع فرش شباهت خیلی زیادی به فرش درجه یک دارد و به نوعی تنها تفاوت آن میزان ناچیزی از خطا در حین بافت است که تنها افراد متخصص قادر به تشخیص آن می‌باشند. در این نوع فرش به ندرت می‌توان تغییر ارتفاع پرزها را حس نمود یا در برخی از مواقع نقشه‌های بافته شده دارای چند اشتباه جزئی می‌باشد. با توجه به معیارهای که گفته شده می‌توان گفت فرش درجه دو میزان کیفیت درخوری دارد و مناسب برای خرید همگان است. میزان تراکم این نوع فرش‌ها نسبت به درجه بندی‌های پایین‌تر بیشتر می‌باشد.

3. فرش درجه سوم

نوع دیگری از درجه بندی‌های که برای این کالا می‌توان در نظر گرفت فرش درجه سه است. این نوع فرش‌ها از نظر تراکمی با نوع اول و دوم تفاوت چشم‌گیری دارند. هنگامی که بر روی این فرش دست می‌کشید می‌توانید ضخامت آن را حس کنید که به چه میزان با درجه‌بندی‌های بالاتر خود متفاوت می‌باشد. در این نوع درجه ممکن است یک رج فرش پاره شده باشد. اشتباه در نوع بافت و نقشه در این درجه بندی بیشتر از درجه‌های گفته شده ملموس است. با توجه به استانداردهای مناسب طول و عرض آن‌ها تا 35 درصد اختلاف دارد که در ظاهر فرش به خوبی ملموس می‌باشد.

4. فرش درجه چهارم

مسلما هر چه درجه فرش پایین‌تر باشد بر روی کیفیت آن نیز اثر می‌گذارد. برای اینکه این نوع درجه بندی را بهتر بشناسید می‌توانیم به انواع پادری‌ها اشاره کنیم. در این نوع فرش‌ها به خوبی کیفیت و مواد استفاده شده را می‌توانید جستجو کنید. در این مدل از فرش‌ها مهم‌ترین چیزی که وجود دارد متفاوت بودن طول آن است که گاهی به بیست و پنج درصد نیز می‌رسد. این مدل از محصول در متراژ‌های مختلفی وجود دارد مثل 100 در 75 که یکی از رایج‌ترین مدل‌های پادری برای آشپزخانه یا سرویس‌های بهداشتی یا فرش‌های رارو می باشد.

5. فرش درجه پنجم

این نوع از فرش‌ها عمر مفیدی نخواهند داشت و طرفدار آن‌چنانی در بین مردم ندارند و اغلب این موارد را به عنوان ضایعات فرش ماشینی می‌نامند. در بافت این نوع می‌توانیم به اختلاف‌های عرضه تا پنج سانتیمتری نیز برسیم که در زیبایی و استاندارد بودن آن اثر مستقیم دارد. اشتباه در بافت، قلاب خوردگی یا یکسان نبودن پرزهای بافته شده از بارزترین ویژگی‌های فرش درجه پنجم می باشد. در این نوع از فرش ضخامت بسیار کم بوده و معمولا از الیافی برای بافت استفاده می شود که کیفیت مناسبی ندارند.

عوامل موثر در کیفیت فرش ماشینی

عوامل موثر در کیفیت فرش ماشینی

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین نیز گفتیم فرش‌های ماشینی دارای کیفیت‌های مختلفی می‌باشند که عوامل متعددی را در این باره نام بردیم اما در این بخش به پر اهمیت‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. از جمله عوامل کیفی که بهتر است در مورد آن صحبت کنیم تراکم فرش‌های ماشینی است هرچه تراکم فرشی بالاتر باشد کیفیت آن به مراتب بهتر می‌باشد. ضخامت این مدل از فرش با تراکم مناسب بالا بوده و برای پاخوردگی عالی است. هر چه میزان کیفیت فرش بالاتر باشد قیمت خرید آن نیز افزایش می‌یابد پس بهتر است با هزینه بالا مدل درخوری را بخرید که تا سال‌ها از خرید فرش مبری باشید.

نوع نخی که در این بافت‌ها استفاده می شود اهمیت زیادی دارد و مدل‌های باکیفیت از فرش‌های ماشینی از بهترین نوع نخ برای بافت استفاده شده است. این نوع از نخ‌های فرش می تواند به صورت طبیعی یا مصنوعی باشد که هر کدام خصوصیت مختص به خود را دارد. نخ‌های که در بهترین نوع این کالا استفاده می‌شود بدون هیچ پرز رفتگی همراه می‌باشد. برای خرید یک نمونه مناسب از فرش بهتر است به این مواردی که گفته شد دقت کنید چون این عوامل می‌توانند بهترین انتخاب را برای شما رقم بزنند. فرش بخشی از نیازهای اولیه هر خانه‌ای است پس در خرید آن کوشا باشید.

نتیجه گیری از درجه بندی فرش ماشینی

ما در این مقاله تمام سعیمان بر این بود که معیارهای مهم در درجه بندی فرش را به خوبی بیان کنیم تا در انتخاب بهترین فرش ماشینی آن‌ها را به کار ببرید. به طور کلی با تکیه بر این اطلاعات یک انتخاب درجه یک را خواهید داشت. فرش ماشینی را در پنج درجه تقسیم کردیم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و در قیمت‌های مختلفی موجود می‌باشند. شما می‌توانید با توجه به میزان بودجه‌ای که در نظر دارید مدل مناسبی از فرش را خریداری کنید.