چگونه از رنگ‌ها و طرح‌ها و مبلمان برای بهتر ست کردن کاغذ دیواری با فرش استفاده کنیم؟

چگونه از رنگ‌ها و طرح‌ها و مبلمان برای بهتر ست کردن کاغذ دیواری با فرش استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اگر شما هم از جمله افرادی باشید که تحمل اتاق‌های شلوغ را ندارند، احتمالا تصور ست کردن کاغذ دیواری با فرش و وجود کاغذ دیواری طرح‌دار و فرش گل‌دار به‌صورت همزمان در یک اتاق، سرتان را به درد می‌آورد! با این حال، کمی در قضاوت دست نگه دارید! در این مقاله ایده‌هایی را برای شما مطرح می‌کنیم که به احتمال زیاد ذهنیتتان را درباره هماهنگی فرش و کاغذ دیواری، دست‌خوش تغییر می‌کنند.

چگونه از رنگ‌ها و طرح‌ها و مبلمان برای بهتر ست کردن کاغذ دیواری با فرش استفاده کنیم؟

ست کردن کاغذ دیواری با فرش به‌ شکلی هنرمندانه و حرفه‌ای، باعث می‌شود که برخی اتاق‌ها و فضاها بسیار زیبا به نظر برسند. از سوی دیگر، روش‌های بسیار متنوعی هم برای انجام این ترند جدید وجود دارد و به همین دلیل، دست شما برای هماهنگ کردن فرش و کاغذ دیواری اتاق‌های منزلتان کاملا باز است. شما می‌توانید رنگ المان‌ها، میزان فضای خالی و مقدار شلوغی طرح‌ها را بسته به ذائقه و سلیقه خودتان به کار ببرید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید فرش ماشینی حتما این مطلب را مطالعه فرمایید.

رازهای ست کردن کاغذ دیواری با فرش

اگر در مرحله تصمیم‌گیری برای خرید وسایل مربوط به دکوراسیون خانه هستید یا آن که فقط می‌خواهید تحولی در فضای خانه خود ایجاد کنید، با ما همراه باشید تا با ارائه نمونه‌های موفق و جذاب این ترکیب، به شما کمک کنیم که هرچه بهتر و راحت‌تر طرح فرش و کاغذ دیواری خود را انتخاب کنید. ما برای شما امکانی را فراهم کرده‌ایم تا به راحتی بتوانید فرش مورد نظرتان را در فضایی مشابه به محیط منزل خود امتحان کنید و با تغییر المان هایی مانند رنگ پیش از خرید ببینید که فرش مورد نظر شما در فضا به چه صورتی خواهد شد. برای این کار کافیست به بخش دکوراسیون مجازی منزل سری بزنید.

کاغذ دیواری‌های شلوغ و گلدار را چگونه با بقیه المان‌های اتاق ست کنید؟

یک کاغذ دیواری شلوغ که با گل‌ها و شکل‌های کوچک و نزدیک به هم طراحی شده است، نباید لزوما با اسباب بی‌رنگ و خنثی تکمیل شود. برای مثال، ترکیب کاغذ دیواری با تم گل یا میوه و یک فرش رنگی که دارای طرح‌های درشت است، یک جلوه چشم‌نواز به‌وجود می‌آورد.

برای ست کردن کاغذ دیواری با فرش، رنگ‌های متضاد را کنار هم بچینید.

اگر با دکوراسیون شلوغ و دارای طرح‌های متفاوت مشکلی ندارید، اما در عین حال می‌خواهید که ست کردن کاغذ دیواری و فرش، انسجام فضا را مختل نکند، برای ایجاد تعادل در فضای بصری اتاق از رنگ‌های متضاد استفاده کنید. برای نمونه، اگر کاغذ دیواری شما طرح سبک روشنی دارد، از یک فرش تیره برای ایجاد تعادل بهره ببرید.

با رنگ‌هایی که در یک خانواده قرار دارند، آزمون و خطا انجام دهید.

یک ترفند عالی دیگر برای کم کردن شلوغی فضا و نگه داشتن طرح‌ها در یک تعادل دلنشین، استفاده از رنگ‌هایی است که در یک تنالیته (خانواده) قرار دارند. برای مثال، همنشینی کاغذ دیواری آبی و سبز کله‌غازی با فرش طرح‌دار سرمه‌ای معمولا یک ایده جذاب به‌شمار می‌آید.

طرح‌های فرش و کاغذ دیواری را شبیه به هم انتخاب کنید.

