محافظ ریشه فرش چیست و چه مزیتی دارد؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با سالم ماندن ریشه‌های دو طرف فرش عمر این کالا به چندین سال افزایش می‌یابد. پس به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید.

محافظ ریشه فرش چیست و چه مزیتی دارد؟

یکی از قسمت‌های مهمی که در فرش وجود دارد و عامل اصلی در کیفیت این محصول می‌باشد ریشه فرش است. به نخ‌های که در دو طرف عرضی فرش موجود می‌باشد ریشه فرش می‌گویند که برای سالم ماندن آنها از محافظ فرش استفاده می‌شود. با توضیحاتی که در این بخش بیان نمودیم دانستیم که محافظ ریشه فرش چیست و چه مزیتی در استفاده کردن از آن وجود دارد.

مزیت استفاده از محافظ ریشه فرش چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم ریشه از بخش‌های اساسی یک فرش می‌باشد به طوری که در دوام و کیفیت آن نقش مهمی دارد و برای حفظ آن به خاطر پیشگیری از حوادث مختلفی می‌توان از انواع محافظ استفاده نمود. در این بخش به چهار علت و مزیت مهمی که برای استفاده کردن از این کالا می‌توان نام برد اشاره می‌کنیم. حتما بعد از خواندن این مطلب مصمم به خرید این کالا و به کار بردن آن می‌شوید.

1.مقاومت در برابر آسیب فیزیکی

در برخی از مواقع شاهد این موضوع هستیم که با کنده شدن یا پاره شدن یک تار از این ریشه قسمتی از فرش نیز پاره می‌شود یا از کیفیت فرش به طور کلی کاسته می‌گردد. یکی از راه‌های آسان برای جلوگیری از دیدن چنین صحنه‌های استفاده کردن از محافظ فرش می‌باشد. بنابراین مهم‌ترین مزیت استفاده از این کالا در امان ماندن ریشه فرش از هرگونه آسیب یا برخورد با اجسام تیز برنده است. حتی دیده شده است که حیوانات موزی همچون موش ریشه‌های فرش را می‌جوند و باعث پاره شدن بخشی از فرش می‌شوند.‌

2. حفظ رنگ اولیه ریشه فرش

 اغلب فرش‌ها دارای ریشه‌های به رنگ سفید هستند که به مرور زمان دچار بی رنگی یا زرد شدن می‌شوند. در چنین مواقعی حتی با شوینده‌های خیلی قوی نیز به شکل و رنگ اولیه خود بر نمی‌گردند. برای اینکه از زرد شدن و کثیفی این بخش جلوگیری شود بهترین راه خرید محافظ ریشه فرش می‌باشد. این محافظ به خوبی تمام قسمت ریشه و بافت انتهای فرش که به گلیم فرش معروف است را نیز در بر‌می‌گیرد و مانع از کثیف شدن ریشه فرش می‌گردد. برخی از افراد برای این کار از چسب های بزرگ پنج سانتی استفاده می‌کنند اما چسب کارایی مناسبی برای این گزینه ندارد. در صورتی که ریشه فرشتان تغییر رنگ داده، راهکارهای سفید کردن ریشه فرش را از یاد نبرید.

حفظ رنگ اولیه ریشه فرش

3. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

هزینه‌های که بابت ترمیم ریشه‌های فرش باید پرداخت نمود سرسام آور است که اگر ترمیم نشود به مرور زمان باعث پارگی زیاد فرش می‌شود و خسارت جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند. اما با استفاده از این نوع محافظ فرش می‌توانیم از هزینه‌های اضافی که برای ترمیم فرش باید پرداخت شود جلوگیری کنیم. یکی از مزیت‌های مهم استفاده از این کالا نصب آسان با مدت زمان بسیار پایین می‌باشد شما در مدت زمان بیست الی بیست و پنج دقیقه می‌توانید این کار را انجام دهید. این مورد را می‌توان از برترین ویژگی‌های این محافظ ریشه فرش نام برد.

