راهنمای خرید تابلو فرش و روش‌های نگهداری از آن

راهنمای خرید تابلو فرش و روش‌های نگهداری از آن

بلاگ - راهنمای خرید فرش ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نکات کلیدی و جامع خرید و نگهداری تابلو فرش ماشینی را می توانید در این مقاله مطالعه کنید.

راهنمای خرید تابلو فرش و روش‌های نگهداری از آن

یکی از اکسسوری هایی که در زیبایی منزل نقش به سزایی دارد، تابلو فرش می‌باشد. اما بسیاری از افراد آشنایی و تخصصی کافی برای خرید تابلو فرش را ندارند. به همین دلیل متخصصین فرش شاهکار مشهد تصمیم گرفته اند تا در این مطلب راهنمای خرید تابلو فرش را برای شما عزیزان فراهم کنند. همچنین شما می‌توانید نمونه‌هایی از برترین تابلو فرش ها را در بخش خرید فرش ماشینی مشاهده فرمایید.

تابلو فرش چیست؟

به فرش‌هایی که در اندازه‌هایی کوچک بافته، قاب شده و به دیوار آویخته می‌شوند تابلو فرش می‌گویند. این فرش‌ها که در قدیم فقط به صورت دستبافت موجود بوده‌اند، معمولا کاربرد تزیینی داشته و برای دکوراسیون داخلی منازل استفاده می شوند. با اینکه تابلو فرش‌های دستبافت ظرافت، زیبایی و اصالت خاصی دارند ولی به دلیل قیمت بالای آن‌ها افراد زیادی از تابلو فرش‌های ماشینی برای زیبایی منازلشان استفاده می‌کنند. طرح‌هایی نظیر مناظر طبیعی، تصاویر حیوانات، آیات قرآن و طرح‌های مینیاتوری از پرطرفدارترین طرح‌ها برای تابلو فرش‌ها می‌باشند. شهر سردرود در استان آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین قطب‌های بافت تابلو فرش در جهان محسوب می شود و حدود 80 درصد از مردم این شهر به طرق مختلف از این هنر کسب درآمد می‌کنند. 

نحوه تشخیص تابلو فرش ماشینی از دستبافت

همانطور که در بالا اشاره شد، تابلو فرش‌ها در دو نوع دستبافت و ماشینی موجود بوده و به فروش می‌رسند. در زیر چند تفاوت اصلی این دو نوع تابلو فرش را نام برده و بررسی می کنیم.

تقارن طرح

معمولا تابلو فرش‌های دستبافت یک طرح کلی و یا حتی داستانی را بیان می‌کنند و تقارنی در طرح آن دیده نمی‌شود درحالیکه در مدل‌های ماشینی، تقارن طرح را به سادگی می توان در نقشه تشخیص داد.

بررسی پشت فرش

مدل‌های دستبافت را می‌توان از روی نرم بودن پشت و دیده شدن نقشه پشت فرش و وجود چند گره بزرگ‌تر نسبت به سایر گره‌ها تشخیص داد در حالیکه در مدل‌های ماشینی نقشه فرش در پشت دیده نمی‌شود و گره‌ها نیز با نظم و ترتیب خاصی بافته شده‌اند.

نگاه به تار و پود فرش

در تابلو فرش‌های دستبافت ریشه‌ها جزیی از فرش بوده و به آن بافته شده است در حالیکه در تابلو فرش های ماشینی، این ریشه‌ها به فرش دوخته می‌شوند. در مدل دستبافت کوک‌های اطراف فرش نامنظم بوده و در یک خط مستقیم نیستند در حالیکه در فرش‌های ماشینی کناره‌های فرش کاملا صاف و منظم‌اند.

تفاوت قیمتی

مهم ترین نکته ای که باعث تمایز این دو مدل از هم می‌شود، تفاوت چشمگیر قیمت آن‌ها می‌باشد.

انواع تابلو فرش ماشینی

چاپی 

در اینگونه تابلو فرش‌ها ابتدا فرشی با رنگ سفید و به ابعاد دلخواه بافته می‌شود و سپس نقشه روی آن چاپ می‌شود.

غیر چاپی

در اینگونه تابلو فرش‌ها بر خلاف مدل بالا، فرش از همان ابتدا با طرح مورد نظر و توسط دستگاه بافندگی بافته می‌شود.با اینکه در مدل چاپی سرعت تولید بالاتر است ولی نسبت به مدل ماشینی دوام پایین‌تری داشته و در مدل ماشینی، طرح‌ها واقعی‌تر به چشم می‌آید.

عوامل موثر در قیمت تابلو فرش ماشینی

کیفیت الیاف 

الیاف پلی استر و اکرلیک دو نوع متداول الیاف استفاده شده در این تابلو‌ها هستند. با اینکه الیاف پلی استر درخشندگی و جلوه‌ی زیباتری دارند ولی در مقام مقایسه با الیاف اکریلیک، دوام و ماندگاری کمتر و بالطبع قیمت پایین تری نیز دارند.

تاثیر تراکم و شانه

تراکم و شانه معیاری برای اندازه‌گیری تعداد گره‌های موجود در فرش هستند، به عبارتی تعداد گره‌ها در طول و عرض رابطه مستقیمی با تراکم و شانه دارند و هرچه تراکم و شانه بیشتر شود قطعا قیمت فرش نیز بیشتر خواهد شد. تابلو فرش‌های ماشینی موجود بین 700 تا 1200 شانه دارند که تابلوهایی با 1200 شانه قیمت بسیار بالاتری نسبت به تابلوهای 700 شانه دارند.