شاید به نظر عجیب برسد، اما به کار بردن رنگ‌های متفاوت در هنگام ست کردن کاغذ دیواری با فرش، می‌تواند در نهایت یک فضای شیک و چشم‌نواز برای شما ایجاد کند، اما یکی از شرط‌های آن، این است که طرح‌هایی سازگار با هم، برای این دو المان انتخاب گردد. برای مثال، استفاده از کاغذ دیواری و فرشی که هر دو دارای طرح مکعب یا مربع هستند، هماهنگی خاصی را در فضا ایجاد کرده و تفاوت رنگ‌ها، باعث اذیت شدن چشم نمی‌شود.

نمای اتاق خود را ناتمام رها نکنید.

حتی اتاقی که از کف تا سقف از رنگ‌های متفاوت پوشیده شده است نیز می‌تواند به فضای دلنشین تبدیل شود، اگر رنگ‌ها یکدیگر را به‌خوبی تکمیل کنند. برای مثال، اگر در طراحی دکوراسیون اتاق کودک خود از کاغذ دیواری سبز کمرنگ استفاده می‌کنید، انتخاب فرش آبی کمرنگ برای تکمیل رنگ‌ها می‌تواند یک گزینه کاملا مناسب باشد.

اسباب و مبلمان را با توجه به طرح کف و دیوار انتخاب کنید.

گاهی اوقات، استفاده از مبلمان و وسایل مختلف برای تفکیک طرح‌های کاغذ دیواری و فرش، می‌تواند به آرام شدن فضای ظاهری کمک کند. برای مثال، ترکیب یک فرش شطرنجی سفید و سیاه با کاغذ دیواری دارای طرح‌ ظریف و شلوغ، می‌تواند چشم‌نواز باشد در صورتی که از یک کتابخانه سیاه رنگ در کنار اتاق استفاده شود.

فضایی را برای استراحت چشم اختصاص دهید.

اگر اتاق‌های سفید رنگ شما را جذب می‌کنند و زیبایی را در مینیمالیسم جست‌وجو می‌کنید، باز هم ایده‌هایی برای ست کردن کاغذ دیواری با فرش برای شما وجود دارد. تنها نکته مهم آن است که رنگ‌های این دو المان را در طیف سفید نگه دارید تا در نهایت با یک فضای رنگارنگ و شلوغ مواجه نشوید. برای مثال، انداختن یک فرش خاکستری و سفید در کف و پوشاندن دیوارها با کاغذ دیواری سفید و سبز نعنایی، فضایی جالب را ایجاد می‌کند که در عین هماهنگی از طرح‌ها و رنگ‌های زیادی نیز برخوردار نیست.

احساس شما مهمترین عامل موفقیت شماست

گاهی اوقات، نمی‌توان توضیح داد که چرا یک اتاق از نظم و هماهنگی خاصی برخوردار بوده و انسان در آن احساس خوبی دارد. بنابراین، خیلی به خود سخت نگیرید و اگر کنار هم قرار دادن یک فرش و کاغذ دیواری شما را خوشحال می‌کند، زیاد به دنبال دلیل یا توضیح آن نباشید. در این زمینه، راحتی و لذت بردن شما از فضا، مهمترین مسئله است.

چه کاغذ دیواری‌هایی با فرش قرمز هم‌خوانی دارند؟

فرش لاکی یا قرمز رنگ، جایگاه بسیار مهمی در دکوراسیون سنتی ایرانی دارد و تقریبا همه ما فضای خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌هایمان را با وجود یک فرش قرمز بزرگ به‌خاطر می‌آوریم. در سال‌های اخیر، استفاده از تنالیته قرمز در فرش، به دلیل گرمی و جذابیتی که در فضا ایجاد می‌کند، دوباره مورد توجه قرار گرفته و افرادی که به دکوراسیون منزل خود اهمیت می‌دهند، از یک قطعه فرش هر چند کوچک به رنگ قرمز یا لاکی در یک یا چند اتاق استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز، چه به‌صورت قرمز ساده، چه به‌رنگ آجری و چه به‌شکل قرمز تیره به کار رود، فضایی برجسته و خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. با این حال، زمانی که نوبت به انتخاب بقیه المان‌های اتاق می‌رسد، این کار با چالش همراه می‌شود. ست کردن کاغذ دیواری با فرش قرمز البته که دشوار است، اما در نظر گرفتن این که می‌خواهید فضای اتاق چقدر شلوغ یا ظریف باشد، گزینه‌های شما را محدود کرده و استایل مورد علاقه شما را مشخص می‌کند.

