راهکارهای تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشوی کامل

راهکارهای تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشوی کامل

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر شما هم می‌خواهید فرش‌هایی تمیز داشته باشید اما نمی‌خواهید با شستن تمام آن عمر فرش را کوتاه کنید، این راهکارهای شستن فرش بدون نیاز به شستشوی کامل برای شماست!

راهکارهای تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستشوی کامل

همه خانم‌های خانه دار دوست دارند فرش‌های زیبا و تمیزی داشته باشند. با این حال شرایط شستشو با آب به صورت دائمی فراهم نیست و به معضلی برای خانم‌ها تبدیل شده است. همان‌طور که می‌دانید هر روزه احتمال کثیفی فرش وجود دارد و اگر بچه کوچک در خانه داشته باشید دردسرهای زیادی خواهید کشید. در این مقاله سعی می‌کنیم بهترین راهکارهای تمیز کردن فرش به صورت خشک را بیان کنیم تا با اطلاعات کامل و مفید کار تمیز کردن را به اتمام برسانید.

آن چه که باید درباره تمیز کردن فرش بدانید

اگر کسی وارد خانه شما شود، در نگاه اول فرش شما را می‌بیند که همین امر نشان‌دهنده اهمیت خاص آن است. اگر مهمانان زیادی در خانه شما رفت و آمد می‌کنند باید همواره وسایل خانه را مرتب نگه دارید. احتمال ایجاد لکه و آلودگی در این مراسم‌ها نیز بسیار زیاد است و شخص باید بلافاصله برای پاک کردن آن‌ها اقدام نماید. در حال حاضر مواد مختلفی برای از بین بردن لکه و کثیفی پیشنهاد می‌شوند که بعضی از آن‌ها طبیعی بوده و دسته‌ای دیگر شیمیایی هستند. در ادامه راهکارهای مناسبی ارائه خواهیم داد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرش خود را به صورت خشک تمیز و زیبا کنید.

1.جارو کشیدن منظم

جارو کشیدن بهترین روش برای پاک کردن فرش به صورت خشک است. البته اگر می‌خواهید میزان تاثیرگذاری این راه بالاتر برود حتماً باید یک برنامه منظم برای آن قرار داد. معمولاً بسیاری از آلودگی‌های ریز بر روی فرش می‌نشیند که اکثر آن‌ها به صورت چشمی دیده نمی‌شود. همین موارد خاص مانند گردوغبار به صورت آهسته وارد بافت فرش می‌شوند و پس از مدتی به آن آسیب جدی وارد می‌کنند. همچنین وجود غبار باعث از بین رفتن درخشندگی فرش می‌شود و آن‌ را به حالت مات در می‌آورد. استفاده مرتب از جارو برقی تمامی این مسائل را برطرف می‌سازد و ماندگاری فرش را تا جایی که امکان دارد افزایش می‌دهد.

جارو کشیدن منظم فرش

2. شامپو فرش

شامپو فرش محصولی است که به صورت اختصاصی برای شستشوی قالی و فرش تهیه می‌گردد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این محصول فقط برای شستشو با آب استفاده می‌شود در صورتی که به صورت خشک نیز قابل مصرف است. برای انجام پاک‌سازی در ابتدا باید محل مورد نظر جارو کشیده شود و آلودگی‌های فیزیکی از بین برود. سپس مقدار مشخصی از شامپو فرش در محل مشخص شده ریخته می‌شود و با کمک فرچه آن قسمت را پاک می‌کنند. پس از انجام کار می‌توان با یک دستمال تمیز خشک کردن را به انجام رساند و رطوبت کم موجود در فرش را جذب نمود. اگر در حال حاضر به شامپو فرش دسترسی ندارید، بهترین راه ممکن مصرف شامپو تخم مرغی با آب است که کارکرد مشابهی دارد.

