کاربرد فرش گرد در دکوراسیون منزل

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

چند سالی است که استفاده از فرش گرد در خانه‌ها مرسوم شده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این نوع خاص از فرش از لحاظ خصوصیات فیزیکی تفاوت‌های زیادی با نمونه‌های مستطیلی و مربعی دارد.

کاربرد فرش گرد در دکوراسیون منزل

امروزه در اکثر خانه‌های مدرن فرش گرد به عنوان یک قسمت مهم شناخته شده و زیبایی خانه را دوچندان می‌کند. با توجه به وسعت کاربرد این نوع فرش، در این مقاله سعی می‌کنیم تا اطلاعات مناسب را برای انجام یک انتخاب خوب به شما بدهیم.

فرش گرد را در کجا استفاده کنیم؟

برای به کار بردن فرش گرد باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. به صورت کلی فرش گرد به تازگی وارد دنیای دکوراسیون منازل شده و طرح‌های به وجود آمده از آن نیز جدید هستند. در گذشته معمولاً از فرش‌های مستطیلی به صورت اجمالی استفاده می‌شد و از لحاظ هندسی تنوع کمی در فرش‌ها وجود داشت. فرش گرد را می‌توان در بخش‌های مختلفی از منزل مانند پذیرایی، اتاق و آشپزخانه قرار داد که هر کدام از آن‌ها را به شکل ویژه تحلیل خواهیم کرد. در ادامه موارد کاربرد این نوع فرش را همراه با مکان مدنظر آن بیان می‌کنیم.

1. نشان دادن بهتر دیوار منحنی

در بعضی از خانه‌ها دیوارها به شکل منحنی ساخته می‌شوند که این امر با اهداف گوناگونی انجام می‌گیرد. زیبایی خانه مهم‌ترین دلیل برای انجام معماری منحنی است که در سال‌های اخیر توسط متخصصان دکوراسیون پیشنهاد می‌شود. همچنین به کمک منحنی کردن می‌توان فضای بیشتری در منزل ایجاد کرد که این مورد هم در محیط‌های آپارتمانی بسیار مهم است. با توجه به این شرایط، خرید یک فرش گرد می‌تواند منحنی را زیبا و باجزییات کامل نشان دهد و فرم خوبی به آن ببخشد. به صورت کلی فرش‌های گرد باعث بهتر دیده شدن جزییات می‌شوند و از این لحاظ جذابیت خاصی ایجاد می‌نمایند.

2. بهتر دیده شدن میز گرد

بعضی از افراد علاقه زیادی به میز گرد دارند و معمولاً در پذیرایی آن‌ را روبروی مبل قرار می‌دهند. با توجه به اینکه میز گرد لبه ندارد، خطراتی مانند برخورد به شیشه‌ کمتر می‌شود و بچه‌ها کمترین آسیب را می‌بینند. برای اینکه جلوه این میز‌ها بهتر شود، معمولاً در زیر آن یک فرش گرد می‌اندازند. ترکیب فرش و میز گرد در کنار هم بسیار زیبا و دلنشین است و امروزه توسط بسیاری از افراد با استقبال مواجه شده است. معمولاً سایز فرش گرد باید کمی بزرگتر از میز باشد تا بتواند یک جلوه مناسب به آن ببخشد.

3. مشخص کردن یک قسمت مجزا

در منازلی که از لحاظ متراژ وسیع هستند همه چیز به صورت یکدست خود را نشان می‌دهد. حال اگر می‌خواهید یک قسمت  را از سایر نقاط جداسازی کنید بهترین راه کمک گرفتن از فرش گرد است. خیلی از افراد دوست دارند که یک صندلی تک نفره در قسمتی از خانه مانند کنار شومینه قرار دهند و بر روی آن قهوه بنوشند. چنین فضاهایی برای انجام کارهای شخصی مانند مطالعه کتاب نیز بسیار مفید خواهد بود. شما می‌توانید یک فرش گرد متوسط را در محل مورد نظر بیندازید و در نهایت صندلی خود را بر روی آن قرار دهید.

