تاثیر نفوذ آب در فرش و روش‌های حل آن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در ادامه به خوبی با تاثیر آب در بافت فرش آشنا می شویم و راهبردهای لازم برای حل مسئله را شرح می‌دهیم.

تاثیر نفوذ آب در فرش و روش‌های حل آن

برای سالم ماندن یک فرش باید موارد زیادی را رعایت نمود و عوامل مضر را تا جایی که ممکن است از بین برد تا طول عمر فرش افزایش یابد. رطوبت قاتل خاموش هر فرشی است که اگر به آن دقت نشود می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به فرش وارد کند. معمولاً برای اینکه فرش نم‌دار نشود از موکت یا سایر موارد مشابه استفاده می‌کنند. البته در بعضی از شرایط ممکن است که رطوبت وارد فرش شده باشد که باید برای رفع آن فکر مناسبی کرد.

وجود رطوبت در فرش چه آسیب‌هایی دارد؟

همان‌گونه که اطلاع دارید فرش مجموعه‌ای به هم تنیده از الیاف است که همگی به یکدیگر گره خورده‌اند. ساختار یکپارچه و منسجم فرش می‌تواند توسط عوامل زیادی تخریب گردد که رطوبت از بزرگ‌ترین آن‌ها محسوب می‌گردد. اگر شخص بلافاصله بعد از مرطوب شدن برای خشک کردن فرش اقدام کند مشکل زیادی ایجاد نخواهد شد. در بعضی از موارد خود فرد نیز از وجود رطوبت بی اطلاع است زیرا در زیر فرش باقی می‌ماند و به مرور زمان به آن لطمه می‌زند. زمانی که آب به بافت فرش نفوذ می‌کند، پیوندهای بین اجزای دچار از هم گسیختگی می‌شود و ساختار اولیه آن برهم می‌خورد.

وجود نم یا رطوبت  باعث ایجاد بوی نم در فرش می‌گردد که می‌تواند کل فضای خانه را در بربگیرد. این بوی بد بسیار آزاردهنده است و افراد حاضر در خانه را اذیت خواهد کرد. علاوه بر این بوی بد پس از گذشت مدت زمان مشخصی فرش دچار پوسیدگی می‌شود و کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد. در نهایت به دلیل کاهش عمر مفید فرش فرد باید دوباره برای خرید فرش ماشینی برنامه‌ریزی کند که هزینه گزافی را برای او به همراه خواهد داشت. اگر مایلید که این مسائل دامن‌گیر شما نشود در ادامه با ما همراه باشید.

اگر آب به فر ش نفوذ کرد چه کنیم

اگر آب به فرشمان نفوذ کرد چه کنیم؟

در بسیاری از موارد کار از کار گذشته و حالا شما با یک فرش نم‌دار روبرو هستید که باید برای آن فکری بکنید. در این شرایط باید با سرعت به فکر خشک کردن فرش باشید و از راه‌های مختلف به این منظور بهره بگیرید. تا جایی که امکان دارد سعی کنید از آفتاب استفاده نکنید زیرا تابش نور فرابنفش خورشید در بلندمدت به بافت فرش آسیب خواهد زد. برای این که راحت‌تر این کار را به انجام برسانید کاربردی‌ترین متدها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. جریان هوا

هیچ چیزی مانند باد و جریان هوا نمی‌تواند در خشک کردن مؤثر باشد. خوشبختانه این روش هیچ هزینه‌ای ندارد و می‌توان به صورت رایگان از آن بهره برد. این روش به خصوص در روزهایی که باد می‌وزد بسیار مفید است و کار شما را آسان می‌کند. برای اینکه سطح تماس فرش با هوا بیشتر باشد، بهتر است که آن را در یک نقطه آویزان کنید. در این صورت جریان هوا به خوبی از بافت فرش عبور می‌کند و رطوبت موجود در آن را از بین می‌برد. اگر در شرایطی هستید که بهره‌گیری از هوای آزاد ممکن نیست، می‌توان از ابزارهایی مانند پنکه و فن کمک گرفت.

