راهنمای خرید فرش سنتی

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۰۹ تیر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

فرش سنتی یکی از دسته‌های محبوب ایرانیان است و به همین دلیل تولیدکنندگان فرش به فکر تولید فرش ماشینی سنتی افتادند.

راهنمای خرید فرش سنتی

فرش ماشینی سنتی از محصولات برتر ایران‌زمین است که در طی قرن‌ها بافته شده و در سراسر جهان شناخته می‌شود. امروزه در هر نقطه‌ای از جهان که بروید فرش ایرانی را به عنوان بهترین محصول می‌شناسند و اصطلاحاً آن را پرشین کارپت می‌نامند. برای اینکه شما هم بتوانید یک فرش سنتی خوب خریداری کنید باید با ویژگی‌ها و خصوصیات آن آشنایی کامل را داشته باشید. فرش سنتی نسبت به فرش ماشینی مدرن دارای تفاوت‌هایی است که شخص باید نهایت دقت را در این زمینه به عمل آورد. در ادامه سعی می‌کنیم که اطلاعات جامع‌تری درباره این محصول ارائه نماییم.

نکات مهم در خرید فرش سنتی

فرش سنتی دارای طرح‌های منحصر به فدری است که اکثر آن‌ها از گذشته دور در داخل ایران بافته می‌شود. امروزه فرش‌های سنتی به صورت ماشینی نیز بافته می‌شود که همین امر میزان تولید آن را بالا برده است. در واقع این محصول یک کالای لوکس محسوب می‌شود ولی با توجه به تولید زیاد آن در ایران، اکثر افراد فرش را با قیمت مناسب می‌خرند. معمولاً طرح‌های روی این فرش‌ها از جزییات بیشتری برخوردار است و رنگ‌های زیادی در داخل آن به کار می‌رود. برای اینکه انتخاب شما دقیق و درست باشد، در ادامه نکات مهمی را به شما یادآور خواهیم شد.

1. به سایز فرش ماشینی سنتی دقت کنید.

در نظر گرفتن اندازه فرش برای تمامی خریداران آن از واجبات است و باید به آن دقت ویژه‌ای کنند. بر همین اساس باید در ابتدا محیط مدنظر خود را اندازه بگیرید و سپس بر اساس آن فرش را تهیه کنید. در گذشته فرش کل فضای خانه را می‌پوشاند ولی امروزه با وجود طرح‌های جدید دکوراسیون دیگر نیازی به این کار نیست. سعی کنید فرش‌هایی با سایز کوچک‌تر تهیه کنید و آن‌ها را به عنوان یک نماد زیبایی مورد استفاده قرار دهید. در بهترین حالت ممکن باید فرش از دیوار حدود پنجاه سانتی متر فاصله داشته باشد.

سایز فرش ماشینی سنتی

2. بافت و جنس فرش را در نظر داشته باشید.

امروزه برای تولید فرش از الیاف مختلفی استفاده می‌کنند که برای فرش‌های سنتی الیاف طبیعی بهترین گزینه هستند. اگر به دنبال فرش درجه یک ماشینی و لطیف هستید، فرش ابریشمی بهترین گزینه ممکن برای شما خواهد بود. به یاد داشته باشید که فرش ابریشمی ظریف است و باید مراقبت ویژه‌ای از آن کرد. فرش‌های پشمی نسبت به سایر نمونه‌ها ارزان‌تر هستند و همچنین دارای مقاومت بیشتری نیز می‌باشند. به صورت کلی عمر مفید فرش پشمی از بقیه فرش‌ها بیشتر است و برای خانواده‌های پرجمعیت توصیه می‌گردد. بعضی از فرش‌ها نیز از ترکیب پنبه و پشم ساخته می‌شوند که خواص مفید هر دو ماده را دارا می‌باشد.

3. کیفیت و سلامت فرش را از یاد نبرید.

برای اینکه یک فرش سنتی به خوبی بافته شود،  باید تمامی اصول کار را مورد بررسی قرار گیرد. هر چقدر که تجهیزات به کار رفته در کارخانه بهتر باشد، فرش بافته شده نیز کیفیت و سلامت بالاتری خواهد داشت. در بعضی از موارد فرش‌های سنتی از نوع دست دوم هستند که در چنین شرایطی باید سلامت آن به شکل ویژه تایید شود. برای این کار می‌توانید نگاهی به پشت قالی بیندازید تا از پوسیده نبوده آن اطلاع حاصل کنید. ممکن است که فرش مورد نظر شما قبلاً رفو شده باشد که با نگاه کردن به گوشه‌های پشت قالی این مورد مشخص می‌گردد.

4. نگاه ویژه‌ای به طرح فرش داشته باشید.