3. نشاسته ذرت

خوشبختانه راه‌های برق انداختن فرش بدون نیاز به شستن زیاد است که در این بخش به استفاده از نشاسته ذرت اشاره می‌کنیم. برای انجام این کار در ابتدا نشاسته ذرت را با مقدار مشخصی نمک ترکیب کنید و آن را به خوبی مخلوط نمایید. پس از اینکه ترکیب آماده شد،‌ آن را به شکل یکدست و یکنواخت بر روی نواحی مختلف فرش بریزید و یک ساعت به خود زمان بدهید. فرمول شیمیایی نشاسته ذرت در طول این مدت تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی فرش می‌گذارد و باعث ایجاد درخشندگی در آن می‌گردد. در نهایت با کمک یک جارو برقی پودر روی فرش را جمع آوری کنید و در نهایت تاثیر معجزه‌آسای آن را با چشم خود مشاهده نمایید.

4. ترکیب سرکه، مایع ظرف‌شویی و آب

اگر می‌خواهید یک معجون شوینده قوی بسازید بدون شک این ترکیب می‌تواند شما را شگفت زده کند. البته به یاد داشته باشید که برای به دست آمدن بهترین نتیجه باید نسبت ترکیب مواد را رعایت نمایید. برای انجام کار در ابتدا یک لیوان آب را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید. بعد از این مرحله به اندازه یک چهارم قاشق چای‌خوری سرکه را آماده کرده و به آن اضافه نمایید. برای این کار سرکه‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود ولی سرکه سیب کارایی بالاتری دارد. در نهایت محلول به دست آمده را بر روی لکه بریزید و پس از برس‌کاری آن را خشک نمایید.

5. برف و یخ

احتمالاً شما هم با شنیدن نام برف و یخ تعجب کرده باشید! ولی این ایده کاملاً واقعی و قابل اجراست و بارها استفاده شده است. همان‌طور که احتمالاً متوجه شدید این روش مخصوص فصل زمستان است و در این زمان می‌توان آن را عملی کرد. در ابتدا فرش را در حیاط پهن کنید و به آن مهلت دهید تا به خوبی سرد شود. بعد از این موضوع برف به شکل یکسان بر روی فرش پخش کنید و چند دقیقه‌ای منتظر بمانید. در طول این مدت برف آلودگی موجود در فرش را به خود جذب می‌کند و شما با تغییر رنگ برف آن را متوجه خواهید شد. از آنجایی که فرش سریعاً آب می‌شود پس از گذشت چند دقیقه برف را از روی فرش پارو کنید. در نهایت اجازه دهید فرش حدود 1 ساعت در بیرون بماند تا اگر رطوبتی در خود دارد بخار شود.

تمیز کردن فرش با یخ و برف

6. سودا (سدیم هیدروکسید)

سودا یا همان سود پرک یک ماده شیمیایی معروف در صنعت است که کاربردهای فراوانی دارد. فرمول شیمیایی این ماده NaoH  می‌باشد که نشان‌دهنده قلیایی بودن آن است. اکثر شوینده‌هایی که در بازار وجود دارند نیز خاصیت قلیایی یا بازی دارند و به همین علت سدیم هیدروکسید نیز دارای اثری مشابه است. اکثر لکه‌هایی که بر روی فرش ایجاد می‌گردد از جنس چربی است. این آلودگی‌ها اکثراً حالت اسیدی دارند و به همین علت در صورت به کار بردن سودا به راحتی پاک می‌شوند. اگر به مقدار کافی سود پرک در اختیار دارید آن را در محل آلودگی بریزید و پس از چند دقیقه به کمک دستمال آن را پاک کنید. اگر خشک‌سازی به صورت کامل انجام نشد از مواردی مثل دستمال خشک یا اتو کمک بگیرید.

جمع بندی راهکارهای تمیز کردن فرش بدون نیاز به شستن

با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی امروزی امکان شستشوی فرش برای همه میسر نخواهد بود. در این مقاله بهترین متدهای پاک کردن فرش بدون خیس شدن را بررسی کردیم. هر یک از این راه‌ها مزیت‌های مخصوص به خود را دارند که شما باید بر اساس شرایط یکی را انتخاب کنید. در ابتدا به وسایلی که در خانه دارید نگاهی بیندازید و سپس روش مورد نظر را به کار ببندید.


مطالب مرتبط