4. ضدرطوبت و پوسیدگی

 دیده شدن انواع پرز و ریشه فرش در اتاق صحنه ناراحت‌کننده‌ای است چون فرش‌ها اغلب قیمت بالایی دارند و ممکن است ریشه آن‌ها خراب شود. اما با تولید انواع مختلفی از این کاورها دیگر نیازی به نگرانی در مورد این صحنه وجود ندارد. تولید‌کننده این کالا را به نوعی طراحی کرده که با هر نوع فرشی مطابقت کند. همچنین با کیفیت بودن محافظ به طوری است که بر اثر پا خوردگی از روی فرش کنده نمی‌شود و حتی از نفوذ آب به لایه های درونی فرش جلوگیری می‌کند. عدم پوسیدگی ریشه فرش به خاطر نمناک بودن دلیل مهمی برای استفاده از این کالا است.

روش استفاده کردن از انواع محافظ ریشه فرش

استفاده کردن از محافظ ریشه یا بهتر است بگوییم کاور ریشه بسیار آسان بوده و نیاز به هیچ فرد متخصص یا باتجربه‌ای ندارد و هر فردی می‌تواند در داخل منزل این کار را انجام دهد. برای این کار به مواردی باید توجه نمود که ابتدا باید به سایز و ابعاد فرش خود فکر کنید. متناسب با عرض فرش که یک متری، دو متری یا سه متری می‌باشد این کاور را خریداری کنید. در این صورت بهترین نوع کاور را انتخاب نموده‌اید چون در حالت بزرگ یا کوچک بودن نمی‌توان به درستی عملیات نصب کاور را انجام داد. معمولا این کاور شفاف بوده و از جنس پلاستیکی، توری یا جاجیم می‌باشد. 

روش استفاده کردن از انواع محافظ ریشه فرش

نصب محافظ نایلونی یا کاور

حالا نوبت آن رسیده که در چندین مرحله این کار را به درستی انجام دهید اول باید یک لبه از فرش را تا کنید تا ریشه فرش در زیر پنهان شود. اکنون قسمت رویی فرش را به طور کامل با کاور پوشش می‌دهید به این صورت که چسب بر روی کاور را کنده و به فرش نصب می‌کنید. بعد نوبت به طرف دیگر فرش می‌رسد باید ریشه‌ها را کاملا منظم نمایید به طوری که بر روی کاور یکنواخت قرار بگیرد. طرف دوم را به ترتیب ردیف اول که گفته شد اعمال می‌کنید و کاور را بر روی ریشه می‌چسبانید. به همین سادگی نصب محافظ انجام می‌شود.

نصب محافظ جاجیمی

یک از بهترین نوع از این کالا مدل جاجیم است که از دو مورد پلاستیکی و توری بهتر است و عمر طولانی‌تری نسبت به مدل‌های گفته شده دارد. علاوه بر اینکه عمر این نوع کاور بیشتر است باعث زیبایی و لوکس شدن فرش نیز می‌شود. نحوه نصب این محافظ نیز به گونه‌ای است که با نخ و سوزن جاجیم را به لبه‌های فرش می‌دوزیم. در این نوع دوخت دیگر ریشه‌ها دیده نمی‌شوند و سالم می‌مانند. برای دوخت باید مراقب بود که لبه‌ها به درستی بر روی هم فیت شوند تا ناهماهنگی بر روی دوخت دیده نشود. با دوختی منظم و دقیق به طور مساوی ابتدا طرف زیری فرش را دوخته و بعد از آن طرف رویی فرش را می‌دوزیم.

نتیجه گیری از محافظ ریشه فرش

در این مقاله به طور کامل در مورد انواع محافظ، مزیت استفاده از آن و راه‌های آسان نصب بر روی فرش سخن گفتیم تا نیازی به تعویض ریشه فرش نداشته باشید. بنابراین برای حفظ این کالا برای جلوگیری از خراب شدن یا پارگی ریشه فرش بهتر است از مدل‌های متنوعی از این کالا استفاده نمایید. نکته مهم و اساسی اینکه با هزینه خیلی کمی می‌توانید این کالا را در سایز و اندازه‌های متفاوتی و جنس‌های مختلفی خریداری کنید ولی در عوض از هزینه‌های زیادی که ممکن بود به وجود آید جلوگیری می‌کنید.‌َ


مطالب مرتبط