ابعاد و اندازه تابلو فرش

بدلیل اینکه با بزرگ شدن ابعاد فرش، مواد اولیه استفاده شده در آن نیز بیشتر می‌شود قطعا تاثیر مستقیمی روی قیمت فرش خواهد داشت. البته در صورت انتخاب طرح و اندازه سفارشی برای تابلو فرش منزلتان، بدلیل اینکه هزینه‌ی طراحی نیز به سایر موارد اضافه می‌شود، معمولا قیمت بالاتری نسبت به طرح‌هایی در همان اندازه خواهد داشت. 

نکاتی که هنگام خرید تابلو فرش ماشینی باید به آنها توجه کنید.

خرید از فروشگاهی مطمئن

برای اینکه مطمئن باشید که تابلو فرش خریداری شده از کیفیت بالایی برخوردار است حتما پیش از خرید با جستجو در اینترنت، فروشگاه‌ها و کارخانه‌های معتبر خرید تابلو فرش ماشینی را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

انتخاب محل نصب و ابعاد تابلو

پیش از خرید تابلو فرش برای منزلتان، ابتدا دکوراسیون داخلی منزل را بررسی و مکان نصب تابلو را انتخاب کرده، سپس با مراجعه به فروشگاه و انتخاب طرح دلخواهتان متناسب با فضای انتخابی، اقدام به خرید نمایید.

مشخص کردن طرح و نقشه تابلو فرش

پس از انتخاب مکان نصب تابلو و متناسب با سلیقه‌ی خود می‌توانید از بین طرح‌های متنوعی نظیر حیوانات، مناظر طبیعی، گل‌ها، چهره‌ها، نقاشی هنرمندان مشهور جوان و یا ترکیبی از آن‌ها نقشه مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تابلو فرش انتخابی برای اتاق نشیمن شما نمی‌تواند برای فضای کارتان مناسب باشد.

مشخص کردن بودجه

با مشخص کردن بودجه مد نظرتان پیش از خرید، در فروشگاه می‌توانید با توجه به جنس نخ‌های موجود و تار و پود فرش که تاثیر مستقیمی روی قیمت آن خواهند داشت، فرش مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

نحوه مراقبت و شستشوی تابلو فرش

در زیر نکاتی برای نگهداری اصولی تابلو فرش بیان کرده و در ادامه نیز روشی برای شستشوی تابلو فرش در منزل را شرح می‌دهیم.

  • به هیچ عنوان تابلو فرش را به طور مستقیم به دیوار گچی یا آهکی وصل نکنید.
  • حتما پس از خریداری تابلو فرش بلافاصله قاب مناسبی برای آن انتخاب کنید.
  • قاب تابلو فرش را به هیچ عنوان شیشه نیندازید، زیرا شیشه باعث نرسیدن هوا و پوسیدگی تابلو فرش می‌شود.
  • تابلو فرش را در مقابل باد مستقیم کولر آبی قرار ندهید، زیرا رطوبت موجب پوسیدگی فرش می‌شود.
  • به هیچ عنوان تابلو را در مقابل پنجره‌ای که نور مستقیم خورشید دارد قرار ندهید زیرا نور خورشید موجب رنگ پریدگی فرش می‌شود.
  • اگر تابلو فرش را در اتاقی نصب کرده‌اید که در سال دو الی سه بار از آن استفاده می‌کنید، حداقل یک بار در ماه درب اتاق را برای ساعاتی باز نگه دارید تا هوا در اتاق جابجا شود.

از آنجایی که تابلو فرش‌ها یکی از کالا‌های لوکس منزل بشمار می‌آیند حتما هنگام تمیز کردن آن‌ها دقت لازم را به خرج داده و بهتر است کار را به متخصص بسپارید. پیشنهاد ما به شما مراکز قالی‌شویی معتبر است، زیرا آن‌ها به واسطه تجربه و تخصص چندین ساله خود می‌دانند برای هر نوع فرش چه محصولی را می بایست برای تمیز کردن استفاده کنند.

توجه داشته باشید که در صورت شستشوی غیر اصولی تابلو فرش می‌توانید باعث تغییر رنگ و خراب شدن تابلو شوید. برای یادگیری شستشوی اصولی فرش ماشینی شاهکار مشهد می توانید به مقاله روش‌های شستشو و تمیز کردن فرش ماشینی مراجعه کنید.

راهنمای شستشوی اصولی تابلو فرش در منزل

اما در صورتی که در نهایت تصمیم گرفتید تابلو فرش را در منزل بشویید حتما طبق دستورالعمل زیر پیش روید:

  • در آوردن تابلو فرش از قاب
  • تمیز کردن گرد و خاک فرش با کمک جارو‌برقی
  • حل کردن شامپو فرش در آب سرد
  • کشیدن اسفنج آغشته به محلول روی فرش به آرامی
  • خشک کردن اصولی تابلو فرش

برای خشک کردن، به هیچ عنوان تابلو فرش را از بند رخت آویزون نکنید زیرا باعث در هم آمیختن رنگ‌های موجود در آن می‌شود، برای این کار تابلو را روی زمین و در محیطی گرم پهن کنید و به آن زمان دهید تا کاملا خشک شود. تحت هیچ شرایطی تابلو را در مقابل نور مستقیم آفتاب خشک نکنید زیرا باعث تغییر رنگ و از دست رفتن درخشندگی آن می‌شود.