تاثیر فرش در دکوراسیون داخلی را نادیده نگیرید

تاثیر فرش در دکوراسیون داخلی را نادیده نگیرید

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر به دنبال تغییرات در دکوراسیون داخلی منزل خود هستید تاثیر فرش را نادیده نگیرید. خرید فرش جدید می تواند به طور چشمگیری فضای خانه را متحول کند.

تاثیر فرش در دکوراسیون داخلی را نادیده نگیرید

فرش های ماشینی در همه جای دنیا به عنوان عضوی جدانشدنی و فوق العاده لوکس در دکوراسیون داخلی به شمار می روند که اکثر طراح­ ها از آن برای افزودن هنر نهایی خود استفاده می­ کنند.

اول فرش بعد دکوراسیون

صد و پنجاه سال قبل، ادگار آلن پو شاعر و نویسنده مشهور آمریکایی نوشت: «روح یک خانه فرش است.» سخن او به این معنی است که فرش پایه و اساس طراحی خانه است و همه چیز تحت تاثیر آن می­ باشد. وقتی فرشی را برای یک اتاق انتخاب می‌کنید، چیدمان کلی اتاق را تعیین کرده‌اید، وقتی فرش یا فرش‌هایی را برای یک اتاق انتخاب می‌کنید، در واقع رنگ‌های اصلی آن اتاق را نیز تعیین کرده‌اید. انتخاب و خرید فرش ماشینی در ابتدا و بعد سراغ خرید مبلمان و دیگر وسایل رفتن بسیار راحت‌تر از راه‌های دیگر است.

تاثیر کفپوش ها

کف در واقع دیوار پنجم به حساب می­ آید و رنگ آن به اندازه دیوارها، مبلمان و پارچه­ های به کار رفته در خانه حائز اهمیت است. یک انتخاب خوب برای کف باقی کار را راحت و دلچسب می­کند لذا قبل از خرید فرش ماشینی حتما رنگ کفپوش‌های منزلتان را که می‌خواهید فرش‌ها را روی آن پهن کنید در نظر بگیرید، اگر این کفپوش‌ها رنگ‌های خنثی دارند کار راحت‌تری را در پیش خواهید داشت، اما اگر کفپوش‌های خانه ‌تان رنگ‌هایی مثل طیف قهوه‌ای دارد حتما فرش‌هایی را انتخاب کنید که با کفپوش‌ها هماهنگی داشته باشد، البته به گفته کارشناسان دکور تضاد بین رنگ فرش‌ها و کفپوش‌های استفاده شده در طراحی دکوراسیون داخلی خانه، باعث خودنمایی هرچه بیشتر فرش‌ها می‌شود. به طور کلی اگر طرفدار کنتراست یا تضاد در دکوراسیون تلفیقی خانه هستید باید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید و اگر تمایل به ایجاد هارمونی یا هماهنگی در دکوراسیون دارید، باید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. این را هم به خاطر داشته باشید که رنگ کف و دیوارها باید با توجه به هم انتخاب شوند به عنوان مثال کف تیره با دیوارهای تیره اتاق را بسته و دلگیر می کند ولی اگر انتخاب تان رنگ های تیره است دیگر ناچارید که مبلمان روشن به کار ببرید.

گردش رنگ

گردش رنگ در کل فضای خانه یکی از ارکان اساسی دکوراسیون داخلی محسوب می­ شود که به سادگی قابل اجراست. می ­توانید از یک یا چند رنگ فرش­تان را انتخاب کرده و از آن رنگ­ ها در سایر قسمت ­های خانه نیز استفاده کنید یا فرشتان را با توجه به رنگ غالب خانه تهیه کنید. البته توجه داشته باشید چنانچه از فرش ­های ساده یک رنگ استفاده می­ کنید، بهتر است برای هماهنگ شدن رنگ ­های آن با خانه­ تان رنگ­ های مکملش را به کار ببرید و از تکرار یک رنگ خاص خودداری کنید. یک جای خیلی خوب که می توانید برای انتخاب رنگ از آن الهام بگیرید کمدتان است. معمولا افراد لباس هایی انتخاب می کنند که رنگ آن ها بهشان می آید و جذاب تر شان می کند، همین رنگ ها در اتاق تان هم همین تاثیر را خواهند داشت. به هر حال منزل شما هم نشان دهنده شخصیت و روحیات شما است!

اگر تعداد رنگ های خیلی زیاد و متنوع شما را گیج کرده است می توانید از قانون طلایی سه گانه استفاده کنید. به این ترتیب که برای شروع سه رنگ انتخاب کنید و از تنالیته های مختلف این سه رنگ در جاهای مختلف منزل استفاده نمایید. همچنین می توانید از نسبت 60-30-10 استفاده کنید. این نسبت به این معناست که 60 درصد منزلتان را باید رنگ اصلی تشکیل دهد، 30 درصد آن را رنگ ثانویه و 10 درصد بقیه را رنگ سوم. برای مثال می توان دیوارها و مبل را رنگ اصلی در نظر گرفت، برای فرش ها از رنگ ثانویه استفاده کرد، و چیزهای تزیینی مثل گلدان ها و کوسن ها از رنگ 10 درصدی شما باشند. اگر احساس کردید منزل تان با سه رنگ خیلی یکنواخت شده و همه چیز با هم ست شده است می توانید از درجه های تیره تر یا روشن تر این سه رنگ استفاده کنید.

در رنگ آمیزی منزل تان پیشنهاد می شود که از پایین به بالا رنگ ها روشن شوند درست مثل طبیعت که رنگ زمین تیره است رنگ چیزهایی که می بینیم مثل ساختمان ها و درخت ها متوسط است و رنگ آسمان روشن است. رنگ بندی منزل هم خوب است به همین صورت باشد. اگر دیوارها روشن باشند و سقف تیره این حس القا می شود که انگار آسمان دارد می افتد! توجه داشته باشید آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن ها‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است.

مهم‌ترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی، رنگ‌ها بر عهده دارند. هر چیزی که می‌بینیم دارای رنگ است. رنگ‌ها باعث می‌شوند چیزها را احساس کنیم به عبارتی می‌توان گفت خود نیز دارای احساسند! رنگ‌ها معنی‌دار بوده و نوع احساس ما را منعکس می‌کنند. هریک از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه‌ای معنی خاصی دارند. استفاده از چرخه رنگ و تلفیق آن‌ها، شما را به ایده‌ای که در نظر دارید، نزدیک می‌کند. برای تغییر فضایی که در آن قرار دارید و انجام دکوراسیون باید بتوانید انتخاب رنگ کرده، آن‌ها را تلفیق کنید. به دلیل همین اهمیت در نشوتاری مجزا راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم.