معنی نمادها و طرح‌های استفاده شده در فرش ایرانی

معنی نمادها و طرح‌های استفاده شده در فرش ایرانی

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۰۴ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فرش‌های ایرانی نه‌تنها به دلیل زیبایی‌شان بلکه به‌خاطر معنا و نمادهای پنهان درون طرح‌هایشان شهرت دارند. هر طرح و نمادی که در فرش ایرانی استفاده شده، می‌تواند بیانگر یک داستان، اعتقاد، نقل‌قولی از اشعار کهن و یا نمادی از یک فرهنگ باستانی باشد.

معنی نمادها و طرح‌های استفاده شده در فرش ایرانی

اینجا به بررسی و معرفی نمادهای پرکاربرد در نقش و نگارهای فرش ایرانی می‌پردازیم:

چلیپا (سواستیکا)

نماد چلیپا که با الگوی صلیب متقاطع شناخته می‌شود، نمادی از زندگی و حرکت ابدی است و گاهی به نشانه سلامتی و روشنایی نیز بکار رفته است. چلیپا که با نام سواستیکا نیز در فرهنگ‌های مختلف شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین نمادهای بشری است و در فرش ایرانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. چلیپا در ایران نمادی از خورشید و حرکت آن، زندگی، برکت، خوشبختی و حرکت مداوم و جاودانگی است. در فرش‌ها، استفاده از این نماد اغلب با هدف دفع بدشانسی و آوردن انرژی مثبت صورت می‌گیرد.

بته (شاخه و برگ)

نماد بته که شبیه به یک کاج افراشته است، برگرفته از طبیعت بوده و اغلب نمایانگر جاودانگی و باروری است. بته که اغلب در قالب شاخه‌ای خمیده یا قطره‌ای شکل با طرح‌های مارپیچ دیده می‌شود، نمادی است که حکایت از رشد، بازسازی و جاودانگی طبیعت دارد. همچنین، این نماد می‌تواند بیانگر اعتقاد به بازگشت به زندگی پس از مرگ و ابدیت باشد.

درخت زندگی

درخت زندگی با ریشه‌ها، شاخه‌ها و برگ‌هایش نمادی از خلقت و رابطه میان زمین و آسمان است. طرح درخت زندگی در فرش‌ها همانند رابطی بین زمینیان و آسمانیان است و نمایی از رشد، پیشرفت و همبستگی خانوادگی است. این طرح تجسمی از قدرت زندگی و بقا در مواجه با سختی‌ها و چالش‌های جهان است.

لچک و ترنج

لچک (حاشیه مثلثی) و ترنج (طرح مرکزی بیضی یا دایره‌ای)، طرح‌هایی هستند که معمولاً در مرکز فرش استفاده می‌شوند و نمادی از مراکز هستی‌شناسی و آیین‌های دینی هستند. لچک‌ها که همان حاشیه‌های مثلثی هستند، و ترنج که بیضی یا دایره‌ای در مرکز فرش است، نمادهایی برای کانون و مرکزیت هستند. در اندیشه سنتی، این نمادها معمولاً نشان‌دهنده مرز بین مادیت و معنویت و مکانی برای تأمل و مدیتیشن هستند.

ختایی (اسلیمی)

نقش ختایی یا اسلیمی با الگوهای برگ گونه و شاخه‌ای و همچنین طرح‌های به هم پیچیده است که از طبیعت الهام گرفته است. این نقش همانند سبک‌های شرق دور طراحی شده و معمولاً نمادی است از بقای جهان و گستردگی زندگی، همچنین نشان‌دهنده‌ پویایی و حرکت همیشگی در جهان هستی است.

ماهی (هراتی)

طرح ماهی که گاهی در فرش‌ها دیده می‌شود، نمادی است برای برکت، وفور نعمت و آبادانی.

طرح ماهی که اغلب در فرش‌‌های هراتی و قالی‌های دیگر شهرهای ایران دیده می‌شود، نمادی از آبادانی و برکت است. طرح‌های ماهیچه در کنار آبراهه‌ها ، جریان آب را تداعی می‌کنند و مفهوم آب،   حیات و شادابی را به بیننده القا می‌کنند.

پرندگان و حیوانات

تصاویر پرندگان و حیوانات مختلف، معانی متفاوتی دارند؛  مثلاً قو، نمادی از خوشبختی و باز، نمادی از قدرت و پیروزی است. طرح‌ پرندگان و حیوانات بنا به فرهنگ‌ها و اسطوره‌ها  تفسیر می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، سیمرغ نمادی است از تولدی دوباره، قو نمادی از خوشبختی، شیر نمادی از قدرت و حاکمیت و کبوتر نمایانگر صلح است.

شیر و خورشید

ترکیب شیر و خورشید که بیشتر در زمان قاجار شهرت یافت، نمادی از قدرت، حاکمیت و عدالت است. شیر به عنوان نماد قدرت نظامی و خورشید همچون نشانه‌ای از فروزندگی و حقیقت عدالت، در کنار هم تلاش می‌کنند تا این دو مفهوم را در هم تلفیق نمایند.

