۱۱ روش چیدمان فرش بر اساس اصول دکوراسیون داخلی

۱۱ روش چیدمان فرش بر اساس اصول دکوراسیون داخلی

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر قصد دارید به بهترین شکل خانه خود را طراحی کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله تمامی مواردی را که باید در هنگام طراحی وسایل خانه بدانید بیان شده. از اینکه فرش شما باید چه سایزی داشته باشد و حتی نحوه قرار‌گیری مبلمان و میز‌ها نسبت به فرش چگونه باید باشد؟ به شما اطمینان می‌دهیم پس از مطالعه این مقاله بهترین انتخاب را خواهید کرد.

۱۱ روش چیدمان فرش بر اساس اصول دکوراسیون داخلی

یکی از سوالات متداولی که از طراحان دکوراسیون داخلی پرسیده می‌شود این است که برای خرید فرش ماشینی چه معیار‌هایی وجود دارد؟ همیشه یکی از مهم‌ترین اختلاف نظرات، بر سر اندازه فرش است. و با توجه به این که سلیقه افراد متفاوت است، انتخاب فرشی با ابعاد مناسب که بتواند نظر اکثریت را جلب کند کار آسانی نیست.

یکی از قوانین سنتی و پرطرفدار این است که فرش باید آنقدر بزرگ باشد تا تمامی سطح را پوشش دهد. زیر تمام مبل و میز را هم در بر‌داشته باشد تا همه وسیله‌ها حالت متحد به خودشان بگیرند. به طوری که تمامی پایه‌های مبل روی فرش قرار داشته باشند تا دیگر تکان نخورند.

اگر شما هم به فکر یک دکوراسیون جدید برای خانه هستید به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید. به شما این اطمینان را می‌دهیم پس از مطالعه این مطلب، بهترین جلوه بصری و اندازه را برای فرش مورد نظر پیدا کنید.

روش اول: پایه‌های جلویی مبل‌ها و یا صندلی‌ها روی فرش و پایه‌های عقب بیرون فرش قرار گیرند.

به این سبک شما می‌توانید جلوه‌ای زیبا از سطح کف خانه همراه با فرش داشته باشید. در بیشتر مواقع زمانی که پایه‌های جلویی مبل روی فرش باشد و پایه‌های عقبی از فرش خارج باشند ظاهر جذابی همراه با اتصال صندلی‌ها به یکدیگر خواهید داشت. در این وضعیت دیگر لازم نیست نگران خراب شدن مبل‌ها و عدم تعادل آنها باشید.

زمانی که فرش در فضای میانی اتاق یا محوطه سالن قرار گیرد، فاصله بین فرش و دیوار حالت یک دور را می‌گیرد که بسیار حس خوبی ایجاد می‌کند. زمانی که آهنگ فرش با کفپوش‌ها شبیه باشد شکاف این دو به لحاظ ظاهری بسیار ظریف می‌باشد و جذابیت را بالاتر خواهد برد.

روش دوم: کلیه پایه‌ها روی فرش قرار گیرند.

این حالت ترکیبی از حالت قبل است که فرش اندکی با دیوار‌ها فاصله داشته باشد. در این حالت کلیه پایه‌های مبل‌ها روی فرش هستند و در عین حال فرش نیز کمی با دیوار فاصله دارد. زمانی که سالن بسیار بزرگ است معمولا از این مدل استفاده می‌شود. چرا که اگر مانند روش قبل بخواهیم فقط پایه‌های جلویی را روی فرش بگذاریم کلیه فضای موجود اشغال می‌شود و در واقع فضای بی استفاده بیشتری خواهیم داشت. در این روش با متحد کردن مبلمان باعث هدر رفتن بخشی از فضای خانه می‌شویم.

روش سوم: تعدادی از پایه‌ها روی فرش باشند.

در این سبک هیچ تقارنی در کار نیست. در تعدادی از صندلی‌ها دو پایه جلویی روی فرش است و در تعدادی هیچ کدام از پایه‌ها روی فرش قرار ندارد. در واقع یک هنجار شکنی به سبک مدرن است. اگر شما هم به ایجاد یک سبک جدید علاقه مند هستید به شما این روش را پیشنهاد می‌کنیم. در این سبک فقط نحوه‌ی قرارگیری فرش اهمیت دارد و بقیه وسایل هیچ نظمی ندارند. اگر با یک طراح داخلی مدرن صحبت کنید به احتمال زیاد این روش را به شما پیشنهاد می‌دهد.

روش چهارم: هیچ چیز روی فرش نباشد.

در این روش شما کفپوش جذابی دارید و فقط جهت زیبایی یک قالیچه بسیار کوچک در وسط اتاق قرار خواهید داد. معمولا اندازه این قالیچه‌ها کمی بزرگتر از پادری هستند . از این روش در اتاق‌هایی که پارکت چوبی دارد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید در فصل سرما زمین از همه‌جا سردتر است . اگر در آپارتمانی زندگی می‌کنید و یا منزل شما دارای گرمایش از کف می‌باشد این روش توصیه می‌شود.

در نظر داشته باشید غیر از مسئله زیبایی، سلامتی در طراحی وسایل منزل در اولویت قرار دارد. زمانی که زمین سرد باشد باعث ایجاد کمر و استخوان درد خواهد شد.

روش پنجم: فرش محاصره شود.

