نور و رنگ دیوارهای داخلی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

نور و رنگ دیوارهای داخلی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نور و رنگ دیوارهای داخلی تاثیر به‌سزایی در زیبایی و دکوراسیون داخلی منازل دارد. به دلیل همین اهمیت تصمیم گرفتیم تا در این مطلب شما را با نکات مهم آن آشنا کنیم.

نور و رنگ دیوارهای داخلی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

استفاده خلاقانه از نورپردازی در دکوراسیون داخلی و تاثیر رنگ دیوارهای محیط، یکی از مهمترین قابلیت‌های زیبایی شناختی است که باید در هر فضای داخلی در نظر گرفته شود. باید توجه داشت که استفاده از نور و رنگ مناسب برای دیوارهای داخلی، از مهمترین پیش نیا‌زهایی است که باید در طراحی دکوراسیون در نظر داشته باشید.

اهیمت رنگ دیوارهای داخلی

دیوارهای داخلی را می‌توان به عنوان بوم خالی یک هنرمند تصور کرد. دیوارها سطوح مسطحی هستند که با استفاده از اشکال مختلف، می‌توانند به صورت خلاقانه‌ای رنگ شوند، به نمایش گذاشته شوند و یا مکان‌هایی از آن را می‌توان به سبک‌های هنری تزئین کرد. دیوارها بخش مهمی از دکوراسیون شما را تشکیل می‌دهند و برای هر پروژه طراحی فضای داخلی مهم هستند.

از نظر زیبایی شناسی، دیوارهای داخلی به منظور تقسیم فضا ساخته شده‌اند و از نظر بصری می‌توانند برای ما سرگرم‌کننده باشند، درست همانطور که قرار است با استفاده از رنگ‌ها، فرم‌ها، بافت‌ها یا مواد بکار رفته روی روحیه ما تاثیر بگذارند. اما مهم‌ترین خلاقیت در سطح دیوارها این است که دیوارها چقدر باید روشن باشند؟ و طراحی نورپردازی آنها را باید چگونه در نظر گرفت؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تهیه یک برنامه نورپردازی برای داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی عالی

یک طراح نورپرداز می‌داند که روشنایی یا تیرگی دیوارهای فضاهای داخلی، روی نوع دید استفاده کنندگان تاثیر می‌گذارد. بنابراین لازم است که یک برنامه نورپردازی تهیه شود که زیبایی فضا را کامل کند نه اینکه از زیباشناسی آن بکاهد. بر این اساس، یک طراح نورپرداز باید طرحی را ایجاد کند که سلسه مراتب دیوارها را نشان دهد؛ چون هر کدام از دیوارهای فضای داخلی دارای اهمیت خاصی در یک طرح نورپردازی فضا هستند. پیش از طراحی نور مناسب فضا، می بایست به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • دیوارهای داخلی مورد نظر خود را برای رنگ‌آمیزی یا اضافه کردن افکت خاص مشخص کنید.
  • قصد دارید در اتاق به چه احساس و روحیه‌ای دست پیدا کنید؟
  • چگونه می‌توان این موضوع را در طرح نورپردازی اعمال کرد؟
  • تصمیم بگیرید که برای دیوارها از چه مواد و رنگی باید استفاده کنید.
  • آیا دیوارهایی وجود دارند که دارای علائم و یا سطح سنجاق شده باشند؟
  • آیا قصد دارید که آثار هنری، قفسه‌ها یا یک سری از تابلوهای نقاشی را روی دیوار نصب کنید؟ اگر جواب مثبت است، کدام دیوار را مد نظر دارید؟
  • چه دیوارهایی باید نور را روی سطح کار مجاور بتابانند؟

یک طراح نورپردازی باید جزئیات و محیط‌های اطراف را برای استفاده از منابع نور، اتصالات و وسایل مناسب مد نظر قرار دهد. علاوه‌بر‌این؛ اندازه اتاق، ارتفاع دیوارها و مصالح ساختمانی دیوارها مکان‌های نصب مناسب را تعیین می‌کنند که به نوبه خود بر نحوه نورپردازی دیوارها تاثیر می گذارند. به عنوان مثال، این موضوع در مورد دیوارهای بسیار بلند صادق است.

سپس باید موارد دیگر مانند مصرف انرژی در هر فوت مربع یا متر مربع، محدودیت‌ها، تعمیر و نگهداری، فیکسچر، ساخت و نصب و البته هزینه‌های نصب را هم باید در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد.

