چگونه دکوراسیون اتاق کودک خود را جذاب و منحصر به ‌فرد کنیم؟

چگونه دکوراسیون اتاق کودک خود را جذاب و منحصر به ‌فرد کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دکوراسیون اتاق کودک، وسایل و رنگ‌های دخیل در آن نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت و رفتار کودک خواهند داشت. با ما باشید تا زیبایی و تاثیرات مثبت را به اتاق کودک خود هدیه کنید.

چگونه دکوراسیون اتاق کودک خود را جذاب و منحصر به ‌فرد کنیم؟

شاید بارها به این موضوع فکر کرده ‌باشید که وسایل کودک خود را با چه آرایشی در اتاق او قرار دهید تا هم فضای کمتری از اتاق اشغال شود و هم کودک شما در اتاق خود احساس راحتی و آرامش بیشتری کند. جالب است بدانید که دکوراسیون منزل و اتاق کودک نقش مهمی در رفتارها و شکل‌گیری شخصیت او دارد و شما می‌توانید با رعایت یکسری اصول ساده از کودکی به فرزند خود رعایت نظم و سازماندهی وسایل را آموزش دهید.

۱۰ ایده‌ی جذاب برای دکوراسیون اتاق کودک

در اینجا می‌خواهیم تعدادی از ایده‌های جذاب برای دکوراسیون اتاق کودک را که Dan Vickery ، طراح معروف مطرح کرده‌است را برای شما عنوان کنیم. پیش از این هم راهنمای خرید فرش کودک را برای شما عزیران آماده کرده ایم.

۱. ایجاد قفسه‌های کتاب و وسایل

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های هر والدینی نظم و تمیزی اتاق کودک است. اگر می‌خواهید که فرزندی منظم داشته ‌باشید، سعی کنید از کودکی این اصول را به او آموزش دهید، چه به صورت زبانی و چه با رفتارهای روزمره خود؛ قطعا نتایح آن را در نوجوانی و جوانی مشاهده خواهیدکرد.

برای مثال اگر می‌خواهید اتاق فرزندتان مرتب و سازماندهی شده باشد، می‌توانید از جعبه‌ها یا قفسه‌هایی استفاده کنید که در ارتفاع بالایی قرار می‌گیرند و کودک به آسانی امکان دسترسی به آنها را نخواهد داشت. همچنین می‌توانید از چند سطل و جعبه استفاده کنید و تعدادی از اسباب‌بازی‌ها و وسایل او را از دسترسش پنهان کنید ولی توجه داشته باشید که نباید در اینکار زیاده‌روی کنید!

۲. طراحی سقف اتاق کودک

شاید شما تعداد زیادی از کودکان را دیده‌باشید که علاقه‌ای به حضور در اتاق خواب خود ندارند و حتی بیشتر ترجیح می‌دهند در محیطی خارج از اتاق خود بازی کنند، که شاید همین موضوع باعث بهم ریختگی منزل و نارضایتی سایر اعضای خانواده شود و یا حتی تعدادی از کودکان تمایل ندارند که شب‌ها در اتاق خواب خود بخوابند و مشکلات زیادی را در خانه ایجاد می‌کنند.

یکی از راه‌های رفع این مشکلات این است که با رنگ‌آمیزی خلاقانه و جذاب دیوارها دکوراسیون اتاق کودک را برای اون هیجان‌انگیز و منحصر به ‌فرد کنیم.

ما یک ایده برای دکوراسیون اتاق کودک شما داریم: می‌توانید با اضافه کردن یکسری ماده‌ی افزودنی به رنگ که در بیشتر فروشگاه‌های صنایع دستی و سرگرمی به فروش می‌رسند باعث درخشش آن در تاریکی و به‌خصوص هنگام شب شوید. می‌توانید با استفاده از این مواد ماه و ستاره‌هایی روی سقف اتاق کودک نقاشی کنید و به کودک خود اجازه دهید که با خاموش شدن چراغ‌های اتاق از مشاهده‌ی آنها لذت ببرد.

۳. ایجاد تخته‌سیاه بر روی دیوار

شما می‌توانید به دلخواه یکی از دیوارهای اتاق کودک خود را با رنگ تخته سیاه رنگ‌آمیزی کنید و با این کار هم دکوراسیون اتاق کودک خود را منحصر به فرد کنید و هم یک مرکز هنری برای کودک خود ایجاد کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر کودک شما کم سن و سال است، هرگز بدون نظارت خودتان گچ‌های رنگی را در اختیار او قرار ندهید.