مشخص کردن یک قسمت مجزا با فرش گرد

4. هماهنگی با لوستر و آینه گرد

برای اینکه سقف یک خانه زیباتر به نظر برسد از انواع لوسترها استفاده می‌شود که هر کدام شکل هندسی خاص خود را دارند. بخشی از لوسترها به صورت گرد تولید می‌شوند که اگر می‌خواهید هماهنگی در این زمینه زیاد شود، به کار بردن فرش گرد بهترین گزینه ممکن خواهد بود. در بعضی از خانه‌ها آینه‌های دایره‌ای و بیضی شکل نیز دیده می‌شود که به همین علت از فرش گرد در کنار آن بهره می‌برند. ست کردن وسایل مختلف خانه در دکوراسیون یک تکنیک مهم برای زیباسازی محیط است که می‌توانید آن را اجرا کنید.

5. بزرگ‌تر نشان دادن فضا

همه کارشناسان دکوراسیون تلاش می‌کنند تا مسئله کمبود فضا را به خوبی پوشش دهند تا ضعفی در این مورد دیده نشود. به صورت کلی انداختن فرش گرد باعث می‌شود که محیط را بزرگتر از اندازه واقعی خود نشان دهد و وضعیت خوبی را به نمایش بگذارد. زمانی‌ که شما به منحنی‌های فرش نگاه می‌کنید ناخودآگاه به سایر اجسام اطراف آن نیز دقت خواهید کرد که همین امر باعث بزرگ دیده شدن می‌گردد. از طرفی این نوع فرش محیط کلی را منظم‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهد و همین مورد می‌تواند یک دلیل مهم برای استفاده از فرش گرد در دکوراسیون منزل باشد.

6. جای کافی برای فرش مستطیل ندارید.

نقشه هر واحد مسکونی دارای نقاطی است که نمی‌توان یک فرش کامل استاندارد را برای آن استفاده کرد. ممکن است در اتاق مدنظر شما ستون یا وسیله‌ای باشد که نتوانید فرش مستطیلی بیندازید. در چنین شرایطی به کار گرفتن فرش گرد بهترین راهکار ممکن است و شما را از شر مشکلاتی مانند جمع شدن فرش خلاص می‌کند. این مورد به‌خصوص در اتاق‌های کوچک بیشتر دیده می‌شود که فرش‌های گرد بهترین راه حل ممکن برای این کار هستند. 

ناگفته‌هایی درباره فرش گرد

بسیاری از مزیت‌های فرش گرد در مطالب بالا بیان شد ولی فراموش نکنید که این نوع از فرش در بعضی از مکان‌ها نباید استفاده شود. اگر مبلمان شما از نوع کلاسیک مستطیل است این را بدانید که نمی‌توان از فرش گرد در این مورد بهره برد. اگر مبلمان خانه شما از نوع مدرن است می‌تواند به خوبی در کنار فرش گرد قرار بگیرد و یک شاهکار واقعی برایتان خلق خواهد کرد. اگر می‌خواهید این فرش را در زیر میز و صندلی قرار دهید در ابتدا اندازه میز را مشخص کنید و سپس برای خرید فرش ماشینی اقدام کنید تا دچار خطا و اشتباه محاسباتی نشوید.

ناگفته‌هایی درباره فرش گرد

بعضی از افراد معتقدند که نباید فضای خالی بر روی کف اتاق بیش از حد باشد زیرا حالت زننده‌ای دارد. در چنین مواردی می‌توان از فرش‌های گرد کوچک بهره جست که البته در این شرایط بیشتر برای زیبایی به کار می‌روند و تاثیر دیگری ندارند. رنگ فرش نیز باید با دیوار هماهنگ باشد تا تاثیرگذاری آن بر روی مخاطب بیشتر گردد. به‌طور کلی این نوع از فرش انتخاب افراد خاص است و اگر به دنبال طرح‌های یونیک و منحصر به فرد هستید فرش گرد کمک زیادی به شما خواهد کرد.

جمع بندی استفاده از فرش گرد در  دکوراسیون

محل قرارگیری فرش گرد در خانه شامل ورودی، پذیرایی، آشپزخانه و اتاق می‌شود و شخص ‌می‌تواند در این فضاها از آن بهره ببرد. در این مقاله به صورت اجمالی انواع کاربردهای فرش گرد بیان شد و حال شما می‌توانید با چشمانی باز انتخاب خود را به انجام برسانید. در حال حاضر برندهای بسیاری در حال تولید این فرش‌ها هستند و با حداکثر توان خود به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند. اکثر فرش‌ها دارای ضمانت مناسب بوده و از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار می‌گیرند. امیدواریم به کمک گرفتن از این اطلاعات محصولی درجه یک و مناسب خود را خریداری نمایید.