رنگ‌ها و نورها

نور باعث نمایش یک رنگ در طیف‌های مختلفی می‌شود. علاوه بر اینکه با استفاده از رنگ‌ها و نور خورشید می‌توانیم به شادی بصری دست پیدا کنیم، می‌توانیم به افراد فعال‌تر و پویاتر تبدیل شویم. به همین دلیل؛ معماران ساختمان‌های رو به جنوب را ترجیح می‌دهند به طوری که ورودی و اتاق‌هایی که بیشترین فعالیت‌ها در آنها انجام می‌شود، بیشترین میزان نور آفتاب را در اکثر ساعات روز دریافت می‌کنند. برای متعادل کردن رنگ مایل به زرد و افزایش حس صمیمیت، معمولا طراحان دکوراسیون داخلی از سایه‌های رنگ زرد و کرم به همراه رنگ صورتی یا مرجانی استفاده می‌کنند تا تاثیر نور خورشید را بیشتر کنند.

یک فضای داخلی رو به شرق، دارای نور بیشتری است و درک یک رنگ خاص را تقویت می‌کند، بنابراین شما باید در هنگام انتخاب رنگ دیوارها، منبع نور و البته طراحی نورپردازی مورد نظر و متناسب با جهت ساختمان خود را مد نظر داشته باشید. قرار گرفتن در معرض نور شرقی باعث ایجاد یک نور بسیار زرد و قوی خواهد شد که برای فضاهایی که اکثر فعالیت‌های شما در آنجا انجام می‌شود مانند آشپزخانه‌ها، اتاق بازی یا سایر فضاهایی که برای کل خانواده در نظر گرفته‌اید ایده‌آل خواهد بود.

شدت رنگ به شادابی و درخشندگی یک رنگ اشاره دارد در حالی که حس آرامش یا درون‌نگری یک رنگ خاص را تقویت می‌کند. رنگ‌های تیره که به عنوان رنگ‌های سایه در دکوراسیون شما استفاده می‌شوند حس پویایی را به فضای داخلی شما اضافه می‌کنند در حالی که رنگ‌های کمرنگ حس آرامش را به شما القاء می‌کنند. داشتن اطلاعات کافی در مورد رنگ ها به شما در دکوراسیون اتاق کودک نیز کمک خواهد کرد.

نحوه انتخاب نورپردازی مناسب برای دیوارهای داخلی

نوع نورپردازی که ما انتخاب می‌کنیم، همیشه نحوه دیده شدن رنگ دیوارهای داخلی ما را تعیین می‌کنند چون که رنگ‌های مختلف نسبت به طول موج‌های نور مختلف واکنش نشان می‌دهند.

یک دیوار آبی روشن با نورپردازی طبیعی ممکن است در پایان روز، که نور آفتاب کاهش پیدا می‌کند آبی به نظر نرسد و هنگام روشن کردن چراغ‌ها، رنگی کاملا متفاوت داشته باشد. تاثیر آرامش بخش و تسکین‌دهنده رنگ آبی روشن ممکن است در آخر شب تاثیرگذاری خود را از دست بدهد. این بدان معناست که نورپردازی که شما انتخاب می‌کنید روی رنگ دیوارها تاثیر می‌گذارد.

پس بهتر است که قبل از رفتن برای خرید برخی روشنایی‌های مصنوعی فانتزی برای نصب در اتاق نشیمن خود، در مورد چگونگی افزایش چراغ‌ها و کاهش رنگ طرح موجود در اتاق نشیمن فکر کنید.

چراغ‌های هالوژن، فلورسنت، LED و لامپ‌های رشته‌ای تاثیر متفاوتی روی رنگ دیوارهای دکوراسیون داخلی دارند. بنابراین اگر می‌خواهید دیوارهای آبی روشن شما همان ظاهری که در طول روز دارند را حفظ کنند؛ می‌توانید از چراغ‌های هالوژن استفاده کنید که دارای نور تقریبا نزدیک به نور طبیعی هستند و یک ظاهر رنگی عالی را ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر، اگر یک فضای دلپذیر دنج شبانه را ترجیح می‌دهید، باید لامپ‌های رشته‌ای را انتخاب کنید. لامپ‌های رشته‌ای یک رنگ گرم و طلایی را به فضای داخلی شما اضافه می‌کنند، و این همان احساس صمیمیتی که نور شمع به فضا اضافه می‌کند را در شما القاء می‌کند. انواع نور، چه طبیعی و چه مصنوعی روی درک ما از رنگ ها تاثیر می‌گذارند.