از این ایده عموما در نشیمن استفاده می‌شود. در این روش فرش در وسط قرار دارد و میز در وسط آن و بقیه وسایل در یک فاصله معین و مساوی فرش را محاصره می‌کنند. این سبک در واقع ترکیبی از حالت مدرن و سنتی دارد. البته بیشتر حس سنتی را برای مخاطب زنده می‌کند. این ایده البته در حال و اتاق‌های کوچک طرفدار بیشتری دارد. به لحاظ جذابیت و طراحی بهتر است فرشی را انتخاب کنید که از کلیه دیوارها ۴۵ سانتیمتر فاصله داشته باشد.

 روش ششم: ۳ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

در واقع این همان روش سنتی قدیمی است که همیشه در ایران استفاده می‌شده‌است. در زمان‌های گذشته به دلیل عدم استفاده از کفپوش‌های جذاب خانه‌ها در سراسر سطح از فرش یا موکت استفاده می‌کردند. با به روز‌تر شدن طراحی‌های داخلی و استفاده از مواد زیبا و مرغوب در کف سالن‌ها رفته رفته استفاده از این سبک کم و کمتر شد. البته در عین سنتی بودن این روش با برخی رعایت‌ها می‌توان از آن به یک طراحی مدرن رسید. مثلا تصور کنید فرش‌های فانتزی به همراه ست مبل و یا صندلی کنار یکدیگر باعث ایجاد یک طراحی مدرن می‌شود.

این به شما بستگی دارد که چگونه خانه و منزل خودتان را طراحی می‌کنید. مدرن یا سنتی. در این مقاله ما به شما سبک‌های استفاده از فرش را در چیدمان خانه معرفی می‌کنیم.

روش هفتم: فرش دقیقا زیر تخت قرار بگیرد.

برای آنکه فرش زیر تخت متعادل به نظر برسد باید به اندازه کافی بزرگ باشد. ابعاد تخت را در نظر داشته باشید و سعی کنید فرشی را تهیه کنید که به اندازه حداقل ۳۰ سانتی متر از پایه‌های تخت فاصله داشته باشد. معمولا از این سبک زمانی استفاده می‌شود که در اتاق خواب‌ها شما قصد دارید فرش بزرگی استفاده کنید اما می‌خواهید خیلی به چشم نیاید. در این سبک از طراحی فرش شما بسیار کوچکتر از آنچه هست نشان داده می‌شود.

البته این کار با فرش‌های کوچک هم امکان پذیر است، کافی است فرش زیر پایین پایه‌های تخت قرار بگیرد. برای اندازه دقت داشته باشید طراحی مناسب ایجاب می‌کند طول فرش از عرض تخت بیشتر باشد.

روش هشتم: فرش زیر میز ناهار خوری

اگر می‌خواهید زیر میز ناهار خوری فرشی پهن کنید به شما پیشنهاد می‌شود که اندازه فرش از هر طرف میز ۶۰ سانتی متر بزرگتر باشد. دلیل این کار این است که زمانی که افراد بخواهند دور میز شروع به غذا خوردن کنند وقتی صندلی را عقب می دهند باز هم پایه‌های صندلی روی فرش باشد. این کار تکان‌های آزار دهنده و ناراحتی هنگام صرف غذا را از بین می‌برد.

معمولا از فرش برای زیر میز ناهارخوری استفاده نمی‌شود. دلیل اول، تمیزی که احتمالا فرش به دلیل اینکه مواد غذایی مختلف روی آن ریخته شود کثیف خواهد شد. دلیل دیگر این است که معمولا در طراحی‌های داخلی هماهنگی بین فرش و میز، کار دشواری است.

روش نهم: راهروها را بپوشانید.

یکی از مسائلی که به شدت باید به آن توجه کنید، اینکه راهروها حتما باید پوشیده شوند. راهروها به دلیل رفت و آمد‌های زیاد باید راحت و زیبا باشد و نکته دیگر به دلیل مسائل ایمنی بهتر است، فرش تا لبه دیوار قرار بگیرد. این کار برای این است که اگر رطوبتی هم در راهرو ایجاد شد کسی دچار آسیب نشود. حتی اگر شما از پارکت استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌شود که بخش اعظمی از سطح داخل راهرو را با قالی فرش کنید.

روش دهم: ترکیب سبک‌ها

ممکن است شما در یک اتاق از پارکت زیبایی استفاده کرده باشید و استفاده از هر فرشی باعث عدم جذابیت شود. شما می‌توانید با یک طراحی به صورت ترکیبی از خالی بودن جلوگیری کنید و هم زیبایی و جذابیت را افزایش دهید. برای این کار اگر صندلی تکی در اتاق دارید می‌توانید مانند فرش زیر تخت این بار قالی را زیر صندلی قرار دهید. یک سبک کاملا متفاوت که از خالی بودن سطح کم می‌کند همزمان فرش را هم کوچکتر از آنچه هست نمایش می‌دهد.

روش یازدهم: سلیقه خود را اجرا کنید.

قطعا این مهم‌ترین نوع طراحی است چرا که قرار است شما درون خانه زندگی کنید باید همانطور که احساس راحتی می‌کنید خانه را بچینید. تمام قوانین را تغییر دهید و هر جا که احساس خوبی داشتید فرش ها را پهن کنید.

کلام آخر

برای جمع بندی این مقاله باید بگوییم که دانستن نوع فرش ماشینی و اندازه آن برای خرید و طراحی دکوراسیون خانه بسیار اهمیت دارد. آنچه به شما درباره این قوانین بازگو کردیم تنها بخشی از طراحی برای قرارگیری فرش و قالیچه است. حال این شما هستید که باید یک محیط آرام و جذاب و دوست داشتنی برای خود و خانواده فراهم کنید.