فرش چند شانه بخریم؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۰۳ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در ادامه این مقاله به طور کامل در مورد انواع شانه‌های فرش صحبت می‌کنیم تا به شناخت بهتری از این کالا برسید و خریدی لذت بخش‌تر را تجریه کنید.

فرش چند شانه بخریم؟

از بهترین زیراندازهای که به صورت عمده در کشور تولید می‌شود فرش است که انواع متفاوتی را شامل می‌گردد. این محصول دارای شانه‌های مختلفی بوده که بیانگر کیفیت فرش می‌باشد. حتما برای خرید این کالا به مواردی همچون چند شانه بودن آن فکر می‌کنید. بهتر است فرشی را خریداری کنید که دارای شانه‌های زیادی باشد زیرا این نوع کالا دارای ضخامتی مناسب بوده و نرمی و لطافت بهتری نسبت به فرش‌های با شانه‌ کمتر دارد.

انواع شانه‌های فرش را بشناسید.

وقتی به حوزه فرش بافی مراجعه می‌کنیم با اصطلاحات زیادی مواجهه می‌شویم که یکی از مهم‌ترین آنها که در کیفیت و زیبایی فرش نقش موثری دارد شانه می‌باشد. برای اینکه با این واژه بهتر آشنا شوید ابتدا آن را به طور کامل توضیح می‌دهیم. هر فرش از تعداد گره‌های عرضی و طولی تولید می‌شود که به تعداد گره‌های که در یک متر عرضی یک فرش قرار دارند شانه می‌گویند. برخی از افراد شانه را با تراکم اشتباه می‌گیرند اما این را باید بدانند که به تعداد گره‌های که در یک متر طولی یا عمودی قرار دارد تراکم گفته می‌شود. با ما همراه باشید تا انواع شانه‌های فرش را بشناسید و در انتخاب آن مصمم شوید.

فرش ماشینی 500 شانه 

یکی از فرش‌های پر مصرف در بین مردم مدل 500 شانه می باشد زیرا از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر شانه های فرش به فروش می رسد. در این نوع از فرش تعداد تراکم نیز کم می باشد و معمولاً بین 500 تا 1000 است. این نمونه در هر یک متر عرضی آن تعداد 500 گره را دارد. از نظر ظرافت نمی‌تواند با مدل‌های که دارای شانه‌های زیاد هستند رقابت کند. تقاضا برای خرید این نوع از فرش را در بین مردم را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا قیمتی ارزان‌تر از مدل‌های دیگر با شانه‌های بالا دارد.

فرش ماشینی 700 شانه

یکی از نمونه‌های مردم پسند از فرش‌های موجود در کشور که در کارخانه‌های بزرگ تولید فرش به صورت انبوهی در متراژهای متنوعی بافته می‌شود نوع 700 شانه می‌باشد. این مدل نیز همانند بقیه شانه‌های فرش دارای تراکم‌های مختلفی چون 1500 یا 2000 است. در هر یک متر عرضی آن 700 گره وجود دارد که هر چقدر تعداد گره‌های موجود در یک متر بیشتر باشد نقشه‌های به وجود آمده بر روی آن بهتر جلوه می‌کند. در مکان‌های عمومی همچون حسینیه‌ها یا مساجد می‌توانید مدل‌های متنوعی از این فرش 700 شانه را ببینید.

انواع شانه فر ش

فرش ماشینی 1000 شانه

فرش 1000 شانه از تراکم خیلی بالایی برخوردار است که از 1500 تا 2500 در برخی از مواقع تا 3000 متغیر می‌باشد که در تعداد گره‌های 1000 عدد در یک متر عرضی است. این نمونه از فرش بسیار زیبا و لوکس طراحی می‌شود و نقشه‌های که در این نوع بافت وجود دارند از هر حیث پسندیده می‌باشد. فرش 1000 شانه بیشتر برای جهیزیه خریداری می‌شود و به این علت که از الیاف مرغوب و ظریف بافته شده است و داشتن پرزهای زیاد از نرمی و ظرافت متفاوت‌تری از نوع شانه‌های کمتردارد.

