فرش پلی استر چیست و چه مزایایی دارد؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۰۲ تیر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پلی استر یک ماده ساخته شده به دست انسان است و چیزی حدود صد سال از عرضه آن می‌گذرد. برای اینکه اطلاعات جامع‌تری در مورد فرش پلی استر به دست آورید، ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

فرش پلی استر چیست و چه مزایایی دارد؟

فرش پلی استر یک نمونه خاص و منحصر به فرد از فرش‌های ماشینی است که تنوع زیادی دارد. این فرش‌ها با الیاف پلی استر تولید می‌شوند و به صورت ویژه برای تولید ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مزیت این فرش‌ها قیمت مناسب آنان است به طوری که افراد با درآمد پایین نیز می‌توانند آن را تهیه کنند.

مشخصات کلی فرش پلی استر

این فرش نسبت به سایر الیاف عمر مفید کمتری دارد و به همین علت قیمت آن ارزان‌تر است. طول عمر فرش پلی استر بین پنج تا ده سال است و برای مصارف کوتاه‌مدت پیشنهاد می‌شود. در حال حاضر مواد مختلفی در داخل این فرش‌ها استفاده می‌شود تا دوام و ماندگاری آن را افزایش دهد. پلی استر رنگ‌پذیری فوق‌العاده‌ بالایی دارد و رنگ به خوبی در داخل بافت آن نفوذ پیدا می‌کند. خاصیت درخشش در این ماده بسیار زیاد است و این فرش‌ها حالت درخشانی دارند و برق می‌زنند. نرمی و لطافت از مشخصات دیگر پلی استر است که همین امر باعث شده تولیدکنندگان فرش از آن به عنوان ماده اولیه مناسب استفاده کنند.

معمولاً در اکثر فرش‌های نو مشکلی مثل پرز دادن به وضوح دیده می‌شود. این پرز‌ها بسیار ریز هستند و ممکن است در هوا پراکنده شوند. اگر میزان پرزدهی زیاد باشد می‌تواند انواع حساسیت‌ها را برای افراد خانواده به وجود بیاورد که باید از آن جلوگیری کرد. خوشبختانه فرش پلی استر بدون پرز است و از این لحاظ هیچ نگرانی به خود راه ندهید. میزان گرمای تولید شده توسط فرش پلی استر نیز مناسب بوده و فرد بعد از نشستن بر روی آن احساس آرامش زیادی خواهد کرد. این فرش با پوست کودکان نیز سازگاری دارد و از لحاظ سلامتی در بالاترین کیفیت ممکن قرار می‌گیرد و امکان حساسیت به فرش ماشینی را از بین می‌برد.

آن چه که درباره فرش پلی استر نمی‌دانید

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که چرا تولیدکنندگان علاقه خاصی به پلی استر دارند؟ برای اینکه بتوان پاسخ درستی به سؤال داد در ابتدا باید خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده را بررسی کرد. همه ما می‌دانیم که تولید الیاف طبیعی به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و برای تولید محدودیت ایجاد می‌کند. از آن‌جایی‌که پلی استر یک ماده صنعتی محسوب می‌گردد می‌توان آن را در حجم بالا ایجاد کرد. وجود کمبودها در زمینه الیاف فرش باعث شد که محصولات جدیدی مانند پلی استر ساخته شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست تولیدکننده برسند.

با توجه به شباهت زیاد پلی استر به پنبه بسیاری از افراد ناآگاه آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. میزان جذب رطوبت در پلی استر پایین‌تر از سایر الیاف‌ها است و برای شستشو مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال برای شستشوی فرش همواره از شوینده‌های مخصوص مانند شامپو فرش استفاده کنید تا سلامت فرش تضمین گردد. این نوع فرش برای اتاق کودکان نیز توصیه می‌شود زیرا درخشندگی و لطافت آن تاثیر مثبتی بر روی روان کودک می‌گذارد. تمامی این مواردی که گفته شد نشان‌دهنده اهمیت پلی استر در صنعت فرش است و هر روزه میزان مصرف آن افزایش پیدا می‌کند.

چگونه از فرش پلی استر نگهداری کنیم؟

برای اینکه هر وسیله‌ای سالم بماند باید راه‌های مراقبت از آن را بیاموزیم و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آوریم. شما معمولاً برای خرید فرش هزینه سنگینی پرداخت می‌کنید پس باید به خوبی آن را حفظ  کنید تا هزینه‌های بعدی گریبان‌گیر شما نشود. نحوه استفاده شما از فرش به صورت مستقیم بر روی سلامت آن تاثیر می‌گذارد پس به نکاتی که در ادامه به شما گفته می‌شود توجه ویژه‌ای کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر مطلب افزایش عمر فرش را از دست ندهید.

