راهنمای کامل تزئین راه پله‌ها با فرش

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر در منزل خود راه پله دارید و نمی‌دانید برای دیزاین آن چه کنید، ادامه ی مطلب تزئین راه پله‌ها با فرش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

راهنمای کامل تزئین راه پله‌ها با فرش

وجود پله در داخل محیط خانه باعث می‌شود که فرد برای تزیین آن از موارد مختلفی کمک بگیرد. یکی از محصولاتی که به شکل ویژه برای این هدف تولید شده فرش است که تنوع زیادی را شامل می‌شود. قرار گرفتن فرش بر روی راه پله باعث ایجاد یک فضای زیبا خواهد شد و بسیار چشم‌نواز خواهد بود. یکی از نام‌های دیگر این محصول رانر است که بسیاری از مردم آن را با این اسم می‌شناسند. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این فرش‌ها به دست بیاورید، راهنمای کامل خرید آن‌ها را بیان می‌کنیم تا با چشمانی باز و ذهنی آگاه خرید خود را به انجام برسانید. مطمئناً با آگاهی از مزایای این محصول نسبت به تهیه آن مشتاق خواهید شد.

جنس تشکیل‌دهنده فرش راه پله چیست؟

برای تولید فرش راه‌ پله از مواد اولیه گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. به صورت کلی این مواد به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که خود شامل موارد دیگری هستند. نایلون یکی از الیاف مصنوعی ماندگار که برای تولید فرش راه پله کاربرد زیادی دارد. همان‌طور که می‌دانید راه پله یک محل عبور و مرور است و به همین علت فرش نیز زیر فشار زیادی قرار می‌گیرد. نایلون بسیار مقاوم است و اگر فرش از جنس نایلون باشد تا مدت‌ها بدون مشکل کار می‌کند و طول عمر بالایی خواهد داشت. فرش‌ها پلی استری نیز بسیار مفید و کارساز هستند و زمانی که فرد بر روی آن راه می‌رود احساس نرمی و لطافت زیادی دارد.

نکته جالب این است که بعضی از افراد به دنبال فرش‌های طبیعی هستند که معمولاً به سراغ نمونه‌های پشمی می‌روند. اگر می‌خواهید حس گرما را بر روی راه پله تجربه کنید بهترین راه، پا گذاشتن روی فرش پشمی است. این فرش‌ها پرز زیادی دارند و این گرما به دلیل وجود همین پرزها اتفاق می‌افتد. تولیدکنندگان برای اینکه فرش بیشترین کیفیت ممکن را داشته باشد هشتاد درصد پشم را همراه با بیست درصد پلی استر ترکیب می‌کنند و در نهایت یک فرش درجه یک را تولید می‌نمایند. فراموش نکنید که اگر حیوان خانگی دارید از فرش‌های کم پرز استفاده کنید زیرا عبور و مرور حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ممکن است به الیاف آسیب بزند و باعث پارگی آن‌ها شود. در نهایت با توجه به موارد گفته شده بهترین جنس را برای خود انتخاب کنید و خرید را به انجام برسانید.

بهترین رنگ و طرح فرش برای راه پله چیست؟

همان‌طور که از آن اطلاع دارید در انتخاب طرح و رنگ سلیقه هر کسی حرف اول و آخر را می‌زند. با این حال شخص باید دقت کند که فرش راه پله با سایر قسمت‌های خانه دچار هماهنگی باشد و در کنار آن‌‌ها یک ترکیب خاص ایجاد نماید. اگر روحیه‌ای آرام و متین دارید، استفاده از فرش خاکستری گزینه مناسبی خواهد بود زیرا به خوبی در کنار سایر اجزای راه پله قرار می‌گیرد. معمولاً برای اینکه دید بهتر شود قسمت عمودی راه‌پله را نیز رنگ می‌‌کنند که منجر به ایجاد یک هارمونی زیبا خواهد شد. طرح‌هایی که بر روی این فرش‌ها ایجاد می‌شود به دو شکل ساده و مرکب ایجاد می‌گردد. بعضی از نمونه‌ها دارای لبه نیز هستند که معمولاً رنگ متفاوتی نسبت به خود فرش دارد.