  • رنگ‌های خنثی

زمانی که کف اتاق با یک فرش قرمز جذاب پوشیده شده است، پوشاندن دیوارها با یک رنگ خنثی، ساده‌ترین و ایمن‌ترین راه برای برهم نزدن نظم و تعادل فضا به‌شمار می‌رود. رنگ‌های روشنی مانند سفید، عاجی، کرم و بژ، غالبا رنگ‌های مناسبی برای رنگ دیوار و کاغذ دیواری محسوب می‌شوند، اما در ترکیب با یک رنگ غالب و تعیین کننده مانند قرمز، چنین گزینه‌هایی می‌توانند یک فضای نسبتا دلنشین را ایجاد کنند. برای تکمیل کار خود و ایده‌آل کردن نتیجه، می‌توانید به سراغ کاغذ دیواری‌هایی بروید که سایه‌ای از رنگ‌های برنزه یا قهوه ای دارند.

  • کاغذ دیواری‌های تک‌رنگ

اگر دوست دارید که اتاقتان ظاهری قوی و گرم داشته باشد از رنگ فرش برای انتخاب رنگ کاغذ دیواری الهام بگیرید. برای ست کردن کاغذ دیواری با فرش، استفاده از رنگ‌های تک‌فام، جلوه‌ای مدرن را ایجاد کرده و یک گزینه بسیار مناسب برای اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و حتی اتاق خواب محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که شما نباید دقیقا همان رنگ فرش را برای دیوارها انتخاب کنید، بلکه همیشه کاغذ دیواری را چند درجه روشن‌تر از کف در نظر بگیرید.

  • رنگ‌های گرم و شبیه به هم

زمانی که در حال انتخاب رنگ‌های المان‌های دکوراسیون خانه هستید، در نظر گرفتن محل قرارگیری رنگ‌ها در یک چرخه رنگی، می‌تواند به تعیین میزان همخوانی‌ آنها کمک کند. یک چرخه رنگ را در کتاب یا اینترنت پیدا کرده و به آن نگاه کنید. رنگ‌هایی که در کنار هم قرار دارند، شبیه به هم بوده و باعث ایجاد هارمونی در فضا می‌شوند. بنابراین، برای ست کردن کاغذ دیواری با فرش قرمز، رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در کنار قرمز قرار دارند، گزینه‌های مناسبی برای دیوارها هستند. برای مثال، انتخاب کاغذ دیواری طلایی برای اتاق غذاخوری یا نشیمن، فضای خیره‌کننده را ایجاد می‌کند. در مقابل، ایجاد ظاهری ملایم‌تر، با پوشاندن دیوارها با رنگ زرد کره‌ای و هماهنگ کردن آن با فرش قرمز امکان‌پذیر است.

  • رنگ‌های خنک و متضاد

اگر از آزمون و خطا در زمینه دکوراسیون منزل ترسی ندارید، استفاده همزمان از فرش قرمز و کاغذ دیواری دارای رنگ متضاد، به اعمال سلیقه خاص شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که رنگ‌هایی که به‌عنوان متضاد قرمز در چرخه رنگ مدنظر قرار می‌گیرند، آن را تکمیل هم می‌کنند، چرا که در نهایت کنتراستی برجسته را موجب می‌شوند. مثلا، از آن جا که رنگ سبز دقیقا مقابل رنگ قرمز قرار دارد، یک گزینه ایده‌آل برای بخشیدن حداکثر میزان جلوه به فضای اتاق شما محسوب می‌شود. 

حرف آخر ست کردن کاغذ دیواری با فرش

ست کردن کاغذ دیواری با فرش اتاق  و انتخاب رنگ مناسب فرش ماشینی می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز و در برخی موارد، مشکل باشد. اما شما می‌توانید با به‌کاربردن ایده‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، فضایی کاملا دلنشین را با انتخاب‌های صحیح خود رقم بزنید. استفاده از رنگ‌های مشابه یا مکمل، به‌کاربردن فرش‌ها و کاغذ دیواری‌هایی که طرح‌هایی نزدیک به هم دارند و بهره‌گیری از اسباب اتاق در جهت تکمیل این دو المان، تنها چند مورد از نکته‌های کمک‌کننده در این زمینه هستند. 

شما چه تجربه‌ای در رابطه با انتخاب کاغذ دیواری و فرش دارید؟ آیا در هنگام خرید تنها به طرح‌ها و رنگ‌های این دو، به‌صورت مجزا توجه می‌کنید یا همنشینی اسباب و وسایل را نیز در نظر دارید؟ خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.