۴. استفاده از عکس برگردون‌ها

یک روش دیگر استفاده از عکس برگردون‌های دیواری است که از نظر اقتصادی هم بسیار مقرون به صرفه هستند و علاوه بر آن تنوع بیش از اندازه آنها در رنگ و طرح به شما کمک می‌کند اتاق کودک خود را به راحتی طراحی کنید. شما می‌توانید با استفاده از عکس برگردون‌های شخصیت کارتونی مورد علاقه کودکتان فضای اتاق را به محیطی دلربا و هیجان‌انگیز تبدیل کنید، البته استفاده‌ی بیش از حد از برچسب‌ها ممکن است باعث دل‌زدگی و شلوغی نامتعارف اتاق شود، در نتیجه هرگز در این کار زیاده‌روی نکنید.

۵. ایجاد یک ریسه خاطرات در دکوراسیون اتاق کودک

یک تفکر اشتباه در دکوراسیون اتاق کودک و حتی منزل این است که تصور کنیم عکس‌ها را باید فقط با قاب‌ها و یا تخته‌ شاسی‌های خاصی به دیوار بزنیم. شاید تا چند سال اخیر تصور می‌شد که این روش بسیار شیک و خلاقانه است ولی باید بدانیم که دیزاین و اصول آن دائم در حال تغییر است و هرگز به یک‌ صورت باقی نمی‌ماند. شما می‌توانید به راحتی تعدادی از عکس‌های خانوادگی و یا عکس‌های مورد علاقه کودکتان را چاپ کنید و به کمک ریسمان و گیره‌های تزئینی آن را به دیوار اتاق وصل کنید.

جالب است بدانید که تعدادی از فروشگاه‌های الکتریکی و تزئینی ریسه‌هایی دارند که دارای لامپ‌های کوچکی می‌باشند که با باتری یا جریان برق کار می‌کنند، می‌توان به جای استفاده از ریسمان‌های ساده از این ریسه‌های زیبا استفاده کرد و به اتاق جلوه‌ای خاص بخشید.

۶. تدارک یک فضای نمایشی برای دکوراسیون اتاق کودک

کمتر بچه‌ای پیدا می‌شود، که به فضای نمایش علاقه نداشته باشند. ایده‌ای که در این قسمت به آن می‌پردازیم استفاده از فلز گالوانیزه(که نسبتاً ارزان است و در بیشتر فروشگاه‌های لوازم خانگی موجود است و می‌توان آن را به صورت ورق خریداری کرد.) برای دیوار اتاق کودک است، که به راحتی با نصب آن بر روی دیوار می‌توانید یک صفحه‌ی مغناطیسی فوری برای فرزند خود تهیه کنید، البته این ایده به علایق و سلیقه کودک شماهم بستگی داره و براساس آن می‌توانید دکوراسیون اتاق کودک را به شکل دلخواه او درآورید، البته پیشنهاد می‌کنیم که اگر از این ایده استفاده کردید، سعی کنید سایر دیوارهای اتاق را به شکل ساده‌تری طرح دهید.

۷. طراحی دیوار اتاق به وسیله چوب پنبه

از راه‌های دیگر برای طراحی دیوارهای اتاق استفاده ازچوب پنبه است. شاید تعجب کنید ولی به راحتی می‌توانید هر طرح و شکل دلخواه خود را روی آن رسم کنید و سپس برش دهید و به دیوار اتاق فرزندتان نصب کنید. برای این‌کار می‌توان از چوب‌های مختلف هم استفاده کرد، که باز هم به سلیقه شخصی فرزندتان بستگی دارد، که چه مدل و طرحی را می‌پسندد. در مجلات و سایت‌های هنری طرح‌های زیادی برای این مورد وجود دارد، که می‌توانید از آنها هم کمک بگیرید.

۸. استفاده از نمودار رشد بر روی دیوار اتاق کودک

حتما پیش از این نمودارهای رشدی که بر روی دیوار اتاق کودکان رسم می‌شود را دیده‌اید، درست است که این ایده بسیار جذاب است ولی شما می‌توانید با کمی خلاقیت به جای این نمودارهای رشد سنتی، با استفاده از رنگ‌های انگشتی غیرسمی تصویر دست کودکتان را بر روی دیوار اتاق آن ثبت کنید و با این ایده‌ی نوین هم جلوه‌ای جالب به اتاق ببخشید و هم میزان رشد و افزایش قد کودکتان در طول سال را اندازه بگیرید. حتی می‌توانید با این روش کودک را تشویق به مصرف مواد مغذی کنید که باعث افزایش رشد و قد او می‌شود و با یک تیر دو نشان را بزنید!

