فرش نقش برجسته یا برجسته بافی چیست؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ما در این مقاله تمامی ویژگی‌های فرش‌ گل برجسته را به صورت واضح بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید تا با برجسته‌بافی و تاثیر آن به خوبی آشنا گردید.

فرش نقش برجسته یا برجسته بافی چیست؟

تنوع در بافت فرش در کشورمان بسیار بالا بوده و در چندین دهه اخیر به اوج خود رسیده است. یکی از نمونه‌های زیبا و لوکسی که امروزی در کارخانه‌جات بزرگ فرش‌های ماشینی تولید شده فرش نقش برجسته می‌باشد. فرش نقش برجسته را با نام برجسته بافی نیز می‌شناسند که در نوع خود بی نظیر بوده و مورد توجه افراد خوش سلیقه است.

تولید فرش برجسته یا برجسته بافی

فرش برجسته به نوعی از فرش گفته می‌شود که پرزهای موجود در آن کوتاه و بلند باشند. در تولید فرش‌های ایرانی به این مسئله به خوبی توجه شده است که کالایی را تولید کنند و به مشتری ارائه نمایند که زیبا و با کیفیت باشد و بر همین اساس شروع به تولید فرش‌های برجسته نموده اند. بافت این نوع فرش‌ها با مدل‌های معمولی آن تمایز آن‌چنانی ندارد فقط الیافی که در این نوع از فرش به کار می‌رود کمی متفاوت می‌باشد. این الیاف برای اینکه قابلیت متمایز و برجسته بودن را دارند در این نوع از بافت به کار می‌روند. بعد از آنکه بافت فرش به کلی تمام شد و برش خورده شد وارد مرحله بعدی می‌گردد که در این بخش برجسته سازی شروع می‌شود.

برای برجسته کردن یک فرش به مرحله اتوکشی یا حرارت دادن نیاز است. در نوبت برجسته سازی فرش، الیاف مخصوصی که در این نوع بافت به کار رفته‌اند با ایجاد حرارتی که به آنان وارد می‌شود به خوبی برجسته خواهند شد. برای اینکار کاربر از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کند و دقت و ظرافت در این کار لازم است تا کاری بدون عیب و نقصی تولید شود. این نوع از فرش‌ها در ابعاد‌های متنوعی موجود هستند که بزرگ‌ترین آن‌ها فرش‌های دوازده متری بوده است. در تولید این نوع از این محصول هیچ محدودیتی در ابعاد فرش وجود ندارد. فرش برجسته به فرش‌های سه بعدی نیز معروف است.

از ویژگی‌های فرش برجسته چه می‌دانید؟

فرش‌های برجسته در بین عروس خانم‌ها محبوبیت زیادی دارد و بیشتر به خرید این مدل علاقه دارند که به میزان زیادی از این فرش‌ها برای جهیزیه خرید می‌شود. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که این محصول دارد در بین دیگر فرش‌ها متمایز شده است. در این بخش ویژگی‌های مختلفی این فرش را بیان می‌کنیم تا به شناختی کامل در مورد این کالا برسیم. در تولید این فرش از انواع رنگ‌های شاد و تیره استفاده شده است و تضاد رنگی که در این کالا دیده می‌شود جالب و دوست داشتنی می‌باشد. به نوعی می توان گفت که این نمونه از فرش نسل جدید و مدرنی است که به کمک دستگاه‌های مخصوص به بازار آمده‌اند.

ویژگی های فرش نقش برجسته

الیاف مخصوص

همان‌طور که در بخش‌های پیشین اشاره نمودیم نوع الیافی که در تولید این کالا به کار رفته است کمی متغیر می‌باشد. این نوع از نخ‌های تولید شده دارای طیف رنگی فوق‌العاده‌ای بوده و دست بافنده در انتخاب رنگ و ایجاد نقش‌های مختلف آزاد می‌باشد. این الیاف در برابر پا خوردگی زیاد خراب نمی‌شوند اما در برخی از فرش‌ها می‌بینیم که به دلیل استفاده نکردن از این الیاف بعد از مدتی فرش سفت شده و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. راحتی شست و شو فرش دادن نیز از امتیاز‌های مهم برای این کالا بوده و فرد به دلیل وزن مناسبی که این فرش دارد می‌تواند آن را به راحتی جابه جا کند و بشویید. عدم رنگ پریدگی الیاف بر اثر نور مستقیم خورشید و یا بر اثر شست و شوی زیاد از ویژگی‌های مهم این فرش است.

لوکس بودن فرش نقش برجسته

انسان به طور ذاتی گرایش زیادی به زیبایی دارد به همین سبب گرایش بالایی نسبت به فرش‌های گل برجسته دارد این مسئله را می‌توان در میزان بالای خرید این کالا به خوبی مشاهده نمود. اغلب این فرش‌ها را در اتاق‌های مهمان به کار می‌برند زیرا لاکچری بودن این فرش برای این اتاق‌ها درخور است. تنوع در این نوع از محصول تنها برای اتاق مهمان محدود نمی‌شود بلکه مدل‌های مانند فرش کودک یا فرش آشپزخانه را نیز شامل می‌گردد. هر کدام از مدل‌های که در این مطلب نام بردیم از نظر زیبایی فوق‌العاده بوده و می‌توان آن را با مبل و پرده‌های اتاق ست نمود. اگر به فکر خرید یک مدل لاکچری زیبا برای خانه خود هستید این محصول را از یاد نبرید.

لوکس بودن فرش نقش برجسته

معایب فرش گل برجسته یا برجسته بافی

این مدل فرش اگرچه بسیار زیبا بوده و به المان‌های خانه زیبایی خاصی می‌بخشد اما در هنگام جارو زدن این فرش گاهی به مشکل بر‌می خوریم. به نوعی که نمی‌توان به خوبی زباله‌های ریخته شده را در بین گل‌های برجسته فرش جارو زد چون به نوعی در این نوع از بافت مخفی شده‌اند. اما این مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را حل نمود و یا به خاطر آن از خرید این کالا دلسرد شوید چاره کار آسان است. در دنیای مدرن که همه چیز ماشینی و الکترونیکی شده است کاری مشکل و بدون راه حل نیست. شما می‌توانید با جاروبرقی به آسانی هر نوع فرش گل برجسته را جارو زده و به راحتی از تمیز شدن آن آسوده خاطر شوید.

حتی می‌توان با یک تکان دادن ساده فرش تمام کثیفی یا خرده ریزی که در بین برجستگی‌های فرش مخفی شده‌اند را جدا نمود و در نهایت با یک بار جارو کشیدن فرش را به خوبی تمیز کرد. در هنگام شستن فرش نیز می‌توان با انواع فرچه آن را بدون هیچ دردسری شست. بنابراین با توجه به مواردی که گفته شد نمی‌توان گفت که فرش برجسته دارای معایبی بزرگ است فقط کمی دقت و حوصله لازم می‌باشد تا به سادگی این‌گونه مسائل را حل نمود. 

سخن آخر در رابطه با فرش نقش برجسته

با توجه به اینکه تنوع فرش در بازار روز بسیار عالی است خریداران به سادگی می‌توانند از هر نوع مدلی که می‌خواهند خریداری کنند. تولیدکنندگان در این عرصه به خوبی به سلایق مختلف توجه نموده‌اند و با رنگ و ابعادهای متنوعی این کالا را تولید نموده‌اند. هدف از نوشتن این مقاله آشنایی مخاطب با ویژگی‌های عالی فرش‌های گل برجسته بود که به طور کامل آن را شرح دادیم. با توجه به موارد گفته شده می‌توانید یک نمونه عالی از این محصول را تهیه کنید.