بهترین رنگ و طرح فرش برای راه پله

این لبه جذابیت فرش را بیشتر می‌کند و مانع ایجاد آسیب در بافت آن می‌گردد. برای انتخاب رنگ و طرح فرش راه پله نیازی به سخت‌گیری نیست زیرا در این حالت دید فرد بسیار کم است و فقط در هنگام عبور کردن آن را می‌بیند. بعضی از این فرش‌ها دارای طرح کلاسیک هستند که همواره تازگی خود را حفظ خواهند کرد. البته در سال‌های اخیر طرح‌های مدرن هم بازار آمده‌اند که علاقه ‌مندان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. فرش راه پله می‌تواند تمام یا بخشی‌ از آن را بپوشاند که در این مورد شخص با توجه به علاقه خود اقدام خواهده کرد. رنگ بندی موجود در محصولات این بخش متنوع است پس همواره به دنبال طرح‌های زیبا باشید و از جدیدترین مدل‌های روز اطلاع حاصل کنید.

فرش کردن راه پله چه سودی دارد؟

دلایل زیادی برای فرش کردن راه‌پله وجود دارد که تا حالا فقط به جنبه زیبایی آن پرداختیم. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، رفت و آمد زیاد در راه‌‌پله باعث ایجاد فرسایش زیادی می‌شود در بلند مدت به آن آسیب وارد می‌شود. برای اینکه میزان این آسیب به کمترین حالت برسد، به کار بردن فرش بسیار مفید است زیرا همانند یک لایه محافظ عمل می‌کند. اگر پس از مدتی کیفیت اولیه فرش از دست رفت می‌توان به راحتی آن را جایگزین کرد. از طرفی انداختن فرش در این قسمت خانه را به صورت تشریفاتی در می‌آورد و احساس مثبتی را برای مهمانان به ارمغان خواهد آورد. در این مکان علاوه بر فرش محصولات دیگری مانند موکت و گلیم نیز قابل استفاده هستند که مزیت‌ها و معایب خاص خود را نیز دارند.

راه پله‌ها همیشه با خطر همراه هستند و اگر فرد در هنگان بالا رفتن یا پایین آمدن دقت لازم را نداشته باشد، احتمال زمین خوردن بسیار زیاد است. این موضوع برای گروه‌های خاص مانند خانم‌های باردار، کودکان و کهنسالان اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و باید نکات ایمنی به خوبی رعایت گردد. فرش کردن راه‌پله باعث نرم‌تر شدن سطح آن می‌شود و چنانچه شخصی بیفتد آسیب کمتری به او وارد می‌شود. در واقع فرش در این حالت مانند یک ضربه گیر عمل می‌کند که در نهایت خطر را به کمترین حالت خود می‌رساند. نشان دادن کنتراست همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان دکوراسیون منزل است که به‌کارگیری فرش می‌تواند این هدف را محقق کند. برای زیبایی بیشتر بهتر است که حدود هشتاد درصد هر پله توسط فرش پوشانده شود و بیست درصد باقی‌ مانده در حالت خود باقی بماند.

فرش کردن راه پله

سخن پایانی در رابطه با فرش مخصوص راه پله

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره خرید فرش راه پله و مزایای آن داده شد که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. اگر شما هم می‌خواهید از زیبایی و امنیت برخوردار شوید استفاده از این محصول راهکار شما خواهد بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر تولیدکنندگان این نوع از فرش تنوع بسیار زیادی را ایجاد کرده‌اند تا انجام انتخاب درست برای همه مهیا باشد. این کالا به صورت ویژه برای خانه‌های دوبلکس پیشنهاد می‌شود زیرا اعضای خانواده به صورت مرتب از راه‌پله برای عبور و مرور استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن تمامی اصول و نکاتی که گفته شد یک محصول درجه یک را شناسایی کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را تهیه نمایید.