۹. تنظیم نور اتاق کودک در دکوراسیون اتاق کودک

یکی از اصلی‌ترین اصول در دکوراسیون اتاق کودک تنظیم یک نور مناسب است. علاوه بر استفاده از لوستر در اتاق کودک که نور اصلی اتاق را تامین می‌کند، از یک چراغ کوچک یا چراغ خواب هم در اتاق استفاده کنید، توجه داشته باشید که این چراغ نوری زننده و اذیت کننده نداشته باشد و بتوانید آن را در طول شب روشن نگه‌دارید، تا اگر فرزندتان نیمه‌های شب از بیدار شد دچار ترس و استرس نشود و اگر لازم بود به سرویس بهداشتی برود بتواند به‌راحتی آن را پیدا کند و نیازی نباشد که به سراغ شما بیاید.

۱۰. طراحی سرویس خواب کودک

برای تهیه تخت‌خواب، کمد و یا مبل برای اتاق کودک حتما در نظر داشته باشید که رشد کودکان سریع اتفاق می‌افتد و ممکن است تنها در زمان کمی بتوانند از آنها استفاده کنند، در نتیجه وسایلی را برای اتاق انتخاب کنید که کودک شما بتواند تا مدتی از آن استفاده کند.

اگر از آن دسته والدینی هستید که دوست دارید تمام وسایل منزلتان با طراحی منحصر به فرد خودتان باشد، به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای طراحی کمد، تخت‌خواب و یا... اتاق کودک اثر انگشت او را با رنگ‌های انگشتی بر روی آنها به صورت طرح خال‌خالی قرار دهید.

این ۱۰ مورد تعداد کمی از هزاران ایده مختلف برای دکوراسیون اتاق کودک بود، که نه به ابزار و وسایل بسیار پیچیده و گران قیمت احتیاج داشتند و نه لازم است برای اجرای آنها حتما یک طراح زبردست و فوق حرفه‌ای باشید. البته به یاد داشته باشید که موارد دیگری نیز در اتاق کودک و یا هر اتاق دیگری باید رعایت شوند، که در اینجا ذکر نشدند، از جمله رنگ اتاق که از موارد بسیار مهم در هر مکانی است.

رنگ اتاق کودک و تاثیرات آن

رنگ اتاق در رفتارها، واکنش‌ها و حتی کیفیت خواب کودک شما نقش دارد، علاوه برآن ترکیب رنگ‌ها در یک مکان و هماهنگی آن با رنگ سایر وسایل اتاق می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در جذابیت آن مکان داشته باشد. به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه در این رابطه اطلاعات دقیق‌تر و مفیدتری به‌دست‌آورید، چند مقاله مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید، همچنین در رابطه با روانشناسی رنگ‌ها نیز اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

نتیجه گیری از دکوراسیون اتاق کودک

در پایان باید یادآور شویم که دکوراسیون اتاق کودک، وسایل و رنگ‌های دخیل در آن نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت و رفتار کودک خواهند داشت. علاوه بر موارد ذکر شده خرید فرش کودک دارای اهمیت بسیاری است که نباید از آن غافل شوید. البته نباید این طور تصور شود که باید حتما  در زمینه طراحی بسیار حرفه‌ای باشیم تا بتوانیم یک اتاق زیبا و جذاب برای فرزندمان تدارک ببینیم، بلکه با رعایت یکسری اصول بسیار ساده و مبتدی و با رعایت یکسری مسائل می‌توانید بهترین دکوراسیون را برای اتفاق فرزندتان ایجاد کنید. هرگز فراموش نکنید که گاهی همین ایده‌های ساده و کوچک مانند آنچه در بالا ذکر شد، می‌توانند زیبایی‌ و جذابیت‌هایی شگرف خلق کنند. فقط کافی است کمی خلاقیت و حوصله به خرج دهید و حتی در این زمینه می‌توانید از کودک خود هم کمک بگیرید. قطعا مهم‌ترین مسئله در طراحی اتاق کودک علایق و سلیقه خود اوست و همین امر باعث می‌شود که کودک حس بهتری نسبت به فضای اتاق داشته باشد و از گذراندن زمان در آن لذت کافی را ببرد.