قبل از انتخاب نورپردازی و منبع نور بهتر است که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بررسی کنید که به دنبال رنگ گرم هستید یا سرد.
  • اگر رنگ دیوار شما قهوه‌ای، قرمز و یا زرد است بهتر است از یک منبع نور رشته‌ای استفاده کنید که باعث گرم‌تر نشان دادن رنگ‌ها خواهد شد.
  • اگر دیوارهای شما دارای رنگ‌های خنک مانند آبی، سبز، بنفش اسطوخودوسی یا سایر رنگ‌های خنک است به یک منبع نور روشن‌تر و خنک‌تر (مانند لامپ‌های فلورسنت) نیاز دارید.
  • وقتی که از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کنید نور مایل به زرد ایجاد می‌شود و در صورتی که از آن در اتاق‌هایی که دارای رنگ گرم هستند استفاده کنید باعث ایجاد یک محیط گرم‌تر خواهد شد.
  • هنگامی که از منابع نور هالوژنی و یا LED استفاده می‌کنید، انتظار داشته باشید که اتاق شما مانند روز روشن شود.
  • نورپردازی فلورسنت به طور کلی برای فضای داخلی که دارای رنگ خنک است استفاده خواهد شد و در صورت استفاده از آن در اتاق‌هایی که دارای رنگ گرم هستند دیوارها تمایل به نشان دادن لکه‌های نور خواهند داشت.
  • چراغ‌های LED با هر رنگی قابل استفاده هستند و طیف رنگ انعطاف پذیری را ارائه می‌دهند.

روش دیگری که روی نورپردازی و رنگ دیوارهای فضای داخلی تاثیر می گذارد، روشنایی و رنگ آمیزی لومن است. اگر یک اتاق با رنگ‌های تیره تر رنگ‌آمیزی شود، نور بیشتری از منبع روشنایی شما جذب خواهد کرد. در این صورت به نورپردازی روشن‌تری احتیاج دارید. اگر نورپردازی به اندازه کافی روشن نباشد، کل اتاق تاریک و کسل‌کننده به نظر می رسد.

اتاقی که با رنگ‌های روشن (مانند رنگ‌های سفید و پاستیلی) رنگ شده باشد، به نورپردازی زیادی نیاز ندارد. دلیل این امر این است که رنگ‌های روشن‌تر؛ نور بیشتری را بازتاب می‌دهند و به مقدار کم (و یا هیچ) نور را جذب می‌کنند.

با این حال؛ هیچ قانون سفت و سختی در این مورد وجود ندارد چون که داشتن یک اتاق کم نور یا روشن یک انتخاب شخصی است و بسته به سلایق افراد می‌تواند متفاوت باشد.

نتیجه‌گیری از تاثیر نور و رنگ دیوارهای داخلی بر دکوراسیون

رنگ و نور دو مقوله کاملا مرتبط هستند. اگر یک رنگ را به عنوان سرد یا گرم درک می‌کنیم؛ این درک نه تنها به خود رنگ استفاده شده در فضای داخلی مرتبط است بلکه به نوع نورپردازی و همچین رنگ‌های مجاور وابسته است. بنابراین ما با خیال راحت از رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی به عنوان رنگ های گرم استفاده می‌کنیم در حالی که این رنگ‌ها با استفاده از یک نورپردازی نامناسب به رنگ‌های آبی؛ سبز، بنفش و سایر رنگ‌های سرد تبدیل خواهند شد.

رنگ‌های گرم تمایل به متراکم نشان دادن یک اتاق دارند؛ در حالی که رنگ‌های سرد تمایل به بزرگ نشان دادن فضا دارند. خود فضا هم بر درک رنگ تاثیر می‌گذارد. ابعاد اتاق یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هنگام انتخاب نور و رنگ دیوارها باید در نظر داشت. شایان ذکر است که شما می‌توانید از مشاوران و طراحان دکوراسیون داخلی در مورد رنگ دیوار و نورپردازی مورد استفاده خود سوال کنید، چون‌که ممکن است ارتفاع اتاق، مبلمان یا تزئینات، تعداد درها و پنجره‌ها هم روی نحوه درک ما از رنگ اتاق تاثیر بگذارد.

به دلیل اهمیت طراحی داخلی ما ابزاری به نام دکوراسیون مجازی منزل تهیه کردیم که به سادگی می توانید طرح خود را پیاده کنید و پس از اطمینان از نتیجه آن را در منزل خود پیاده سازی کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله، به رابطه بین نور، رنگ و نقش آنها در طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی پی برده باشید. چنانچه در این زمینه تجربه، نظر و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.