شکارگاه 

این طرح که معمولاً شامل صحنه‌هایی از شکار است، نمادی از قدرت و توانایی شکارچی است و به‌نوعی به تجلّی اراده و قدرت در کنترل محیط‌ زیست اشاره دارد. طرح شکارگاه یکی از طرح‌های کلاسیک فرش ایرانی است که صحنه‌های شکار را به نمایش می‌گذارد. این نقش که پیشینه‌ای در فرش‌های صفوی دارد، شامل تصاویر شکارچیان، حیوانات وحشی، اسب‌ها، درختان و گاهی جریانات آب است. این طرح نمادی است از قدرت، جلال پادشاهی و همچنین تسلط بر طبیعت. اشراف و سلاطین اغلب از این نوع فرش‌ها به‌عنوان نشانه‌ای از شکوه و سلطه‌ بر محیط پیرامون خود استفاده می‌کردند.

گل و مرغ

طرح گل و مرغ که اغلب با پرندگانی در اطراف گل‌ها و بوته‌ها نمایش داده شده است، نمادی از بهشت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز تمام مخلوقات است. طرح گل و مرغ از دیگر طرح‌های مشهور فرش ایرانی است که به نمایش تعامل پرندگان و گیاهان می‌پردازد. پرندگان اغلب در حالت‌های مختلفی از فعالیت‌های طبیعی مانند خوردن از گل‌ها یا نشستن بر شاخه‌ها نقش بسته‌اند. این طرح، علاوه بر جلوه‌ی زیبایی‌شناختی، معمولاً نمادین از نوید بهار، باروری و پویایی طبیعت است.

طرح سجاده

این طرح‌ها با محراب‌هایی که نشان‌دهنده جهت قبله هستند، مورد استفاده مسلمانان برای نماز خواندن قرار می‌گیرند و بدین ترتیب، نقشهٔ فرش به نقشهٔ نیایش و رازونیاز تبدیل می‌شود.

نقشه هریس

نقشه هریس با هندسه‌‌ای منظم و متقارن، به کارگیری اشکال هندسی سخت و بلند همچون الماس و بادام که نهایت دقت و تعادل را نشان می‌دهد. نقشه هریس به فرش‌هایی از منطقه هریس در شمال غرب ایران اطلاق می‌شود. این فرش‌ها معمولاً دارای الگوهای هندسی مشخص و متقارنی هستند که همگی به ظرافت و دقت در کار قالیبافی و همچنین نظم در طبیعت اشاره دارند. فرش‌های هریس معمولاً با طرح‌هایی همچون الماس، بادام و سایر اشکال هندسی که نشان‌دهنده استحکام و پایداری هستند، شناخته می‌شوند.

الگوهای مینیاتوری

طرح‌های ریز که بیشتر در قالی‌های نفیس و منحصربه‌فرد به کار می‌روند و معمولاً صحنه‌هایی از داستان‌های اسطوره‌ای یا تاریخی یا نقاشی‌های مینیاتوری را به نمایش می‌گذارند. الگوهای مینیاتوری که غالباً در فرش‌های نفیس و اشرافی مورداستفاده قرار می‌گیرند، شامل تصاویر ریز و دقیقی از صحنه‌های اسطوره‌ای، داستان‌های تاریخی و یا نقاشی‌های مینیاتوری هستند. این طرح‌ها که معمولاً به‌دقت بسیار بالا و با جزئیات فراوان کار می‌شوند، داستان‌های سرشار از علم و حکمت را در گره‌های خود زنده نگه می‌دارند.

گل‌های فرشته

گل‌هایی با ظرافت و گاهاً با لبه‌هایی که به نظر می‌رسد در حال حرکت هستند، اغلب نمایانگر رشد و حرکت معنوی و روحانی هستند. به این نوع نقوش، گل‌های فرشته یا جاندار نیز گفته می‌شود. این طرح‌ها زیبایی زنده و لطیفی را به فرش می‌افزایند و نمادی برای روح و حرکت روحانی محسوب می‌شوند .

نقش آب و چشمه

نماد آب در فرش، معانی مختلفی دارد از جمله پاکی، تطهیر، زندگی و تجدید حیات است. آب در فرهنگ ایرانی عنصری زنده و مقدس است، و نقش آب در فرش‌ها علاوه بر اینکه به جلوه‌های زیبای بصری منجر می‌شود، معانی زیادی مانند خلوص، زایندگی، و شفابخشی را در خود جای داده است. حضور جریانات آب، چشمه‌ها و برکه‌ها در فرش‌ها می‌تواند به نمایندگی از جریان انرژی و حیات باشد.

نتیجه‌گیری

نمادها و طراحی‌های فرش ایرانی، بیش از آنکه تزیینات ساده باشند، ریشه در فرهنگ، دین، اسطوره و تاریخ ایران دارند. هر قالیباف بر اساس منابع الهام و میراث فرهنگی خود، داستان‌هایی را با نقش و نگار قالی به تصویر می‌کشد و این‌گونه، هر فرش، بخشی از داستانی بزرگ‌تر از خود را نمایان می‌کند.