تاثیر نور خورشید بر فرش های ماشینی | 6 راهکار برای جلوگیری از تغییر رنگ

تاثیر نور خورشید بر فرش های ماشینی | 6 راهکار برای جلوگیری از تغییر رنگ

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فرش لباس هر خانه است؛ فرش زیبا و تمیز می‌تواند رنگ و لعاب تازه‌ای به منزل شما بدهد و از طرفی دیگر اگر فرش شما رنگ‌ و رو رفته یا کثیف باشد می‌تواند بر چهره کلی منزل شما تأثیر زیادی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ فرش‌های ماشینی نور خورشید است.

تاثیر نور خورشید بر فرش های ماشینی | 6 راهکار برای جلوگیری از تغییر رنگ

بسیاری از ما هنگام انتخاب منزل، پرنور بودن را مزیتی مهم می‌شماریم؛ اما هم‌زمان لازم است از تأثیر نور خورشید بر فرش‌های ماشینی و دستباف و حتی سایر لوازم منزلمان غافل نشویم. تا انتهای این مطلب همراه فرش شاهکار مشهد باشید تا در مورد تأثیر نور خورشید بر فرش ماشینی و نحوه جلوگیری از آسیب‌های آن بخوانیم.

نور خورشید چه تأثیری بر فرش‌های ماشینی دارد؟

اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین آسیب نور خورشید بر فرش‌ها، رنگ‌پریدگی و سوختگی فرش است.

فرش‌هایی که به مدت زیاد و به‌صورت مکرر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند پس از مدتی رنگ اصلی خود را ازدست‌داده و در اثر نور خورشید طرح و نقش اصلی آن‌ها از بین می‌رود.
البته که بور شدن و رنگ‌پریدگی تنها ضایعه‌ای نیست که نور خورشید باعث آن می‌شود؛ بلکه در درازمدت می‌تواند حتی باعث وارفتگی تاروپود فرش شود.
هرچند که شدت این آسیب‌دیدگی تا حد زیادی به نوع فرش (دستباف یا ماشینی) و رنگ فرش (تیره یا روشن) وابسته است. اما مشخصاً اگر فرش‌ خود را بدون مراقبت در معرض آفتاب قرار دهید دیر یا زود شاهد ازدست‌رفتن رنگ‌های اصلی آن خواهید بود.

1. فرش باکیفیت خریداری کنید

هرچند که تمام فرش‌ها، چه دستباف چه ماشینی و حتی موکت‌ها از آسیب سوختگی و رنگ‌پریدگی در اثر نور خورشید در امان نیستند؛ اما فرش‌های دستباف و فرش‌های ماشینی با کیفیت پایین، بیشتر در معرض آسیب هستند. 
در نتیجه اگر نمی‌خواهید با چهره رنگ‌ورورفته منزلتان مواجه شوید، اولین توصیه ما به شما این است که فرش ماشینی باکیفیت تهیه کنید.

2. هرچند وقت یکبار جای فرش‌های منزلتان را عوض کنید

برای اینکه نور خورشید مستقیم بر قسمتی از فرش نتابد می‌توانید هرازچندگاهی جای فرش‌های منزلتان را تغییر دهید تا قسمتی خاص به طور مداوم در معرض آسیب قرار نگیرد.

3. از روفرشی استفاده کنید

خوشبختانه در حال حاضر طرح و رنگ‌های فراوانی از روفرشی در بازار موجود است که می‌تواند سلیقه اکثر خانم‌های ایرانی را به خود جلب کند. روفرشی می‌تواند تا حد زیادی فرش را از آسیب نور خورشید و حتی آلودگی و کثیفی در امان نگه دارد.

4. تا حد ممکن فرش را از پنجره‌ها دور کنید

تاجایی که ممکن است قالی و فرش‌های منزلتان را از پنجره‌ها و نقاط نورگیر منزل دور کنید. حتی اگر این امکان برایتان فراهم است در فصول مختلف سال جای فرش‌ها را عوض کنید تا کمترین آسیب ناشی از نور خورشید به فرش برسد.

5. از پرده‌های ضخیم و رنگ تیره استفاده کنید

یکی از کاربردی‌ترین راهکارها برای جلوگیری از آسیب نور خورشید بر فرش‌های ماشینی، استفاده از پرده‌های ضخیم و تیره رنگ است. 
همان‌طور که می‌دانید رنگ‌های تیره بیشتر  نور را جذب می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود نور کمی از پرده عبور کرده و به فرش و وسایل درون منزل برسد.

6. در حفظ تمیزی فرش کوشا باشید

هرقدر فرش را بیشتر بشویید تاروپود آن ضعیف‌تر شده و در نتیجه آسیب‌پذیرتر خواهد بود. بنابراین لازم است در حفظ فرش از آلودگی و کثیفی نیز کوشا باشید تا بافت و تراکم فرش در اثر شستشوی مکرر ضعیف نشود و در مقابل نور آفتاب و سوختگی مقاومت بیشتری نشان دهد.

جمع‌بندی

در نهایت فراموش نکنید که کیفیت مسئله مهمی است که می‌تواند بیشتر از همه موارد در زیبایی فرش شما مؤثر باشد. اگر شما نیز راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب فرش‌های ماشینی در مقابل نور خورشید سراغ دارید، در قسمت نظرات این موارد را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.