راهنمای خرید فرش جهیزیه

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

راهنمای خرید فرش جهیزیه

برای اینکه دو انسان عاشق زندگی خود را آغاز کنند، باید وسایل اولیه برای تشکیل خانه و زندگی را تهیه نمایند. فرش یک بخش مهم و اساسی از جهیزیه است و معمولاً برای خرید آن حساسیت بالایی وجود دارد. معیارهای مختلفی برای تعیین کیفیت فرش وجود دارد که با بررسی آن‌ها می‌توان یک فرش خوب را انتخاب نمود. این مقاله به عنوان یک راهنمای خرید فرش مناسب شما را با تمامی فرش‌ها آشنا می‌کند و شرایط خرید هر کدام از آن‌ها را بیان می‌نماید.

بهترین فرش برای جهیزیه چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال مهم هر کس باید بر اساس شرایط شخصی خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. شرایط مالی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است زیرا میزان نقدینگی در خرید فرش جهیزیه حرف اول را می‌زند. اگر به دنبال طرح‌های عالی و حرفه‌ای هستید فرش‌های دستبافت گزینه خوبی هستند ولی معمولاً قیمت بسیار بالایی دارند. اگر نگاهی به وضعیت اقتصادی جوانان بیندازید، متوجه خواهید شد که بسیاری از آنان توانایی خرید محصولات گران‌قیمت را ندارند. به همین علت بهترین گزینه پیش رو فرش‌ ماشینی می‌باشد که از لحاظ قیمتی بسیار مناسب می‌باشند.

به غیر از موارد گفته شده حتماً باید کیفیت فرش تایید گردد که برای اطمینان از این امر راه‌های مختلفی وجود دارد. امروزه فرش‌ها توسط برندهای زیادی تولید می‌شوند که هر یک از تولیدکنندگان از متد مخصوص به خویش کمک می‌گیرند. جنس فرش‌هایی که برای جهیزیه بافته می‌شوند بسیار متنوع است و این مورد باعث راحت‌تر شدن خرید برای مشتریان می‌گردد. در نهایت سلیقه عروس و داماد در انتخاب بهترین فرش حرف اول و آخر را می‌زند. توجه داشته باشید که فرش تا سال‌های زیادی در خانه باقی می‌ماند پس طرحی را انتخاب کنید که دیدن آن برایتان لذت‌بخش باشد.

عوامل مهم در انتخاب فرش جهیزیه

به صورت کلی فرش مهم‌ترین وسیله خانه از نظر دکوراسیون است و دید زیادی نیز دارد. اگر می‌خواهید یک محیط زیبا در داخل خانه خود خلق کنید باید به فرش و طرح آن نگاه ویژه‌ای بکنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، عوامل مهم در انتخاب فشر را بیان می‌کنیم.

1. اندازه و سایز فرش

فراموش نکنید که فرش مانند بسیاری از کف‌پوش‌ها قابلیت برش خوردن ندارد و باید از آن به صورت یکدست استفاده کرد. به همین دلیل در ابتدا باید فضای خانه را اندازه گرفت و سپس با توجه به آن اندازه فرش مورد نظر را انتخاب کرد. اگر خانه شما دارای متراژ زیادی است به طور قطع فرش‌های 12 متری انتخاب خوبی خواهند بود. در صورتی که محیط کوچک باشد استفاده از فرش‌های 9 و 6 متری عاقلانه خواهد بود. برای این‌ که وضعیت به خوبی پیش برود می‌توانید برای هر قسمت از خانه یک فرش مخصوص تهیه کنید که دقیقا با محیط آن هماهنگی داشته باشد. اگر در وسط اتاق یا پذیرایی ستونی وجود دارد آن را هم در نظر بگیرید که در هنگام انداختن فرش به مشکل برنخورید.

