فرش وینتیج یا کهنه‌نما چیست؟

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر از جمله عاشقان فرش‌های ایرانی سنتی و  کلاسیک هستید؛ اما مایلید منزلی با دکوراسیون امروزی و مدرن داشته باشید، فرش وینتیج بهترین انتخاب برای شماست. در این مطلب به معرفی فرش وینتیج یا کهنه‌نما پرداخته‌ایم و به برخی از ویژگی‌های اصلی این مدل فرش اشاره کرده‌ایم. اگر به دنبال فرشی اصیل، زیبا و خوش‌رنگ و لعاب برای دکوراسیون امروزی و مدرن منزلتان هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فرش وینتیج یا کهنه‌نما چیست؟

معرفی فرش وینتیج یا کهنه‌نما

وینتیج (به انگلیسی vintage) به معنای نوستالژی و قدیمی است و احتمالاً از روی معنای این کلمه می‌توان حدس زد که منظور از فرش وینتیج چیست. فرش وینتیج یا کهنه‌نما به فرش‌هایی گفته می‌شود که از لحاظ ظاهری شبیه به فرش‌های با قدمت و کهنه هستند؛ اما در واقع دست‌اول هستند و کهنه نیستند.

فرش کهنه‌نما یا وینتیج که به آن‌ فرش پتینه نیز گفته می‌شود ظاهری جدید از فرش‌های ماشینی است که در سال‌های اخیر به دلیل علاقه و محبوبیت اصالت فرش‌های قدیمی به بازار فرش وارد شده‌ است. ازآنجایی‌که فرش‌های وینتیج از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به فرش‌های نفیس و ارزشمند قدیمی هستند، این مدل فرش‌ها را می‌توان با قیمت بسیار پایین‌تر جایگزین فرش‌های گران‌قیمت قدیمی کرد.

معمولا فرش‌های وینتیج دارای ابریشم مصنوعی است. در واقع ابریشم مصنوعی برای بافت فرش‌های مدرن به کار می‌رود. بخواطر استفاده از ابریشم مصنوعی و یا همان پلی‌استر، وزن فرش نسبت به دیگر انواع دیگر فرش‌، سبک‌تر است. وزن سبک در این نوع فرش را می‌توان از جمله‌ی مزیت‌های اصلی  فرش‌های وینتیج دانست. همچنین استفاده از ابریشم مصنوعی باعث می‌شود که در فرش‌های وینتیج کرک و پرز بسیار کم باشد؛ برای همین گزینه‌ی مناسبی برای افرادی‌ است که حساسیت یا بیماری‌های تنفسی دارند.

در گذشته هم افراد زیادی به فرش وینتیج علاقه داشتند و با روش‌های مختلفی سبک فرششان را کهنه‌نما یا وینتیج در می‌کردند. کهنه‌نما کردن در گذشته بدین صورت بود که فرش را در کوچه‌ها و یا معابری که رفت و آمد زیادی می‌شد پهن می‌کردند، تا بیشتر پا بخورد و افراد زیادی از روی آن رد شوند؛ بعد فرش را زیر آفتاب پهن می‌کردند تا رنگ فرش بپرد بعد از این مراحل، فرش کهنه به نظر می‌آمد؛ همچنین فرش‌های دستبافت را  با  آب، چوبک و خاکستر شستشو می‌داند تا کهنه‌‍نما شود. اما امروزه با خرید فرش ماشینی طرح وینتیح، داشتن فرش کهنه‎‌نما  بسیار آسان و کم هزینه شده.

انواع فرش وینتیج

فرش وینتیج یا کهنه‌نما با دست‌کاری‌هایی غیرمتعارف در فرش‌های نو با نقشه‌های عادی تولید می‌شود که در ادامه به برخی از انواع آن می‌پردازیم:

فرش پتینه با تغییر رنگ

تغییر رنگ فرش یکی از اصلی‌ترین تغییراتی است که در گذر زمان اتفاق می‌افتد. پا خوردن مکرر فرش، در معرض آفتاب قرارگرفتن، سایش و... از جمله مواردی است که طی استفاده از فرش باعث می‌شود رنگ قسمت‌هایی از فرش با سایز نقاط متفاوت باشد. طراحان اما از همین تغییر رنگ ایده گرفته‌اند و فرش‌های وینتیج را به بازار فرش عرضه کرده‌اند. همان‌طور که در تصویر نمونه مشاهده می‌کنید تغییر رنگ قسمت‌هایی از فرش، آن هم به‌صورت نامنظم یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان فرش نو را به فرش وینتیج شبیه کرد.