فرش ماشینی 1200 شانه 

بهترین نمونه از فرش‌های که در ایران تولید می‌شود فرش‌های هستند که با گره‌های فراوانی بافته می‌شوند. این نوع از فرش دارای 1200 گره در هر یک متر عرضی است که در نوع خود بی نظیر هستند. قابلیت استفاده از این فرش بالغ بر دو دهه است و قابلیت پا خوردگی در آن بسیار بالا می‌باشد. اگر به دنبال بهترین فرش برای زیر پای خود و جهیزیه خود می‌باشید بهترین انتخاب فرش 1200 شانه است زیرا با ظرافتی که دارد زیباترین حس را برای شما در هنگام قدم زدن بر روی فرش ایجاد می‌کند.

چگونه شانه فرش ماشینی را تشخیص دهیم؟

فرش از لوازم ضروری است که با خرید یک نمونه از آن تا مدت‌ها دیگر نیازی به خرید مدل جدیدتری ندارید پس در انتخاب آن سعی کنید نکات محوری را در نظر بگیرید. یکی از عوامل اصلی که در اینباره وجود دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای نمود دانستن میزان شانه فرش می باشد. اما برای اینکه شانه فرش را تشخیص دهیم باید به مواردی دقت کنیم که بسیار ساده بوده و هر فردی با کمی دقت می‌تواند این کار را انجام دهد. در موقع خرید می‌توانید با کمی دقت انتخابی درست و مناسب را داشته باشید. با مواردی که برای شما اعلام می‌کنیم به درستی شانه را تشخیص خواهید داد.

چگونه شانه فرش ماشینی را تشخیص دهیم؟

روش محاسبه شانه فرش

یکی از روش‌های متداول برای تشخیص این امر شمارش گره‌ها می باشد. به این صورت که یک سانت از عرض فرش را اندازه بزنید و تنها تعداد گره‌های موجود در این یک سانت را بشمارید. اگر تعداد گره‌های موجود در این یک سانت هفت عدد بود شانه فرش شما 700 است. بنابراین تعداد گره‌های در یک سانت را ضرب به 100 می‌کنید و به راحتی شانه فرش را تشخیص می‌دهید. یک راه دیگری که می توانید به آن تکیه کنید این است که به طرح و نرم و ظرافت فرش دقت کنید هرچه ظرافت بیشتر باشد شانه فرش نیز بالاتر خواهد بود.

ولی به طور کلی فروشنده تمام اطلاعات لازم را برای شما اعلام می‌کند وقتی فرش را از یک فروشنده معتبری بخرید از این حیث خاطری آسوده خواهید داشت. حتی بر روی فرش برچسب یا اتیکتی وجود دارد که این اطلاعات به خوبی بر روی آن بیان شده است. با تکیه بر روی این موارد نیز می‌توانید به درستی برای خرید فرش تصمیم بگیرید. انواع این محصول را با قیمت‌های مختلفی می‌توانید ببینید که خود قیمت نیز نشان دهنده اصلی شانه هر نوعی از فرش می‌باشد. هر چه قیمت فرش بالاتر باشد مسلما با کیفیت بالاتری به فروش می‌رسد.

سخن نهایی در رابطه با فرش چند شانه بخریم؟ 

از ملاک‌های مهمی که در خرید فرش باید به آن دقت نمود شانه فرش می‌باشد. هرچه شانه فرش بیشتر باشد خرید آن عاقلانه‌تر خواهد بود. اگر به دنبال خرید فرشی با طول عمر بالایی هستید می‌توانید مدل‌های را با شانه بالا انتخاب کنید. ما در این مقاله در مورد انواع شانه فرش صحبت کردیم و به خوبی در مورد خصوصیات و حتی تراکم انواع فرش نیز سخن به میان آوردیم. امید است بتوانید یک انتخاب درست و درخوری را برای خرید فرش مورد نظر خود داشته باشید.