تولیدکنندگان برای بافت قالی یا فرش از یک نقشه کلی کمک می‌گیرند که این نقشه در ابتدای کار به آن‌ها داده می‌شود. برای انتخاب فرش خوب باید به محل قرارگیری آن نیز دقت کنید. به طور مثال اگر مکان مدنظر دارای فضای کلاسیک است، باید از طرح‌هایی مانند ترنج و لچک استفاده کرد. این در حالی است که در فضاهای مدرن شرایط به گونه دیگری است و معمولاً طرح‌های هندسی در این مکان‌ها کاربرد دارند. در نهایت این نکته را فراموش نکنید که طرح یک موضوع سلیقه‌ای محسوب می‌شود و شخص باید بر اساس علاقه خود انتخاب لازم را انجام دهد.

5. بررسی نوع و تعداد گره‌های فرش

کسانی که در کار قالیبافی فعال هستند به خوبی با نوع و تعداد گره‌ها آشنایی دارند زیرا یک عامل مهم در تعیین کیفیت فرش است. زمانی که دار قالی یا فرش آماده می‌شود، دستگاه کار خود را آغاز کرده و شروع به زدن گره‌ها می‌کند. هر چقدر که تعداد این گره‌ها در واحد اینچ مربع بیشتر باشد، کیفیت نهایی فرش نیز بهتر خواهد بود. به صورت کلی افزایش گره‌ها باعث ریزبافت شدن فرش می‌شود و جزییات به شکل زیباتری خود را نشان می‌دهند. ناگفته نماند که گره‌ها نیز چند نوع هستند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان ترکی، جفتی، هنری و فارسی را نام برد. هر یک از این گره‌ها باعث ایجاد یک طرح خاص می‌شوند و در زیبایی محصول نهایی تاثیر خارق‌العاده‌ای دارند.

6. رنگ الیاف به کاررفته در فرش

از آنجایی که فرش سنتی دارای طرح‌های طبیعی می‌باشد، بهتر است که الیاف آن نیز به کمک مواد طبیعی رنگ شوند. برای رنگ‌آمیزی این الیاف از انواع منابع گیاهی و جانوری می‌توان کمک گرفت که حس حضور در طبیعت را برای هر شخصی زنده می‌کنند. برای ایجاد رنگ زرد معمولاً از پوست انار استفاده می‌کنند که به دلیل طبیعی بودن هیچ حساسیتی در بدن ایجاد نخواهد کرد. در هنگام خرید فرش سنتی به نوع رنگ الیاف آن نیز دقت کنید تا بهترین انتخاب ممکن را صورت دهید. هر چقدر که ترکیب رنگ‌ها طبیعی‌تر باشد، فرش از کیفیت و ارزش بالاتری برخوردار می‌گردد.

خرید فرش سنتی

7. طول عمر فرش سنتی

بعضی از اجناس هستند که با گذشت زمان نه تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهند بلکه قیمت آن‌ها بیشتر نیز خواهد شد. فرش سنتی نمونه‌ای از این محصولات است که اگر آنتیک باشد قیمت چند برابری نسبت به زمان نو بودن خود پیدا می‌کند. با این حال در زمان خرید حتماً از فروشنده زمان تولید فرش را بخواهید تا بر اساس آن یک قیمت منصفانه تعیین شود. اگر می‌خواهید فرش را در کف خانه استفاده کنید بهترین گزینه فرش‌های نو خواهند بود. فرش‌های با قدمت بالا بیشتر با هدف کلکسیون کردن و دکوراسیون خریداری می‌شوند. در ابتدا نوع نیاز خود را مشخص کنید و سپس از بین گزینه‌های موجود محصول خود را بخرید.

8. مراجعه به فروشگاه معتبر خرید فرش

همان‌طور که اشاره شد فرش‌های سنتی پرطرفدار هستند و برای اطمینان از کیفیت محصول باید اصول زیادی را تحلیل کرد. با این حال یک شخص عادی نمی‌تواند همه جزییات را در مورد فرش بداند و حتماً باید از فرد باتجربه‌ای کمک بگیرد. با توجه به حساسیت بالای این امر، مراجعه به فروشگاه معتبر خرید فرش ماشینی بهترین راه ممکن است زیرا همه محصولات آن اصل و دارای شناسنامه معتبر هستند. در حال حاضر تنوع فرش‌ها نیز در این مراکز زیاد بوده و شخص قدرت انتخاب زیادی در هنگام خرید دارد. اگر احساس می‌کنید که اطلاعات شما در این زمینه پایین است، مشورت با متخصصان فرش راهکار مناسبی برای شما خواهد بود.

جمع بندی از خرید فرش سنتی

فرش سنتی از ارزش زیادی برخوردار است که در این مقاله راهنمای خرید آن را بیان کردیم. اگر شما به خوبی موارد گفته شده را مطالعه کرده باشید کار راحتی در هنگام انتخاب خواهید داشت. هر یک از عوامل یاد شده نقش اساسی در تعیین کیفیت دارند پس تک به تک آن‌ها را بررسی کنید. امروزه فرش‌های سنتی دوباره جایگاه اصلی خود را پیدا کرده‌اند و هر روزه مشتریان زیادی آن را تهیه می‌کنند.