2. دستمال حوله‌ای

این روش فقط در صورتی جواب می‌دهد که محدوده خیس شده کم باشد. بعضی اوقات نوشیدنی‌هایی مانند آب،‌ نوشابه یا چای بر روی فرش می‌ریزند که باید بلافاصله آن‌ها را خشک کرد. دستمال حوله‌ای در این شرایط از بهترین گزینه‌های پیش رو می‌باشد که در مدت کوتاهی تمامی رطوبت را به خود جذب خواهد کرد. اگر ظرفیت جذب رطوبت دستمال پر شد و کاملاً‌ خیس گردید، از دستمال‌های جدید بهره ببرید تا کاملاً خشک گردد. برای اطمینان بیشتر به شما توصیه می‌شود که این محصول را بخرید و در خانه برای مواقع ضروری نگهداری نمایید. 

3. جارو برقی وکیوم دار

همان‌طور که می‌دانید جارو برقی ابزار پاک کردن فرش است و مدل‌های بسیاری دارد. بعضی از نمونه‌های این محصول مجهز به وکیوم هستند که نسبت به سایر موارد معمولی مجهزتر می‌باشند. شما می‌توانید با استفاده از جارو برقی وکیوم‌ دار آب ریخته شده بر روی فرش را به راحتی جمع‌آوری کنید. مراقب باشید که انجام این کار با جارو برقی معمولی ممکن نیست و احتمال آسیب جدی برای آن وجود خواهد داشت. این روش امکان اجرای سریع را دارد و در مدت زمان کوتاهی به هدف خود خواهید رسید.

جارو در هنگام نفوذ آب ذدر فرش

4. سشوار کردن

در بعضی از میزان آب موجود در فرش کم است و شما نمی‌توانید با روش‌های معمول آن را خشک کنید. در واقع بعضی از قطرات آب در داخل الیاف پنهان می‌شوند که برای خشک کردن آن‌ها باید برنامه‌ریزی لازم را انجام داد. همه ما می‌دانیم که سشوار یک وسیله برای آرایش مو می‌باشد ولی می‌توان در بعضی از شرایط خاص، به گونه‌ای متفاوت از آن استفاده کرد. برای انجام این کار ابتدا سشوار را روی دور تند و داغ قرار دهید و آن را به محل مورد نظر نزدیک کنید. این عمل را چند دقیقه‌ای ادامه دهید تا رطوبت کم کم بخار شده و فرش به حالت عادی خود برگردد.

5. اسفنج و پارچه

به طور کلی اسفنج قدرت بسیار زیادی در جذب آب دارد و آن را به سرعت به سمت خود می‌کشد. این روش زمانی جواب می‌دهد که حجم آب موجود در فرش زیاد باشد. استفاده از پارچه‌های معمولی نیز بر برخی موارد راهگشا خواهد بود. اسفنج بافت متخلخلی دارد که همین امر سبب ایجاد ظرفیت زیادی در داخل آن می‌گردد. اگر می‌خواهید میزان تاثیر این روش بیشتر باشد آن را چندین بار تکرار کنید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر در پارچه یا اسفنج اثری از رطوبت نبینید. 

نتیجه گیری از نفوذ آب و راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی فرش

هر یک از راهکارهای ارائه شده در زمان خاص خود بسیار مفید هستند و در حل مسئله رطوبت به شما کمک زیادی می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم بهترین روش‌ها را شرح دهیم تا شما راحت‌تر رطوبت فرش را خارج کنید. فراموش نکنید که نگهداری از فرش دارای اصول و قواعد خود است که اگر در آن‌ها کوتاهی کنید دچار ضرر خواهید شد. پس موارد گفته شده در این مقاله را به صورت ویژه تحلیل و بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را به کار ببندید. 


مطالب مرتبط