فرش وینتیج با سایه سفید

سایه سفید روی فرش نیز از جمله نمادهایی است که نشان می‌دهد فرشی در اثر استفاده مکرر دچار سایش شده و پرزهای آن از بین رفته است. این ترفند یعنی استفاده از سایه سفید یا خاکستری روشن در طراحی فرش، می‌تواند در نهایت فرشی زیبا و کهنه‌نما به شما تحویل دهد.

فرش وینتیج بدون نقشه متقارن

معمولا فرش‌های وینتیج طرح و نقش‌های نامنظم و خارج از عرف دارند، در نتیجه تقارن نقشه یا تقارن رنگ در این فرش‌ها کمتر دیده می‌شود. فرش‌های وینتیج از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و اگر شما جزو کسانی هستید که به چیزهای خاص و خلاف معمول علاقه‌مند هستید ،احتمالاً طرح و نقشه‌های جذاب فرش‌های وینتیج می‌تواند برایتان جذاب و دوست‌داشتنی باشد.

برخی از مزایای فرش وینتیج یا پتینه

حال که با ماهیت فرش‌های وینتیج آشنا شدیم، خالی از لطف نیست که برخی از مزایای خرید فرش وینتیج را به صورت خلاصه  باهم بررسی کنیم:

از آن جایی که فرش‌های وینتیج تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند و از قاعده و نقشه خاصی پیروی نمی‌کنند، ست‌ کردن این مدل فرش‌ها با اکثر دکوراسیون‌ها بسیار ساده است و محدودتی برای استفاده از این مدل فرش در دکورهای مدرن یا سنتی وجود ندارد.
در تصویر زیر یک ترکیب بسیار زیبا از فرش وینتیج و دکوراسیون مدرن را مشاهده می‌کنید که گواه این مسئله است.

فرش‌های کهنه‌نما یا وینتیج ظاهری بسیار اصیل و نفیس دارند؛ اما قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از نمونه‌های دستباف و اصیل ایرانی است. این مسئله کمک می‌کند کسانی که به فرش‌های دستباف و سنتی علاقه‌مند هستند به‌راحتی و با قیمت فرش ماشینی، نمونه‌ای زیبا و مشابه را تهیه کنند.
 

نگهداری از فرش‌های وینتیج بسیار راحت‌تر از فرش‌های دستباف است، چرا که در این مدل فرش مانند سایر فرش‌های ماشینی از نخ‌های مصنوعی مانند پلی‌استر استفاده شده است و نگهداری از الیاف مصنوعی به‌مراتب نسبت به پشم یا ابریشم بسیار ساده‌تر است.

مدت استفاده طولانی از فرش‌های وینتیج نیز می‌تواند یکی از مزایای آن‌ها به شما بیاید. همان‌طور که گفتیم تغییر رنگ یا ساییدگی طی استفاده از جمله اتفاقات معمولی است که برای انواع فرش رخ می‌دهد؛ اما در مورد فرش‌های وینتیج این موارد نه‌تنها عیب نیست؛ بلکه به طبیعی‌تر بودن جلوه فرش نیز کمک می‌کند.

نتیجه نهایی

در این مطلب به معرفی فرش وینتیج یا کهنه‌نما پرداختیم و برخی از ویژگی‌های اساسی این مدل فرش را بررسی کردیم. فرش‌های وینتیج یا کهنه‌نما به دلیل اینکه زیبایی و اصالت فرش‌های کلاسیک را دارند و درعین‌حال چهره‌ای خارج از عرف و خاص را نیز به نمایش می‌گذارند، موردتوجه زوج‌های جوان قرار می‌گیرند و در بسیاری موارد برای جهیزیه خریداری می‌شوند. این مدل فرش معمولاً با تکنیک‌هایی مثل تغییر رنگ، سایه سفید شبیه به ساییدگی یا نقشه‌های نامتقارن و نامنظم تولید می‌شود و تنوع بسیاری در طرح و نقش و رنگ دارد.