1.آماده سازی محل انداختن فرش

قبل از اینکه فرش را بر روی زمین پهن کنید، محل آن را به خوبی بررسی کرده و زمینه لازم را فراهم سازید. باید محل مورد نظر از هر گونه آلودگی پاک باشد زیرا کثیفی باعث ایجاد آسیب در بافت فرش می‌شود و عمر مفید آن را کمتر می‌کند. از طرفی به یاد داشته باشید که رطوبت قاتل خاموش فرش شماست پس از کف زمین نباید رطوبتی به آن وارد شود. اگر رطوبت را جدی نگیرید ممکن است پس از مدت کوتاهی فرش شما دچار پوسیدگی گردد. برای اطمینان بیشتر در این مورد از کف‌پوش‌هایی مانند موکت استفاده کنید تا رطوبت زمین به فرش پلی استر نرسد.

2. جارو کردن اصولی فرش

بسیاری از خانم‌ها بدون در نظر گرفتن اصول جارو کردن مشغول به این کار می‌شوند که باعث ایجاد آسیب روی فرش خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید فرش یک جهت خاب دارد که در هنگام جارو کردن باید از همان جهت کار را انجام داد. اگر از جهت‌های مختلفی جارو کردن را انجام دهید پس از مدتی نخ خاب به‌ هم ریخته می‌شود و ظاهر فرش دچار تغییرات منفی می‌گردد. اگر این کار را به صورت ناشیانه ادامه دهید،‌ پس از مدتی درخشش و زیبایی فرش کم می‌شود. جارو برقی بهترین وسیله برای جارو کردن است زیرا گرد و غبار ریز را نیز جذب خواهد کرد. به یاد داشته باشید که استفاده از جارو دستی باعث از بین رفتن رخ فرش می‌گردد و به همین علت تا جایی که ممکن است آن را به کار نگیرید.

جارو کردن اصولی فرش پلی استر

3.  محافظت از ریشه فرش

ریشه فرش از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل دهنده آن است و باید به کمک راه‌های مختلف از ریشه فرش حفاظت کرد. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که لفافه دوزی نمونه‌ای از آن‌ است. همچنین بعضی از افراد قسمت ریشه فرش را روکش می‌کنند که در این حالت ریشه از آسیب‌های احتمالی در امان خواهد بود. به کار بردن چسب پهن نیز راهکار خوبی است که هر کسی به راحتی قادر به انجام آن است و هزینه اجرای پایینی دارد. در صورتی که این قسمت از فرش پلی استر دچار کثیفی شد در اسرع وقت آن را پاک‌سازی کنید تا کیفیت فرش شما حفظ گردد. برای سفید کردن ریشه فرش هم راهکارهای متعددی وجود دارد.

4. انبارداری و جابجایی صحیح

در بعضی از شرایط ممکن است که شما بخواهید فرش را جمع کرده و در نقطه‌ای قرار دهید. در این حالت به هیچ عنوان فرش را تا نکنید زیرا فشار زیادی به الیاف آن وارد می‌شود. رول کردن بهترین راهکار برای جمع‌آوری فرش است و سعی کنید این کار را با نهایت دقت انجام دهید. اگر فرش طول زیادی دارد حتماً دو نفر آن را جابجا کنند تا رول فرش دچار شکنندگی نشود. اگر می‌خواهید رول فرش را به مدت طولانی در گوشه‌ای قرار دهید، یک روکش پلاستیکی بر روی آن بگذارید تا از رطوبت و سایر عوامل تخریب‌کننده در امان باشد.

جمع بندی از فرش پلی استر

فرش پلی استر مانند تمام فرش‌های دیگر مزایا و معایب خود را به دنبال دارد که در آخر تصمیم نهایی بر عهده خودتان است. با این حال اگر به دنبال خرید ارزان‌قیمت هستید این محصول بهترین گزینه پیش روی شماست. امیدواریم که موارد گفته شده شما را برای یک خرید عالی و دقیق یاری دهد. اگر در اطرافیان خود کسی تجربه خرید این فرش را دارد از او مشورت بگیرید تا خیالتان از انتخاب خود راحت باشد.