انتخاب فرش جهیزیه

2. میزان پاخور بودن فرش

همان‌طور که می‌دانید فرش‌ها در بخش‌های مختلف خانه قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها میزان رفت و آمد مشخصی دارند. به صورت کلی پذیرایی شلوغ‌تر سایر قسمت‌ها است و به همین علت فرش آن نیز باید متراکم و قوی باشد. محل‌هایی مانند اتاق خواب پاخور کمتری دارند و می‌توانید از فرش‌های ضعیف‌تر نیز استفاده کنید. معمولاً افراد کمی این معیار مهم را در نظر می‌گیرند که همین موضوع باعث ایجاد فرسایش در فرش خواهد شد. هر چقدر تعداد شانه‌های فرش بیشتر باشد متراکم‌تر بوده و در نتیجه در برابر فرسایش مقاومت بیشتری نشان خواهد داد.

3. رنگ و طرح فرش جهیزیه

امروزه نقش‌هایی که بر روی فرش ایجاد می‌گردد بسیار متنوع بوده و از لحاظ زیبایی خیره‌کننده است. هر فرش دارای یک تم کلی است که می‌توان با یک نگاه آن را تشخیص داد. به طور مثال فرش‌های کاشان دارای یک استاندارد مشخص در رنگ‌ها هستند و به همین دلیل فرش کاشان محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. با این که سال‌های زیادی از قدمت فرش در ایران می‌گذرد همچنان طرح‌های قدیمی طرفداران بسیاری دارند و تولید آن‌ها ادامه پیدا کرده است. رنگ‌های کار شده در فرش‌ها دارای معانی مشخصی هستند که به صورت مستقیم بر روی انسان تاثیر می‌گذارند.

رنگ و طرح فرش جهیزیه

4.  نخ دار بودن فرش

طول یک نخ در فرش‌های ایرانی بسیار متفاوت است و در محصولات گوناگون دارای اندازه مشخصی است. اگر دکوراسیون شما از نوع کلاسیک است، فرش‌های بدون نخ بهترین گزینه هستند و مزیت‌های زیادی دارند. فرش بدون نخ به راحتی جارو می‌شود و انواع آلودگی‌ها به راحتی پاک خواهد شد. فرش‌های نخ‌ دار نیز جدیدترین محصولات بازار را تشکیل می‌دهند و چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. این نوع فرش برای دکوراسیون مدرن مناسب بوده و آن را کامل می‌کند. با این حال شستن و جارو کردن این فرش‌ها کمی سخت است که شخص باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهد. جارو کردن به روش سنتی در فرش نخ ‌دار امکان‌پذیر نیست و حتماً باید از جارو برقی بهره ببرید.

5.  نوع الیاف فرش

نوع الیاف به کار رفته و جنس فرش به صورت مستقیم بر روی قیمت و کیفیت آن تاثیرگذار است. به طور مثال فرش‌های نایلونی نسبت به بقیه ارزان‌تر هستند و خرید آن برای زوج‌های جوان راحت‌تر خواهد بود. فرش‌های پلی استری نیز شرایط خوبی دارند و از لحاظ کیفیت برتر از نایلون هستند. اکثر فرش‌های ماشینی از همین الیاف ساخته شده‌اند و بخش زیادی از محصولات بازار را تشکیل می‌دهند. اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید به سراغ فرش‌های اکریلیک بروید. این محصول نسبت به سایر موارد عمر بیشتری دارد و در برابر عوامل آسیب‌زا مقاوم است. معمولاً تراکم فرش‌های اکریلیک نیز بیشتر است و نقش روی آن وضوح بالاتری دارد.

نتیجه گیری از خرید فرش جهیزیه

انتخاب جهیزیه مناسب همواره از دغدغه‌های خانواده‌ها می‌باشد که برای انجام یک خرید درست باید موارد گوناگونی را در نظر گرفت. در این مقاله به صورت اجمالی فرش‌های مناسب برای جهیزیه را مورد بررسی قرار دادیم. امید است که شما بتوانید با تکیه بر اطلاعات گفته شده، بهترین نوع فرش را برای جهیزیه خود انتخاب نمایید. اگر هنوز سایر وسایل خانه را تهیه نکردید بهتر است که در ابتدا فرش را انتخاب کرده و آن را با سایر المان‌های خانه همچون پرده و مبلمان ست کنید.