سبک مدرن، VINTAGE یا RETRO؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امروزه در طراحی فرش ماشینی با طرح‌های جذاب، زیبا و متنوعی مواجه هستیم که ریشه درگذشته دارد اما امروزی است، درواقع حس نوستالژیک دارد اما مدرن است. این دسته از طرح‌های فرش ماشینی الهام گرفته از سبک رترو retro و یا Vintage است.

سبک مدرن، VINTAGE یا RETRO؟

گذر زمان، دکوراسیون سبک معماری خانه‌ها را از سنتی به سمت فضاهای اروپایی و مدرن سوق داده است و به علت رشد آپارتمان‌نشینی دکوراسیون منازل و وسایل مورداستفاده از اهمیت زیادی برخوردار شده‌اند، فرش و قالی هم مانند سایر وسایل با تغییرات به وجود آمده در دکور مجبور به تغییر است. اکنون نمی‌توان از قالی‌هایی با طرح و نقشه سنتی در تمام اتاق‌ها کمک گرفت، بلکه لازم است برای هر فضا فرشی متناسب با کاربرد اتاق در نظر گرفته شود. در ادامه به بررسی دو سبک جدید در طراحی فرش می پردازیم.

سبک retro

دکوراسیون «رترو» و کلمه رترو بازگشت به گذشته را در ذهن انسان به یاد می‌آورد و حس نوستالژیک دارد؛ به این معنی که مدل دکوراسیونی با وسایل مربوط به یک دوره خاص در آن به کار می‌رود و رنگ‌های براق و زنده در اولویت هستند.

می‌توان گفت مبلمان و اکسسوری‌هایی در آن استفاده می‌شود که از مدل‌های قدیمی الهام گرفته اما همخوان با این دوره بازسازی‌شده‌اند. طراحان رترو دیزاین که به‌نوعی سعی در یادآوری دوران خوشایند گذشته دارند با اقتباس از محصولی قدیمی مدل جدید آن را طراحی می‌کنند و نوستالژی ما را نسبت به گذشته‌ی خوب آن محصول برمی‌انگیزانند.

به این شیوه سبک رترو گفته می‌شود که ترکیبی از سبک‌های قدیمی با فرم‌هایی جدید، یا فرم‌های جدید با متریال و نازک‌کاری‌های قدیمی است. سبک رترو، برگرفته از گذشته‌ای است که به حالت مدرن درآمده و علاوه بر اینکه حس آرامش و راحتی را در افراد القا می‌کند، باعث خلاقیت بیشتر آن‌ها نیز می‌شود. به یاد داشته باشید که مشخصه کلیدی برای تشخیص سبک رترو، استفاده از سبک‌های قدیمی با رویکردی مدرن و جدید است.

طرح فرش‌های ماشینی مدرن در سبک رترو به دلیل مجموعه رنگی، سرزندگی‌اش، ساختارها و فرم‌های غیرمعمولش بسیار متفاوت است. رترو از صلح و آرامش دور است و برعکس، در فضاهای داخلی فریاد بلندی سر می‌دهد و حال و هوایی مرموز برقرار می‌سازد.


سبک Vintage

وینتیج به آثاری گفته می‌شود که مختص به زمان خاص، فرد یا نشانه خاصی باشد و از دوره انتشار آن وسیله گذشته باشد. درصورتی‌که آن شی در زمان گذشته بسیار باب شده و مورداستفاده و توجه همگان قرارگرفته باشد و مجدد درزمانی غیر از زمان خاص آن شیء مورداستفاده قرار بگیرد، وینتیج محسوب می‌شود.

ترجمه فارسی آن وابسته به دوران یا سال بخصوص، قدیمی و وابسته به دوران پیشین است. البته برای اصطلاح «آنتیک» هم همین معانی به چشم می‌خورد؛ آنتیک اصولاً به محصولاتی با قدمتی بیش از صدسال اشاره دارد اما وینتیج به محصولاتی با قدمتی بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال. بسیاری از افراد وینتیج را با رترو اشتباه می‌گیرند. ولی درواقع رترو محصولی با طراحی مدرن است که از عناصر دوره‌های قدیمی در آن الهام گرفته‌شده ولی وینتیج بازآفرینی همان طرح‌های قدیمی است که در طول زمان، به آن توجهی نشده است.

طراحی فرش‌های کهنه‌نما، سنگ‌شور‌شده، پاره، مندرس و یا فرش‌های چند تیکه را می‌توان نمونه‌هایی از فرش‌های مدرن وینتیج برشمرد. ممکن است در میان عبارت‌های عتیقه یا آنتیک، رترو و وینتیج شباهت‌هایی به چشم بخورد ولی این سبک‌ها هرکدام در اصل به موضوع‌های متفاوتی اشاره می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان با یکدیگر برابر نیستند.